2008-03-24, 14:35
Bannlyst
Hejsan allesammans.

Jag vet fortfarande inte vad jag vill bli, det suger. Vet inte heller vad jag ska göra. Just nu jobbar jag helg och får pengar så jag kan betala hyran och mat, men jag vet fortfarande inte vad jag ska göra sen (jag är fortfarande ung och har alla dörrar öppna)

Alla ni som är riktigt nöjda med era jobb (det är ett sånt jobb jag vill ha, ganska självklart), svara på dessa frågor:

1) Vad för jobb har ni?

2) Hur fick ni jobbet, var det genom utbildning (universitet), erfarenhet av liknande sysslor, eller kontakter

3) Hade ni en plan för vad ni skulle bli innan, och jobbade mot det, eller var det slumpen som gjorde att ni fick reda på det
Citera
2008-03-24, 14:45
Medlem
mongors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quajj
Hejsan allesammans.

Jag vet fortfarande inte vad jag vill bli, det suger. Vet inte heller vad jag ska göra. Just nu jobbar jag helg och får pengar så jag kan betala hyran och mat, men jag vet fortfarande inte vad jag ska göra sen (jag är fortfarande ung och har alla dörrar öppna)

Alla ni som är riktigt nöjda med era jobb (det är ett sånt jobb jag vill ha, ganska självklart), svara på dessa frågor:

1) Vad för jobb har ni?

2) Hur fick ni jobbet, var det genom utbildning (universitet), erfarenhet av liknande sysslor, eller kontakter

3) Hade ni en plan för vad ni skulle bli innan, och jobbade mot det, eller var det slumpen som gjorde att ni fick reda på det

1. jag är telefonförsäljare

2. jag ringde upp och "sålde"

3. nej. sälajre kan man vara utan att ha utbildning. testa på det vetja.
Citera
2008-03-24, 14:46
Medlem
weiskorvs avatar
1. Kör Lastbil lite överallt.

2 och 3. Jobbade som flagvakt ett tag, dvs stå vid vägarbeten o släppa fram/stoppa bilister. men tyckte det var jobbigt o stå ute i regn eller stekande sol och tyckte att lasbilschaufförerna verkade ha det ganska mysigt där de satt.

Så jag gick en ky-utbildning ett år, och ja, det är ganska mysigt där i hytten.
Citera
2008-03-24, 14:50
Medlem
Citat:
Hejsan allesammans.

1) Vad för jobb har ni?

Jag trivs väldigt bra med mitt jobb, jobbar som säljare i butik. Liten företagsbutik inom data, är ensam i butiken. Det jobbet sökte jag via annons, men jag har lite erfarenhet och utbildning sen innan.
Det är viktigt med kontakter och utbildningen, men viktigaste är att man framåt och vill saker, man får inga jobb genom att sitta hemma och glo!
Citera
2008-03-24, 14:57
Medlem
Leif Ds avatar
1. Ingenjör, maskin.

2. Via kontakter. Ringde upp firman och kunde ange en kontaktperson som dom redan hade ansätllt. Ett antal års erfarenhet + erfarenhet av subsea gjorde att tiden från första kontakt till uppdrag hos kund var ca 3 veckor.

3. Ganska mycket slumpen.

Leif D säger: Om du inte vet vad du ska göra, läs språk. Tyska och spanska är bra. Och läs gärna mer engelska om du inte redan är väldigt bra på det. Res sedan runt och se dig om. Ta lite småjobb.
Citera
2008-03-24, 19:48
Medlem
trafalgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
1. Ingenjör, maskin.

2. Via kontakter. Ringde upp firman och kunde ange en kontaktperson som dom redan hade ansätllt. Ett antal års erfarenhet + erfarenhet av subsea gjorde att tiden från första kontakt till uppdrag hos kund var ca 3 veckor.

3. Ganska mycket slumpen.

Leif D säger: Om du inte vet vad du ska göra, läs språk. Tyska och spanska är bra. Och läs gärna mer engelska om du inte redan är väldigt bra på det. Res sedan runt och se dig om. Ta lite småjobb.

Högskoleingenjör? Vart läste du? Jag läser till det nu. Jag SKA lära mig engelskan, sen möjligtvis tyskan. Funderar på spanska istället för tyskan också, men kan tyskan såpas bra, så det är bara att bygga på den. Vore härligt med resor till varmare länder ändå

Själv skulle jag väldigt gärna arbeta på Google . Riktigt soft företag, gratis träning (är det på andra företag också dock, men google utsågs till världens bästa arbetsplats), paradismiljö med mycket mera Ha ett utvecklande jobb, träffa en del människor, göra litet större resor då och då. Google i USA, shit.
Citera
2008-03-24, 19:58
Medlem
Daineas avatar
Citat:
1) Vad för jobb har ni?

