• 1
  • 2
2008-03-23, 10:34
Medlem
merkurlis avatar
Vad rekommenderas för OS om mina krav är dessa:

1. Datorn ska fungera som en seedbox, dvs jag ska kunna använda den till att seeda torrenter.

2. Det ska gå att komma åt datorn över internet. Extra viktigt är att jag kan styra datorn över internet direkt efter uppstart. Jag allså inte göra något med datorn vid själva fysiska datorn, eftersom jag inte har något grafikkort i den.
Citera
2008-03-23, 10:36
Medlem
narkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merkurli
Vad rekommenderas för OS om mina krav är dessa:

1. Datorn ska fungera som en seedbox, dvs jag ska kunna använda den till att seeda torrenter.

2. Det ska gå att komma åt datorn över internet. Extra viktigt är att jag kan styra datorn över internet direkt efter uppstart. Jag allså inte göra något med datorn vid själva fysiska datorn, eftersom jag inte har något grafikkort i den.

vad är det för dator?för vissa vill inte starta utan grafikkort, så du kanske kan skicka i nått PCI kort i den bara?
sen går det säkert att ställa in i bios om den ska kunna gå å starta utan gkort, men då måste du ha ett gkort för att kunna se i bios, om du inte har en bra server ?
Citera
2008-03-23, 10:39
Medlem
Martinsons avatar
Ubuntuserver kanske vore något.

Men du måste ha ett gfx vid installation, men det är snabbt överstökat sen när du satt upp ett SSH inlogg.
Citera
2008-03-23, 10:41
Medlem
merkurlis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narki
vad är det för dator?för vissa vill inte starta utan grafikkort, så du kanske kan skicka i nått PCI kort i den bara?
sen går det säkert att ställa in i bios om den ska kunna gå å starta utan gkort, men då måste du ha ett gkort för att kunna se i bios, om du inte har en bra server ?
Jag har ett grafikkort, men som är trasigt. Datorn är från 2001. P4 2 GHz, 768 MB minne å nåt gammalt moderkort. Men säg om det går att starta utan grafikkort vad ska jag ha för OS då?
Citera
2008-03-23, 10:42
Medlem
merkurlis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinson
Ubuntuserver kanske vore något.

Men du måste ha ett gfx vid installation, men det är snabbt överstökat sen när du satt upp ett SSH inlogg.
Jag tänkte sätta in HDD i en annan dator vi installation jag är inte så haj på ubuntu. Finns det möjligvis en guide?
Citera
2008-03-23, 10:59
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:
Jag tänkte sätta in HDD i en annan dator vi installation jag är inte så haj på ubuntu. Finns det möjligvis en guide?

Vad är du haj på då? Det finns ju väldigt smidiga program som torrentflux som du kör på en LAMP-server. Det låter ju som nått som passar det du vill ha. Det kräver ju dock lite kunskap i att arbeta i ett terminalgränssnitt för att installera och komma igång.

Annars rekommenderar jag rTorrent om du är lite van vid att använda ssh. Mycket säkrare än att ha en webbserver.
Citera
2008-03-23, 13:08
Medlem
Citat:
Jag har ett grafikkort, men som är trasigt. Datorn är från 2001. P4 2 GHz, 768 MB minne å nåt gammalt moderkort. Men säg om det går att starta utan grafikkort vad ska jag ha för OS då?

Det går inte att starta datorn utan grafikkort, måste ha inbyggt eller ett i en kortplats. Annars kommer man inte förbi post.
Citera
2008-03-23, 14:41
Medlem
merkurlis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiki
Det går inte att starta datorn utan grafikkort, måste ha inbyggt eller ett i en kortplats. Annars kommer man inte förbi post.
Men om jag har ett trasigt grafikkort itryck borde det väl fungera?
Citera
2008-03-23, 14:47
Medlem
vXds avatar
Om du har ett trasigt gfx kort, hur är det då meningen att du ska se något vid installationen?

Sen säger nog POST till att något e galet ifall gfx kortet är pajko.
Citera
2008-03-23, 14:55
Medlem
Flärps avatar
Dist spelar ingen roll. Kör på någon enkel bara, typ Ubuntu server eller Debian. Sen confar du alla portar, fixar SSH och rTorrent och sen är du igång.
Citera
2008-03-23, 16:31
Medlem
Som sagt är OS inte så viktigt. Vilket unix system som helst borde funka. rtorrent är som gjort för att användas just som du beskriver och har en bra rpc api som man kan scripta mot för att automatisera olika saker. När det gällar grafikkort så kommer det bli problem. Det går troligen att ställa bios på halt on no errors för att den ska fortsätta boota men att aktivera det utan att se blir inte lätt. Sen finns det mycket få dists som automatiskt aktiverar sshd vid uppstart av installationen pga säkerhetsskäl vilket gör att man behöver skärm även vid installationen.
Citera
2008-03-23, 16:34
Bannlyst
Citat:
Nu är jag inte så haj på detta men funkar det att installera ett operativsystem på en annan dator och sedan koppla ur hårddisken och köra allt på en annan dator?
Bore bli knas med installerade drivrutiner med mer om du inte har samma hårdvara i båda datorerna, moderkort och allt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in