2017-03-27, 23:45
Medlem
Vad är det för sjukdom han lider av?
Citera
2017-04-01, 09:42
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det har han.

Han har rymt vid ett flertal tillfällen. En gång skulle han besöka en släktings grav och då sprang han ifrån personalen!!!

Ett problem med denne man är han verkar vara i god fysisk kondition för att vara så till åren kommen.
Som du säger, så har Eriksson varit ute och "ränt" på egen hand, ett antal gånger. Känns som att jag läst artiklar, eller notiser, om rymningar utförda av Eriksson åtminstone en gång per nytt decennium sedan 1967.
Eriksson är i mycket god fysik. Att han är till åren kommer, bidrar förmodligen till att medföljande vårdare är oförsiktiga. Det räcker med att dem "vandrar iväg" i sina egna tankar för en kort stund, så sticker han.
Citera
2017-04-01, 12:40
Medlem
Uppgifterna kommer från en artikel i Aftonbladet, 170323, skriven av Annika Sohlander. Jag kan inte länka då det är en PLUS artikel och jag återger delar av artikeln.

Den senaste domen från Förvaltningsrätten beskriver en skröplig . Åldrande man med sämre fysik som lider av en demenssjukdom. Samtidigt kan han fortfarande gå långa sträckor och resa sig om han ramlar.

Hög risk för återfall
Men han bedöms fortfarande vara en patient med en hög risk för återfall i allvarlig brottslighet. "Han har under vårdtiden fortsatt uppvisat tendenser som visar på att hans grundproblematik kvarstår trots medicinering". Enligt ansvarig läkare finns det risk för att han ska bruka våld mot personalen och risken för sexualbrott under pågående vård bedöms som medelhög, står det i Förvaltningsrättens senaste dom. Enligt läkarna har Sten Erik Erikssons symtom på en speciell sorts schizofrenisjukdom som var tydligast i ungdomen.

Skapar en magisk värld
Trots flera behandlingar och kemisk kastrering har Eriksson fortfarande kvar sin dragning till små pojkar. Han uppfyller kriterierna för pedofili och saknar enligt läkarna sjukdomsinsikt. "Det går allt sämre att nå fram till patientens "förnuft" och logiska tänkande. Patienten skapar en allt overkligare "magisk" värld där allt som oftast sanning rörs ihop med hans egna fantasivärld " står det i en tidigare anteckning.

Jag är ingen expert på behandling och psykiatri men det verkar inte gå år rätt håll för Sten Erik. Att han även lider av demens var nytt för mig. Inte så konstigt kanske med tanke på hans ålder. En snabb googling ger att demens inte är en bra kombination med hans övriga diagnoser och tillstånd.

Sexuella problem i samband med demenssjukdom medför många etiska dilemman. Tidigare pryda personer kan helt plötsligt ohämmat uttrycka sin sexualitet utan att ta hänsyn till omgivningen. Gamla mamma kan börja säga ”fula ord”, ord som ingen trodde att hon ens kunde.
Detta skriver Margareta Skog och Margareta Grafström, medicine doktor respektive professor,

http://www.aldreicentrum.se/till-tidskriften/2004-2002/Nr-32004--Karlekens-laga/Sexuella-beteenden-vid-demens/

Ur sexuell synvinkel uppstår problem när omdömet och impulskontrollen är påverkade. Personer med sådana skador kan bli sexuellt närgångna och bete sig på ett opassande sätt. Det närgångna sättet är oftast ganska stillsamt, men kan upplevas som generande, obehaglig eller skrämmande av den som blir utsatt. Beteendet är inte uttryck för "översexualitet". Den sexuella lusten hos personer med demenssjukdom brukar snarare vara nedsatt.

https://www.1177.se/Stockholm/Tema/Funktionsnedsattningsll/Sexualitet/Sexualitet-vid-sjukdom-eller-skada/
Senast redigerad av Enannorlundatanke 2017-04-01 kl. 12:48. Anledning: kompl.
Citera
2017-04-01, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Vad är det för sjukdom han lider av?

Förutom att han är pedofil verkar han utvecklingstörd.
Citera
2017-04-02, 14:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Pojkpedofilen Sten-Erik.

Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert

Vad denne man lider av eller om han är utvecklingsstörd vet jag inte. Däremot framgår det klart och tydligt att han är en obotlig pojkpedofil. Han fann tidigt njutning i denna form av sex och kommer så alltid att göra.
Citera
2017-04-02, 16:23
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vad denne man lider av eller om han är utvecklingsstörd vet jag inte. Däremot framgår det klart och tydligt att han är en obotlig pojkpedofil. Han fann tidigt njutning i denna form av sex och kommer så alltid att göra.
Han verkar vara som ett stort barn själv, åtminstone mentalt. En annan som påminner om Eriksson var flickmördaren Löfgren. Utredande polis som träffat Löfgren betraktade honom närmast som förståndshandikappad.
Citera
2017-04-02, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
ja men det är ju ingen sjukdom man måste ha en sjukdom för att vara RPV
Citera
2017-04-07, 14:19
Medlem
Störd, ja - men inte utvecklingsstörd. Sist jag träffade personen var han fullt kapabel att föra snåriga intellektuella resonemang, framförallt vad gäller försvar av sin läggning.
Det är en fin och vacker kärlek som uppskattades bl a av de gamla grekerna och många andra högkulturer bla bla bla. Att mord skulle vara inblandat ville inte Sten Erik diskutera.
Mannen är spritt språngande galen och mycket manipulativ.
Men jag uppfattade honom aldrig som farlig för personal, så som antytts.
Citera
2017-04-08, 00:15
Medlem
borgir82s avatar
Han har ju noll sjukdomsinsikt och hans "vård" är väl närmast obefintlig.Just därför nekas han frisläppning gång på gång.Att han har suttit på rättspsyk oavbrutet i 5 decennier nu är ju för allas bästa.Gubben är 86 år gammal och har väl spenderat ca 75 utav dessa på instutitioner och mentalsjukhus.Även om han släpptes ut skulle han aldrig klara sig i samhället.Nä du,Sten Erik,det blir till att fortsätta spela på stryktipset - inlåst.
Senast redigerad av borgir82 2017-04-08 kl. 00:19.
Citera
2017-06-15, 21:11
Medlem
Blundettos avatar
Nu har han tydligen tagit hissen ner i källaren. Bra att han fick avsluta sina dagar bakom lås och bom.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/mordaren-och-pedofilen-sten-erik-eriksson-ar-dod/
Citera
2017-06-15, 21:11
Medlem
Jaha, då har gubben/peddon gått vidare...
Citera
2017-06-15, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Derloik
Jaha, då har gubben/peddon gått vidare...

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/mordaren-och-pedofilen-sten-erik-eriksson-ar-dod/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in