2008-03-24, 21:58
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
1) konsult och forskare inom biologi/ekologi

Nyfikenheten får mig att bortse från alla håll-dig-till-topic-ryggmärgsinstinkter. På vilket sätt konsultar du inom bio/eko, och vad forskar du på?
Citera
2008-03-24, 23:32
Medlem
trafalgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
1) Strategikonsult

2) Universitetsutbildning. Blev dock rekommenderad till företaget, men det gjorde endast att jag fick komma på intervju.

3) Om jag hade en plan...beror på hur långt bakåt jag tittar. Men nej, inte när jag började utbildningen. Efter 3 år på I var jag dock rätt övertygad om att jag ville konsulta.

Kan inte ge nåt allmängiltigt råd likt Leif D, trots att jag mer än gärna skulle vilja. Men språk är en grym dörröppnare.

Har stått mellan valet och kvalet om jag ska läsa språk (tyska eller spanska) eller ta en master efter min högskoleingenjörsexamen. Lite svårt det där Båda kan förändra karriärmöjligheter på olika sätt.
Citera
2008-03-25, 00:18
Medlem
izzys avatar
Trivs bra för tillfället, inte något jag skall göra resten av livet.
Tjänar bra, jobbar långa men få dagar. Sliter precis så mycket jag vill.
Jag säljer porr btw.
Citera
2008-03-25, 06:27
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Nyfikenheten får mig att bortse från alla håll-dig-till-topic-ryggmärgsinstinkter. På vilket sätt konsultar du inom bio/eko, och vad forskar du på?

Konsultarbetet (50%) innebär mest inventeringar, MKB, naturvärdesbedömningar och liknande åt företag, statliga verk, länsstyrelser och kommuner.

Forskar + undervisning (50%) på universitet inom evolutionsbiologi/växtekologi
Citera
2008-03-25, 11:22
Medlem
Citat:
1) Vad för jobb har ni?

2) Hur fick ni jobbet, var det genom utbildning (universitet), erfarenhet av liknande sysslor, eller kontakter

3) Hade ni en plan för vad ni skulle bli innan, och jobbade mot det, eller var det slumpen som gjorde att ni fick reda på det

1. Konsult, stora affärssystem (sälj, inköp, lager, finans) med internationella kunder i hela världen

2. Fick jobbet efter att deltagit i ett projekt på företaget jag var anställd i (byte av affärssystem)

3. Flyttade till Sverige -81.
karriären: Städare -> lagerarbetare -> anläggningsoperatör -> mellanchef -> IT avdelningen -> stort projekt med skifte af affärssystem -> Konsult

Att bara göra "det man ska" och gnälla på dom som hade bättre arbete/lön var aldrig aktuellt. Planen var hela tiden att jobba sig till en bättre situation.

Ett tips: För att komma vidare i karriären är det viktigt att alla omkring dig vet vad du har för talanger och vad du vill jobba med. På det sättet kan man få hjälp från de mest oväntade håll.

Just nu har jag nog en av de bästa jobb som finns.
/Aarto
Citera
2008-03-25, 14:11
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quajj
1) Vad för jobb har ni?

2) Hur fick ni jobbet, var det genom utbildning (universitet), erfarenhet av liknande sysslor, eller kontakter

3) Hade ni en plan för vad ni skulle bli innan, och jobbade mot det, eller var det slumpen som gjorde att ni fick reda på det

1: Prostituerad, dvs konsult inom IT-branschen.
Jobbar mest med UNIX-system, samt att det brukar bli lite diverse annat som avstickare, t.ex nät, backup, osov.

2: Tja, lite blandat, mitt första jobb(dvs innan jag blev konsult) fick jag via min bror, mitt nuvarande jobb fick jag via en gammal kollega, och företaget ville ha in en konsult med min profil, så det klaffade ju fint.

3: Jag började leka med en ZX Spectrum i unga år, och på den vägen är det kan man säga.
Det var nog ingen som blev förvånad över att det blev IT för mig, med tanke på ovanstånde, kombinerat med att både min far och äldre bror jobbar inom samma bransch.

Har aldrig haft någon detaljerad plan egentligen, gör vad som verkar intressant, tjäna så mycket pengar som möjligt på kuppen
Citera
2008-03-25, 16:33
Medlem
Sartres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Konsultarbetet (50%) innebär mest inventeringar, MKB, naturvärdesbedömningar och liknande åt företag, statliga verk, länsstyrelser och kommuner.

Forskar + undervisning (50%) på universitet inom evolutionsbiologi/växtekologi

Fan vad fett evolutionsbiologi är. Jag upplever att en 2-3 poängs anatomi och allmän biologi-kurs borde vara obligatorisk på Tekniska högskolor. Även ifall jag inte var så förtjust i biologi i gymnasiet.

Vad tror du om det?
Citera
2008-07-13, 04:26
Medlem
Think_Germans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quajj
Hejsan allesammans.

Jag vet fortfarande inte vad jag vill bli, det suger. Vet inte heller vad jag ska göra. Just nu jobbar jag helg och får pengar så jag kan betala hyran och mat, men jag vet fortfarande inte vad jag ska göra sen (jag är fortfarande ung och har alla dörrar öppna)

Alla ni som är riktigt nöjda med era jobb (det är ett sånt jobb jag vill ha, ganska självklart), svara på dessa frågor:

1) Vad för jobb har ni?

1) Teknikkonsult

2) Civilingenjörsutbildning sedan egen kontakt för att skapa ett exjobb på stället sen anställning.

3) Kollade upp rätt många utbildningar och hittade sedan rätt. Mot slutet på utbildningen kollade jag vart det verkade schysstast att jobba och såg sen till att jag kom dit. Trivs grymt bra.
Citera
2008-07-13, 10:47
Bannlyst
1) Lagerjobb på ett större företag i mellanSverige

2) Genom sommarjobb där jag visat att jag verkligen gillar att jobba ingen utbildning i ryggen.

3) sköna arbetskompisar, 25.000:-/brutto/månad
Citera
2008-07-13, 12:30
Medlem
catlands avatar
1) Sommarvik på ett gruppboende
2) Pluggar till Socionom, fick jobbet av en studiekamrat
3) Har jobbat med detta innan, och att läsa till Socionom är ett stort plus när man söker sådana här jobb.

Underbart jobb, alla där jag jobbar är "högre", så de klarar sig i princip ensama. Mycket ficka och tid över att bara vara social med dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in