Citat:
Ursprungligen postat av EnslaveThemAll!
Hamilkar: Snt gr sig bra p bild helt enkelt. Starka, kta knslor. Det r p riktigt.
Fast det
r ju faktiskt inte alltid p riktigt. En bildreporter kan lika ltt bli manipulerad av ngon annans agenda som en skrivande journalist - och r dessutom inte alls lika drillad i att kolla kllan. Bilder kan ljuga, de med. Det var ju nn gng i samband med nn bombattack i Libanon, som ett dtt spdbarn visades ha langats frn den ene till den andre s att det skulle bli s mnga bra "starka" bilder p srjande frldrar som frlorat sina barn.
Och vi tolkar ju ocks bilder efter vr egen kulturella kontext, bde som fotografer och som bildkonsumenter. I somliga kulturer r det ett konventionellt, snarast pfordrat, sorgbeteende att skrika och grta och gestikulera vilt offentligt. De srjer inte mer n andra, det r bara frga om att deras comme-il-faut r ett annat. Men sklart blir det mycket "starkare bilder" i nn konventionell mening med nn som skriker och grter och gestikulerar och sliter sitt hr, n med ngon som sitter stilla uttrycksls. Men ktare? Det beror sig allt p, det.
Citat:
Det r nog inte s konstigt att sdana extremt utrycksfulla bilder ofta kommer ur krig och lidande.
Tja. fast jag tycker nog fortfarande att juryn r fr snv i sitt bildval. Det r lika svrt att fnga den stillsamma krumeluren ur vardagslivet bra - kanske svrare, i sjlva verket, eftersom man mste filtrera kraftigare.
Citat:
Det krver nog sin fotograf att fnga verkliga skeenden sdr larvigt bra
Visst krvs det det. Men det krvs minst lika bra fotografer fr att fnga vardagslivet ljligt bra. Det finns andra bra bilder n bilder p grtande barn som har sprngts i luften, om du frstr vad jag inkluderar i det.
Citat:
1963 rs bild r definitivt en av de bttre bilderna jag sett, fullstndigt unik och otroligt kraftfull - det krver knappast ett geni fr att fatta att han lackat ur p ngon orttvisa.
Visst. Mnga av bilderna
r fantastiska. Men jag lackar alltid ur och blir anti nr jag ser att folk gr i flock och fljer nn sorts jkla mode i ondan. Och jag r alldeles sker p att det fanns mycket bttre pressbilder att belna t ex 1998, om juryn bara hade itts titta utanfr den lilla, lilla ldan med krigochlidandesbilder. De tv bilderna av Bjrn Larsson Ask jag snackade om representerar tv helt olika riktningar ut frn den dr lilla trnga ldan. Och det finns fler.