2008-03-23, 09:55
Medlem
Drullknulls avatar
En morgon på ett nattåg för en tid sedan, packade jag om mina saker på bädden nedanför. Killen som låg där hade hoppat av en timma tidigare.
När jag höll på att packa som bäst fick jag syn på en fin spolmask som sprattlade på lakanet. Givetvis spelade jag in den lilla krabaten, se länk till filmsekvens.

Jag har några frågor om inälvsmask i allmänhet, och spolmask i synnerhet.
Vad jag har "hört" så är inälvsmask relativt ofarlig, stämmer det? Hur illa kan det bli om ingen behandling sker?
Angående spolmask, blir de många eller få i sin värd?
När spolmasken går utanför värden, betyder det att dess livscykel är fullbordad(den har gjort sitt)?

Tackar för svar.

Länk till filmsekvens
Citera
2008-03-23, 10:37
Medlem
Bra gjort
Angående vad som händer om man inte behandlar masken är väl att den käkar upp maten/näringen som kroppen ananrs skulle ha. Resultatet är väl att man blir undernärd och smal?.
Citera
2008-03-23, 11:20
Medlem
Drullknulls avatar
Personen var faktiskt en mager svensk kille i 25 års åldern, spolmasken var säkert inte ensam.
Citera
2008-03-23, 11:27
Medlem
Wittgensteins avatar
Från Wikipedia: "It can reach a length of up to 35 cm".

Fy fan, så vidrigt.
Citera
2008-03-23, 12:38
Bannlyst
Hur kommer den ur kroppen då? Har maskens värd suttit o skitit i kupén eller?
Citera
2008-03-23, 12:40
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smygvinkel
Hur kommer den ur kroppen då? Har maskens värd suttit o skitit i kupén eller?

Den gick väl ut för att hämta lite frisk luft medan han sov.
Citera
2008-03-23, 13:28
Medlem
En jävligt effektiv bantning metod.

Skulle säkert lösa en massa hälsoproblem om folk inte va så äcklade av de.
Sånna där ägg såldes ju av kacksalvare som bantningpiller förut och de funkade ju.
Citera
2008-03-23, 13:38
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Sådanahär trådar får mig att sakna :Sick44:
Citera
2008-03-23, 17:28
Medlem
Muppis avatar
Springmasken är den vanligaste masken i det här landet. Det ger oftast klåda i stjärten nattetid. Dock är äggen tåliga och påverkas inte av behandlingen, därför måste man upprepa sin kur efter ett par veckor.

Vad gäller spolmasken å andra sidan är det den vanligaste inälsmaskparasiten på den här jorden. Masken kan orsaka stopp i mag tarmsystemet och käkar upp en massa näring. Kan vara livsfarlig.

Antalet kan variera, har för mig att det beror på om man har både han och honmaskar eller bara honmaskar.

Övriga kul maskar är bandmaskarna som kan bli omkr. 20 meter långa och leva i tiotalet år.

Var masken verkligen sådär mörk? De spolmaskar jag sett har varit helt vita.
Citera
2008-03-23, 17:33
Medlem
Muppis avatar
http://www.youtube.com/watch?feature...&v=mJh5kvjdmOE

Charmig video som visar bortplockandet av en mask ur kolon.
Citera
2008-03-23, 18:18
Medlem
Drullknulls avatar
Ok, jag antar att det är en spolmask, säker är jag dock inte.
Slutledningsförmågan pekar åt ett håll med tanke på omständigheterna.
Vilka maskar kan man hitta i en sovkupé? Daggmaskar till fiske, men varken jag eller killen hade daggmask med oss.

Saxat från smittskyddsinstitutet:

"Människans spolmask, Ascaris lumbricoides, kan ha storleken av en daggmask. Färgen kan skifta från ljusbrun till vit.

Lindrig infektion med spolmask ger i regel inga symtom. En massiv förekomst kan vara en belastning ur näringsmässig synvinkel men kan också ge upphov till ett mekaniskt tarmhinder (tarmvred, ileus). När larverna passerar lungorna kan patienten få astmaliknande besvär. Infektion med spolmask kan effektivt behandlas med läkemedel. Diagnosen ställs genom fynd av fullvuxna maskar eller ascarisägg (mikroskopi) i avföringen".

Länk till smittskyddsinstituet

Jag tolkar det som att spolmask inte är något dödligt, men att en "massvis" förekomst(hur många är det?) leder till dålig tarmfunktion.
Masken i kupén var blaskigt ljusbrun på halva delen,och brun på andra delen. Färgen kanske har med några timmars vistelse i det fria att göra?
Citera
2010-08-10, 19:01
Medlem
jr.ewings avatar
Hur många svenskar drabbas av spolmask varje år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in