Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Den som väljer att bli vårdare på en rättspsykiatrisk klinik är, med mycket stor sannolikhet, inte en person som är kapabel till sådana handlingar. Det funkar inte att jobba med såna dårar om man inte har någon form av human syn på dessa.
Så, jag tror inte på vårdarnas inblandning nej, förutom då att de klantat till sig.
Jag har inte lika hög tro till utbildning och koll av personal som du. Min plastfarsa fick t.ex lov att ta ett jobb som fängelsevårdare på ett högriskfängelse där de mest förhärdade brottslingarna sitter. Han var långtidsarbetslös satellittekniker och var tvungen att ta jobbet för att arbetsförmedlingen sa så. Andra vårdare där var en avdankad advokat, en soparbetare osv.
Att överhuvudtaget sätta långtidsarbetslösa (som kanske fått ekonomiska problem pga det) på såna platser är ju som att lägga upp för korruption och avlönade vakter som levererar mobiltelefoner osv. Vilket självklart hände hela tiden där.
Sätter man såna personer som vårdare på högriskfängelsen så har jag inga högre förhoppningar på våra vårdinstitutioner.
Edit: Med det sagt så håller jag med dig att du antagligen har rätt i att de inte är inblandade. Men jag hoppas...