2010-08-18, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrykill
Det var i Stockholm, någonting säger mig att det är lättare att hålla sig borta där (där han dessutom verkar ha ganska okej lokalsinne) än i en liten håla som m-fred. Det enda sättet att ta sig därifrån är i stort sett tåg och den stationen ligger inte i anslutning till stadskärnan. Hade han pengar på sig? Det är ju avgörande i detta fall för försöker han sig på att ta tåget till sthlm så är det nog kört redan där. Jag tror dessutom att han är mer "välkänd" för allmänheten nu än sist han stack och därför har det svårare att hålla sig gömd. Han har säkert färre polare (om han nånsin haft några) och lite sämre hälsa än sist så allting talar emot hans fördel, enligt mig.
Min kommentar gällde "storstadspolis" kontra "småstadspolis"...

Han återfanns i Östersund den gången.
Citera
2010-08-18, 00:05
Medlem
S_o_Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriminal.se
Om det är sant som Aftonbladet skriver att det tog två timmar innan vårdarna larmade polisen är det allvarligt. Hade polisen larmats på en gång hade det säkert varit betydligt enklare att hitta gubben. Kan tänka mig att vårdarna var rädda om sitt eget skinn och ville hitta mannen själv utan att behöva blanda in andra, två timmar känns ändå väldigt lång tid.

Snart har han varit lös i 12 timmar. Skulle han bara ha spatserat runt i Mariefred borde de ju hittat honom vid det här laget. Någon som vet om han har någon annan familj kvar i krokarna?

Ja, efter att ha varit ut och in från rättspsyk sedan 18-års åldern så finns det garanterat en varm familjekram som väntar på honom på utsidan

Tror knappast att han har så mycket familj alls kvar vid den åldern och den historien faktiskt!
Citera
2010-08-18, 00:05
Medlem
Raketlennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Ursprungligen postat av SR
Mannen är född 1931 och är cirka 180 cm lång, har mager kroppsbyggnad och är kutryggig. Han har svartfärgat halvlångt rakt hår, en Helly Hansen-tröja som förmodligen är blå, blå jeans, kraftiga kängor och keps.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2109221.ab Kolla på bilden. Klart som fan det är Sten-Erik!
Citera
2010-08-18, 00:06
Medlem
Leovinuss avatar
Vilken psychobög. Hoppas han upphittas i någon bäck så vi slipper betala för att hålla honom instängd
Citera
2010-08-18, 00:07
Medlem
Angående om han har tillgång till pengar så kan det nog vara så att han har ganska god tillgång till pengar:
Citat:
Hans egen terapi är stryktipset. Ibland händer det att det blir storvinster.

För inte så länge sedan vann han och en medpatient 72 000.

När jag ringer en dag är han fullt upptagen med tipset och förklarar:

– Jag har ett 243-raderssystem. Där ska man ha fyra säkra och då kan det bli både tolv och 13.

– Jag tar tre stycken 243-raders, då får jag en matematisk helgardering, då har jag bara tre säkra att ta ut. Det kostar 729 kronor, det är mycket bra.

Artikeln är från -08.
Citera
2010-08-18, 00:08
Medlem
Cherrykills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Fast från Stockholm lyckades han ta sig till Östersund.

Men, han lär ju tas in under morgondagen.

Hur förflyttade han sig den gången? Jag inbillar mig ju att "alla" känner igen gubben, han har ju ett ganska speciellt utseende som är svårt att glömma, ingen man plockar upp efter vägkanten. Vet man inte vem han är lär man ju fatta på en gång att det är fel på honom, han lär ju vara gravt institutionsskadad. Fan, skulle vilja se ett klipp med honom, kan han inte vara lika mediakåt som Bergwall?
Citera
2010-08-18, 00:09
Medlem
KoettFaerss avatar
Hur är det egentligen med säkerheten? Han är 80 år och följs av vårdare. Det borde inte ens vara möjligt för honom att rymma.
Någon som vet vad han har för diagnos? Aftonhoran verkade mest ordbajsa benämningar som allmänheten känner till.

OT: Vart tar mina inlägg vägen?
Citera
2010-08-18, 00:10
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Angående om han har tillgång till pengar så kan det nog vara så att han har ganska god tillgång till pengar:

Artikeln är från -08.

Han fick även 170 000 eller något i skadestånd efter att ha tvångssteriliserats på 60-talet.

En sån där kille gör nog inte av med så mycket pengar.
Citera
2010-08-18, 00:11
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Han fick även 170 000 eller något i skadestånd efter att ha tvångssteriliserats på 60-talet.

Vilket år fick han detta skadestånd?
Citera
2010-08-18, 00:11
Medlem
Var de två vårdarna kanske en man och en kvinna som var upptagna med annat..?
Citera
2010-08-18, 00:12
Medlem
Snapcounts avatar
Hur är det med sådana här permisioner till begravningsplatser : har han fått ha med sig pengar ?

(tänker bussbiljetter osv)
Citera
2010-08-18, 00:13
Medlem
Citat:

Det var så sant det ja det fick han
Men på honom själv så låter det som att han brände de pengarna tämligen kvickt:
Citat:
När han varit 21 år bestämde läkarna att han skulle tvångssteriliseras. För några år sedan var han en av flera som fick skadestånd av staten på grund av ingreppet.

– Jag fick 175 000. Jag köpte kläder, klockor och gav en del till morsan. Jag hjälpte henne med hyran och så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in