• 1
  • 2
2008-03-23, 05:44
Medlem
En fruktpizzas avatar
Jag har starka misstankar om att hyresfastigheten jag bor i nu är på väg att säljas av fastighetsägaren inom en snar framtid (tjohoo!!!) . Som många säkert vet har de boende i huset då en förköpsrätt förutsatt att en bostadsrättsförening är registrerad. Jag vill inte fråga grannarna direkt av olika skäl, så jag frågar er istället. Vart får jag reda på om det finns en registrerad bostadsrättsförening där jag nu bor?

Tacksam för svar!

.
Citera
2008-03-23, 10:37
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Om du försöker bilda en egen förening så borde du stöta på patrull va? Om det redan finns en så att säga. Det kan väl inte vara tillåtet med två föreningar till en fastighet.
Citera
2008-03-24, 04:55
Medlem
En fruktpizzas avatar
...

Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Om du försöker bilda en egen förening så borde du stöta på patrull va? Om det redan finns en så att säga. Det kan väl inte vara tillåtet med två föreningar till en fastighet.

Jag ställde bara frågan om vart jag kan få reda på om mina grannar redan har bildat en bostadsrättsförening. Jag vill alltså göra en dubbelkoll att så är fallet. Alltså, är det patent & registreringsverket, länsstyrelsen, fastighetskontoret eller någon annan registerhållare som kan ge mig den informationen?

Tacksam för svar!

TVÅ bostadsrättsföreningar...
Citera
2008-03-24, 13:53
Medlem
MaZtoRs avatar
Bolagsverket är det man ska registrera bostadsrättsföreningar hos.
Citera
2008-03-26, 11:04
Medlem
Har bestämt för mig att det i sig inte är tillräckligt att en bostadsrättförening är bildad. Det skall också vara registrerat en intresseanmälan hos Tingsrätten för att hembud skall gälla, dvs att hyresvärden skall vara tvingad att ge bostadsrättsföreningen förköpsrätt.

PRV(åtminstone fram tills för ett par år sedan, kan mycket väl vara Bolagsverket numera) har register över bostadsrättföreningar så där kan du kolla om det är bildat någon förening.

Tingsrätten har hand om intresseanmälningar så där kan du kolla om det finns någon intresseanmälan.

//Masse
Citera
2008-03-26, 13:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av masse23se2
Har bestämt för mig att det i sig inte är tillräckligt att en bostadsrättförening är bildad. Det skall också vara registrerat en intresseanmälan hos Tingsrätten för att hembud skall gälla, dvs att hyresvärden skall vara tvingad att ge bostadsrättsföreningen förköpsrätt.

PRV(åtminstone fram tills för ett par år sedan, kan mycket väl vara Bolagsverket numera) har register över bostadsrättföreningar så där kan du kolla om det är bildat någon förening.

Tingsrätten har hand om intresseanmälningar så där kan du kolla om det finns någon intresseanmälan.

//Masse

Tingsrätten har inget att göra med ombildningar från HR till BR, det är hyresvärden han ska vända sig till för att få information om intresseanmälan som ska vara inlämnad dit.
Citera
2008-03-26, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Tingsrätten har inget att göra med ombildningar från HR till BR, det är hyresvärden han ska vända sig till för att få information om intresseanmälan som ska vara inlämnad dit.

Korrigering, det är inskrivningsmyndigheten som har ansvaret, men det är helt klart via Tingsrätten det går. Jag har själv suttit i styrelsen för en brf som ombildades BWisser...

Se §3
http://lagen.nu/1982:352

//Masse
Citera
2008-03-27, 03:47
Medlem
En fruktpizzas avatar
..

Tackar för era svar!

.
Citera
2008-03-27, 18:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av masse23se2
Korrigering, det är inskrivningsmyndigheten som har ansvaret, men det är helt klart via Tingsrätten det går. Jag har själv suttit i styrelsen för en brf som ombildades BWisser...

Se §3
http://lagen.nu/1982:352

//Masse

Du har fel. Påstår du att TR sköter ombildning från HR till BR så är du en j-a idiot, vilket bekräftas av att du är tvungen att komma med en så lam lögn att du "själv suttit i styrelsen". Jävla mupp.
Citera
2008-03-27, 21:20
Medlem
Citat:
vilket bekräftas av att du är tvungen att komma med en så lam lögn att du "själv suttit i styrelsen". Jävla mupp.

Jag tror inte att han ljuger. Bara för att man sitter i en styrelse behöver man inte ha någon koll på verksamheten i fråga eller veta vad man talar om.

Jag sitter själv i min bostadsrättsföreningsstyrelse och jag vet och kan ingenting.
Citera
2008-03-28, 10:11
Medlem
Citat:
Du har fel. Påstår du att TR sköter ombildning från HR till BR så är du en j-a idiot, vilket bekräftas av att du är tvungen att komma med en så lam lögn att du "själv suttit i styrelsen". Jävla mupp.

Off Topic.
Så trött jag blir. Har väl inte påstått att TR sköter ombildningen. Om brf'en vill ha möjlighet att utnyttja hembud så skall intresseanmälan vara registrerad hos Inskr myndigheten. Visst är det i slutändan en förhandling mellan brf och hyresvärden när det gäller överlåtande, men utan intresseanmälan kan hyresvärden välja att sälja till vem som helst utan att brf har något att säga till om. Resten av ditt "inlägg" finner jag inte värt att kommentera.

//Masse
Citera
2008-03-29, 00:06
Medlem
Värt att notera, är att förköpsrätten är tandlös om fastighetsägaren inte vill sälja fastigheten till BRF. Fastigheten säljs istället som bolag, och förköpsrätt kan ej nyttjas. TJOHOOO!!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in