Lastbilschaufför, distribution. Jag skulle dock hellre vilja köra fjärr, men kommer tid kommer råd, jag är ju ung ännu...

Citat:

Kombination av liknande sysslor och kontakter. Jag jobbade på terminal först och där lärde jag känna chaufförer som senare hjälpe mig in bland åkarna.

Citat:

Från början hade jag ingen plan; det var 90-tal, lågkonjunktur och jag ville bara ha ett jobb. Senare tänkte jag utbilda mig; läste på högskolan i några år men insåg att jag ändå aldrig skulle kunna hitta ett bättre och friare jobb än det jag hade från början. Så jag hoppade av, är tillbaka bakom ratten igen och stormtrivs. Sen kan du kalla det slumpen, tur eller karma, jag är nöjd iaf. Särskilt som jag kunde börja jobba "hemma" igen och kom ifrån Sverige.
Citera
2008-03-24, 20:34
Medlem
goE-s avatar
1) Strategikonsult

2) Universitetsutbildning. Blev dock rekommenderad till företaget, men det gjorde endast att jag fick komma på intervju.

3) Om jag hade en plan...beror på hur långt bakåt jag tittar. Men nej, inte när jag började utbildningen. Efter 3 år på I var jag dock rätt övertygad om att jag ville konsulta.

Kan inte ge nåt allmängiltigt råd likt Leif D, trots att jag mer än gärna skulle vilja. Men språk är en grym dörröppnare.
Citera
2008-03-24, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
1) Strategikonsult

2) Universitetsutbildning. Blev dock rekommenderad till företaget, men det gjorde endast att jag fick komma på intervju.

3) Om jag hade en plan...beror på hur långt bakåt jag tittar. Men nej, inte när jag började utbildningen. Efter 3 år på I var jag dock rätt övertygad om att jag ville konsulta.

Kan inte ge nåt allmängiltigt råd likt Leif D, trots att jag mer än gärna skulle vilja. Men språk är en grym dörröppnare.

Mja, jag kan spanska och engelska flytande (är svensk). Vad exakt för jobb kan jag söka för att få fördel av det? Vill nog inte bli reseledare, allt som innebär att leda saker öht är inte riktigt min grej
Citera
2008-03-24, 21:33
Medlem
diego2s avatar
Citat:
Hejsan allesammans.

1) Vad för jobb har ni?

1. Projektchef på ett internet startup inom communities.

2. Rekryterades via en bekant som jobbar på företaget, jobbade då som Community manager på ett annat internetbolag.

3. Började i hotellbranschen år 2000 och hoppade mellan lite olika gig innan jag insåg att det e skönt att va på samma ställe mer än 1 år åt gången. Har 3 års erfarenhet av projektledning. Ingen utbildning dessvärre men det har inte hindrat mig än så länge

Edit: Trivs med jobbet därför att det hela tiden handlar om innovation. Min uppgift är alltid att leda företaget framåt och i min position blir det extra kul när man är ansvarig för att förändringen sker. Älskar utmaningar och högt tempo. Tror det är den kombinationen som gör att jag trivs bäst.
Senast redigerad av diego2 2008-03-24 kl. 21:35.
Citera
2008-03-24, 21:47
Medlem
Citat:
Hejsan allesammans.

1) Vad för jobb har ni?

1/ Eget företag inom engineering /industriell automatisering.

2/ Ganska långsiktig planering, har jobbat inom detta område en längre tid.

3/ Att jag halkade in på den här banan från början var en slump, jag insåg efter ett tag att "fan, det här kan jag göra mycket bättre själv".
Citera
2008-03-24, 21:54
Medlem
najass avatar
1) konsult och forskare inom biologi/ekologi

2) Universitet och blev uppring och erbjuden jobb. Med modernt språkbruk blev jag väl "head huntad"

3) har hela tiden haft en stenhård linje att jag ska utbilda mig/jobba med det jag tycker är roligt. Detta var ett helvete att driva då alla yrkesvalslärare jag nånsin haft avrått mig från biologi eftersom det ansågs vara en usel arbetsmarknad.

Mitt råd är att satsa på något du tycker är kul och skit i om det anses ge bra med pengar eller status. Du tillbringar trots allt nästan en tredjedel av ditt vuxna liv på jobbet. Om du gör det du tycker är kul gör det det dessutom nästan säkert bättre än om du gör något du tycker är trist. Detta brukar också visa sig vad gäller karriär och pengar trots allt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in