2017-01-27, 20:27
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nexaty
SE alltså på Helix i Huddinge sedan februari 2015

Ja, och jag har tidigare t.o.m. beskrivit det exakta datumet när Helix övertog vårdansvaret från Sankt Göran: fr.o.m. 9 februari 2015 (i detta inlägg).

Även Expressen har angivit detta:
http://www.expressen.se/nyheter/mordaren-sten-erik-85-insparrad-i-over-50-ar/

Både min och Expressens källa är med andra ord från förvaltningsrättens handlingar.

Nej. (Det är snart två år sedan han var där.)
Som sagt, som både jag och EXP har förmedlat, är SE på Helix i Huddinge.

Finns för övrigt formalia på det via förvaltningsrätten.
I handling i somras vid ansökan om förlängning av vården då skrev chefsöverläkaren på Helix (avd. 5) till förvaltningsrätten:

Jaså! Då får jag när jag går förbi S:t Göran sluta tänka, att så skönt att han sitter därinne bakom lås och bom.
Citera
2017-02-01, 04:07
Medlem
Med 50 år plus de tre andra vändorna på hispan lär han ha rekordet i Sverige, 1945-1948 på Ulleråker, sen 1949-1957 på Salberga. Därefter 1958-1966 igen på Salberga. Därefter har han suttit på Karsudden och S:t Sigfrid sen 1967. Mer eller mindre konstant inlåst sen 1945
Senast redigerad av Gincan 2017-02-01 kl. 04:10.
Citera
2017-02-01, 15:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Rekord" på mentalsjukhus.

Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Med 50 år plus de tre andra vändorna på hispan lär han ha rekordet i Sverige, 1945-1948 på Ulleråker, sen 1949-1957 på Salberga. Därefter 1958-1966 igen på Salberga. Därefter har han suttit på Karsudden och S:t Sigfrid sen 1967. Mer eller mindre konstant inlåst sen 1945

Man kan tycka det men jag känner till ett fall där en person kom att tas in på hospitalet 1913 eller 1914. Denne man kom inte att avlida förrän under 1990-talets första hälft. Alltså ca 80 år inom vården . Den här mannen var dock inte kriminell utan var mentalt sjuk. Detta var också i Stockholm.

Man kan säga att Stens hem är mentalsjukhus och förvaring.
Citera
2017-02-01, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Man kan tycka det men jag känner till ett fall där en person kom att tas in på hospitalet 1913 eller 1914. Denne man kom inte att avlida förrän under 1990-talets första hälft. Alltså ca 80 år inom vården . Den här mannen var dock inte kriminell utan var mentalt sjuk. Detta var också i Stockholm.

Man kan säga att Stens hem är mentalsjukhus och förvaring.

I Stens fall är alla hans vistelser på mentalsjukhuset till följd av lagbrott, barnsexbrott och mord. Nästan 70 år inlåst på grund av kriminella handlingar måste vara rekord. Jag kan inte komma på någon annan som kommit upp i ens 50 år.

Lars Ferm, Leif Peters och Lövgren var alla inlåsta i runt 40 år. Den enda idag utöver Sten som skulle kunna aspirera på en topplacering i svensk brottshistoria vad gäller längs inlåst är en dubbelmördare som suttit på psyket i 30 år och knappst lär släppas ut innan han blir pensionär.

Mentalt sjuka som vårdas hela livet var relativt vanligt innan reformen. Idag sitter dessa istället och trycker i sina stödbostäder och lider i sin isolation.
Senast redigerad av Gincan 2017-02-01 kl. 19:45.
Citera
2017-02-28, 18:27
Medlem
Överklagande

SE överklagade sedan till kammarrätten.
KR avslog överklagandet i dom i förra veckan.

SE överklagade därefter (i fredags) via sin advokat till HFD.
Citat:
Ursprungligen postat av nexaty
Fortsatt sluten rättspsykiatrisk vård för SE, som i år fyller 86 år.

Det beslutades det om i en dom i förvaltningsrätten den 20 januari.

