2008-03-24, 17:28
Medlem
Kokade ris. Jasminris. Sista minuten medan riset ångade klart så lade jag några bitar "ekologisk" fetaost ovanpå och pressade en ensam klyfta vitlök på toppen, och lade locket på och lät det ånga 60 sekunder. Den var vit och normal när jag pressade den, men när jag tog bort locket var vitlöken grön. Varför? Vad är det som reagerat för att ge den här färgen? Är det något farligt? Någon form av förorening i mitt vatten, mitt ris, min ost eller vitlöken? Jag har inte förvarat någon av matvarorna på något speciellt udda ställe, nära metall eller så (men kan såklart inte gå i god för hur det hanterats i matbutiken).

http://stolendata.net/~djinn/skruffs...rned_green.jpg

(ps. jag har redan käkat upp allt, och inget har hänt ännu...)
Senast redigerad av ginormousboy 2008-03-24 kl. 17:31.
Citera
2008-03-24, 17:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ginormousboy
Kokade ris. Jasminris. Sista minuten medan riset ångade klart så lade jag några bitar "ekologisk" fetaost ovanpå och pressade en ensam klyfta vitlök på toppen, och lade locket på och lät det ånga 60 sekunder. Den var vit och normal när jag pressade den, men när jag tog bort locket var vitlöken grön. Varför? Vad är det som reagerat för att ge den här färgen? Är det något farligt? Någon form av förorening i mitt vatten, mitt ris, min ost eller vitlöken? Jag har inte förvarat någon av matvarorna på något speciellt udda ställe, nära metall eller så (men kan såklart inte gå i god för hur det hanterats i matbutiken).
Om inte vitlöken är helt torkad eller är lite omogen så kan detta hända i samband med plötslig ökning i temperatur, som i samband med ångkokning (ditt fall). Detta kan också hända när vitlöken kommer i kontakt med någon typ av syra (ditt fall igen ). Det är själva pigmentet i vitlöken som reagerar (det utvecklas klorofyll). Det är ingen fara att äta den.

~Paul~
Citera
2008-03-24, 17:46
Medlem
Tack!
Citera
2008-03-24, 18:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ginormousboy
Tack!
NP

~Paul~
Citera
2008-03-25, 00:54
Medlem
Anonym negers avatar
Ja det ser ju inte ut som något man slänger in i första taget.
Citera
2008-03-25, 01:04
Bannlyst
fyfan ser ju ut som bajs från något djur..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in