• 1
  • 2
2008-03-22, 22:00
Medlem
Emohruliss avatar
Ngon som vet vart jag kan hitta en lista eller till och med bilder p foton som har korats som "all time best" eller har hamnat p ngon lista ver "TOP 100?"
Citera
2008-03-23, 05:07
Detta skulle jag ocks vilja veta!
Citera
2008-03-23, 10:12
Medlem
Stardestroyers avatar
Den enda lista jag kommer p just nu r den som finns p World Press Photo's hemsida. Dr finns vinnarna fr varje r sedan 1955.

http://www.worldpressphoto.org/index...bandwidth=high
Citera
2008-03-23, 16:10
Citat:
Ursprungligen postat av Stardestroyer
Den enda lista jag kommer p just nu r den som finns p World Press Photo's hemsida. Dr finns vinnarna fr varje r sedan 1955.

Wow, dr har vi helt klart ngra av vrldens bsta bilder!
Citera
2008-03-23, 17:13
Medlem
Deaf Penguins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardestroyer

Oj vad mnga bra bilder, frstr varfr de vunnit!

OT: r det ngon som vet en bra sida att bestlla dessa bilder frn? (Och liknande)
Citera
2008-03-23, 17:28
Bannlyst
shit ja de var fina
Citera
2008-03-23, 22:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnslaveThemAll!
Wow, dr har vi helt klart ngra av vrldens bsta bilder!
Somliga. Andra lmnar mig betydligt kallare. Bilder som kvalificerar som "vrldens bsta" ska helst kunna frsts utan bildtext, tycker jag. I vart fall ska det vara sjlva bilden, inte texten, som frmedlar emotionerna. T ex 1998 rs vinnarbild skulle kunna frestlla nstan vad som helst utan text.

Bildkavalkaden r ju ocks ett kraftfullt vittnesbrd ver hur extremt fixerad den internationella bildjournalistiken r vid krig och annat dramatiskt lidande. Snt r en liten, liten del av den journalistiska vardagen, och det finns ingenting som sger att sdana bilder med automatik blir s mycket bttre n bilder av mindre dramatiska skenden att det motsvarar ett s skevt motiviskt urval som det som har gjorts.

Jag fr lov att tycka att tv vldigt olika bilder av Bjrn Larsson Ask - den magnifika, snarast abstrakta, kompositionen av prins Bertils mrka begravningskortege mot den vita snn, och den underbara bilden p Anna Lindh nr hon vindar gonen ur led fr att fokusera s att hon kan putsa sina glasgon, slr mnga av de dr, ibland rtt konventionella, krigochlidandesbilderna med hstlngder.
Citera
2008-03-23, 22:41
Medlem
Frinks avatar
Kollade i ngon bok dr det var ett urval av det ggna rets bsta pressbilder.
Allt jag kunde tnka p var hur kraftigt dodgetool hade anvnts p nstan samtliga bilder
Citera
2008-03-23, 22:59
Medlem
Slabbedasks avatar
Riktigt vackra bilder!
Citera
2008-03-24, 01:24
Hamilkar: Snt gr sig bra p bild helt enkelt. Starka, kta knslor. Det r p riktigt. Det r nog inte s konstigt att sdana extremt utrycksfulla bilder ofta kommer ur krig och lidande.

Det krver nog sin fotograf att fnga verkliga skeenden sdr larvigt bra

Men visst, jag tyckte heller inte att 1998-bilden platsade, ven om det sklart r en bra bild. 1963 rs bild r definitivt en av de bttre bilderna jag sett, fullstndigt unik och otroligt kraftfull - det krver knappast ett geni fr att fatta att han lackat ur p ngon orttvisa.
Senast redigerad av EnslaveThemAll! 2008-03-24 kl. 01:29.
Citera
2008-03-24, 11:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnslaveThemAll!
Hamilkar: Snt gr sig bra p bild helt enkelt. Starka, kta knslor. Det r p riktigt.
Fast det r ju faktiskt inte alltid p riktigt. En bildreporter kan lika ltt bli manipulerad av ngon annans agenda som en skrivande journalist - och r dessutom inte alls lika drillad i att kolla kllan. Bilder kan ljuga, de med. Det var ju nn gng i samband med nn bombattack i Libanon, som ett dtt spdbarn visades ha langats frn den ene till den andre s att det skulle bli s mnga bra "starka" bilder p srjande frldrar som frlorat sina barn.

Och vi tolkar ju ocks bilder efter vr egen kulturella kontext, bde som fotografer och som bildkonsumenter. I somliga kulturer r det ett konventionellt, snarast pfordrat, sorgbeteende att skrika och grta och gestikulera vilt offentligt. De srjer inte mer n andra, det r bara frga om att deras comme-il-faut r ett annat. Men sklart blir det mycket "starkare bilder" i nn konventionell mening med nn som skriker och grter och gestikulerar och sliter sitt hr, n med ngon som sitter stilla uttrycksls. Men ktare? Det beror sig allt p, det.

Citat:
Det r nog inte s konstigt att sdana extremt utrycksfulla bilder ofta kommer ur krig och lidande.
Tja. fast jag tycker nog fortfarande att juryn r fr snv i sitt bildval. Det r lika svrt att fnga den stillsamma krumeluren ur vardagslivet bra - kanske svrare, i sjlva verket, eftersom man mste filtrera kraftigare.

Citat:
Det krver nog sin fotograf att fnga verkliga skeenden sdr larvigt bra
Visst krvs det det. Men det krvs minst lika bra fotografer fr att fnga vardagslivet ljligt bra. Det finns andra bra bilder n bilder p grtande barn som har sprngts i luften, om du frstr vad jag inkluderar i det.

Citat:
1963 rs bild r definitivt en av de bttre bilderna jag sett, fullstndigt unik och otroligt kraftfull - det krver knappast ett geni fr att fatta att han lackat ur p ngon orttvisa.
Visst. Mnga av bilderna r fantastiska. Men jag lackar alltid ur och blir anti nr jag ser att folk gr i flock och fljer nn sorts jkla mode i ondan. Och jag r alldeles sker p att det fanns mycket bttre pressbilder att belna t ex 1998, om juryn bara hade itts titta utanfr den lilla, lilla ldan med krigochlidandesbilder. De tv bilderna av Bjrn Larsson Ask jag snackade om representerar tv helt olika riktningar ut frn den dr lilla trnga ldan. Och det finns fler.
Citera
2008-03-24, 11:19
Medlem
Slklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Visst. Mnga av bilderna r fantastiska. Men jag lackar alltid ur och blir anti nr jag ser att folk gr i flock och fljer nn sorts jkla mode i ondan. Och jag r alldeles sker p att det fanns mycket bttre pressbilder att belna t ex 1998, om juryn bara hade itts titta utanfr den lilla, lilla ldan med krigochlidandesbilder. De tv bilderna av Bjrn Larsson Ask jag snackade om representerar tv helt olika riktningar ut frn den dr lilla trnga ldan. Och det finns fler.
Ja, dom blev rtt enehanda till slut, vinnarbilderna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in