Citera
2017-03-05, 05:20
Medlem
laserlasses avatar
När jag jobbade på ryhov på 80 talet fanns det otroligt många gamla som vart kvar på grund av att dom inte skulle klara sig ute..
Jag ringde en gammal skötare och frågade hur det är nu och han sa att det fungerar lika nu. Dom gamla får vara kvar pga att det är lättare att hantera dom där än att lära dom ett helt nytt liv. Dom behöver så mycket omsorg och rädslan från hemsjukvård är stor att gå hem till dom..
Så summan av kardemumman som han sa..
Billigare för samhället och dom får behålla tryggheten så för alla är det en vinst att dom får bo kvar..
Och många gånger är det mer humant att låta dom stanna..
När LSPV försvann och dom stora psykiatriska sjukhusen försvann och alla skulle skrivas ut var inte bra.. att LSPV försvann var bra i rättsligt syfte för det var bara läkaren som hade makt. Men när alla skrevs ut i början på nittiotalet så vart dom stora förlorarna dom intagna..
Citera
2017-03-27, 18:34
Medlem
Sten-Erik, 85, mördade för 50 år sedan – släpps inte fri
Han har suttit inspärrad sedan han mördade och våldtog en pojke på Lidingö på vårkanten 1967.
Nu har Sten-Erik Eriksson, 85, gjort ett nytt försök att bli utsläppt från den rättspsykiatriska klinik, där han vårdas.
Det blev nej – igen.
Läs mer.........

http://www.expressen.se/nyheter/sten-erik-85-mordade-for-50-ar-sedan--slapps-inte-fri/

Jag ligger inte sömnlös för det
Senast redigerad av ascheberg 2017-03-27 kl. 18:36.
Citera
2017-03-27, 18:46
Medlem
Klacksparkan86s avatar
Enligt honom själv utsattes han för "sexuella grejer" under barndomen, som fick honom att intressera sig för småpojkar.

Citat:
Jag var åtta år när jag intogs på Hammarbo skolhem i Tungelsta. Vi var 32 pojkar, inga flickor. Man fick vara där till 16 år. Jag var där i fem år. Och då hände det att man vart utsatt för sexuella grejor.
När man var åtta–nio hade man ingenting att säga till om mot dem som var mellan 14 och 16 år. Som liten har man ingen makt, man kan inte försvara sig.
Sten Erik säger att det aldrig var någon vuxen som märkte något, eller ville märka.
– Dörrarna till sovsalarna var ju stängda. De hade en nattvakt. Men hon satt där bara och stickade strumpor och läste tidningar.

Det ursäktar ingenting han gjort, men det gör det hela ännu mer tragiskt. Ett offer som blivit förövare som skapat offer som sedan kanske också blir förövare ... o s v.

Vem startade trenden? Aristoteles?
Citera
2017-03-27, 19:17
Medlem
sfrges avatar
Hur ser livet ut för en sådan här människa egentligen? Har han aldrig varit utanför murarna sedan 1967? Kan han få permission, typ att gå på stan och ta en fika tillsammans med vårdpersonal?
Citera
2017-03-27, 20:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sten-Erik har det betydligt bättre än många andra gamla.

Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Sten-Erik, 85, mördade för 50 år sedan – släpps inte fri
Han har suttit inspärrad sedan han mördade och våldtog en pojke på Lidingö på vårkanten 1967.
Nu har Sten-Erik Eriksson, 85, gjort ett nytt försök att bli utsläppt från den rättspsykiatriska klinik, där han vårdas.
Det blev nej – igen.
Läs mer.........

http://www.expressen.se/nyheter/sten-erik-85-mordade-for-50-ar-sedan--slapps-inte-fri/

Jag ligger inte sömnlös för det

Inte jag heller.

Sten-Erik har det betydligt bättre inom psykiatrins hank och stör än vad han skulle få det som en fri man. Han har ingenting att komma ut till.
Citera
2017-03-27, 20:49
Medlem
olasvenssons avatar
Sten Erik Eriksson ser så snäll ut. Jag tror han är oskyldigt dömd. Släpp ut honom och ge homom skadastånd.
Citera
2017-03-27, 20:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rymlingen.

Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Hur ser livet ut för en sådan här människa egentligen? Har han aldrig varit utanför murarna sedan 1967? Kan han få permission, typ att gå på stan och ta en fika tillsammans med vårdpersonal?

Det har han.

Han har rymt vid ett flertal tillfällen. En gång skulle han besöka en släktings grav och då sprang han ifrån personalen!!!

Ett problem med denne man är han verkar vara i god fysisk kondition för att vara så till åren kommen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-03-27 kl. 20:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in