2008-03-22, 18:19
Medlem
vinkelslipens avatar
Jag köpte nyss en ny hårddisk, och när jag installerade xp gjorde jag två partitioner. Jag tänkte att jag gör en partition där jag bara har windows (C: ) och en till partition (D: ) där jag kan ha allt annat junk man samlar på sig.

Nu visar det sig att jag gjorde C för liten, så fort jag installerade lite uppdateringar började den skrika om att det är för lite plats. Nu undrar jag hur jag på enklaste sätt fixar lite mer plats där. Gör inget om jag får installera om XP, bara det går krångelfritt. Finns det något sätt att nolla allt och göra om hela proceduren från början?
Citera
2008-03-22, 18:23
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
har du inget du behöver spara på någon av partitionerna så är det bara att göra precis som du säger..nolla allt och göra om hela proceduren..
i med xp-skivan igen och formatera om disken..och sen installera om..

annars finns det program som kan ändra storlek på partitioner (partition magic?)..men det funkar inte alltid och är en smula osäkert..
Citera
2008-03-22, 18:47
Medlem
vinkelslipens avatar
vad bra, alltså kan man ändra partitionerna i samma veva?

Edit: Jag testade att installera om windows men det står att jag har för lite plats för att kunna göra det (?) arrrrrgggghhhh vad trött jag blir.
Senast redigerad av vinkelslipen 2008-03-22 kl. 18:55.
Citera
2008-03-22, 19:02
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
när man installerar om windows får man väl ett val där man kan formatera om en disk?
Citera
2008-03-22, 19:15
Medlem
vinkelslipens avatar
jo det får man nog men jag kommer inte så långt innan den menar på att jag har för lite utrymme för att kunna installera om windows. Borde det inte finnas något simpelt sätt att rensa hårddisken totalt och börja om?
Citera
2008-03-22, 20:35
Bannlyst
Kolla min tråd om P magic
Citera
2008-03-22, 21:16
Medlem
vinkelslipens avatar
Ok nu lyckades jag installera om windows efter lite meck.

Min gamla partition som var för liten (C) gick inte att ta bort eftersom det tydligen fanns viktiga filer för installationen där (va fan allt finns ju på cd skivan?)

Eftersom jag inte har någon nytta av att installera windows där igen gjorde jag en tredje partition där jag installerade windows på i hopp om att det skulle göra att jag kunde ta bort min gamla installation därifrån. Men det gick inte, Och nu har jag en partition som heter "system" (min gamla C) och en som heter "systemstart" och en tredje som är tom.

Så om någon vet hur man bara blåser datorn totalt tom igen är jag evigt tacksam, det måste väl gå att nollställa liksom? så att jag kan börja om.
Citera
2008-03-22, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelslipen
Ok nu lyckades jag installera om windows efter lite meck.

Min gamla partition som var för liten (C) gick inte att ta bort eftersom det tydligen fanns viktiga filer för installationen där (va fan allt finns ju på cd skivan?)

Eftersom jag inte har någon nytta av att installera windows där igen gjorde jag en tredje partition där jag installerade windows på i hopp om att det skulle göra att jag kunde ta bort min gamla installation därifrån. Men det gick inte, Och nu har jag en partition som heter "system" (min gamla C) och en som heter "systemstart" och en tredje som är tom.

Så om någon vet hur man bara blåser datorn totalt tom igen är jag evigt tacksam, det måste väl gå att nollställa liksom? så att jag kan börja om.
Installations-CDn till PCn brukar göra det.
Citera
2008-03-22, 23:10
Medlem
vinkelslipens avatar
Okej där ser man, tyvärr har jag ingen sådan eftersom min burk är ett riktigt hopkok av saker. Men jag hittade ett bra program vid namn "killdisk" som städade riktigt rent på hårddisken. Nu tjugodubblade jag utrymmet på C och så var det problemet löst i alla fall. Men tack för hjälpen!
Citera
2008-03-22, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelslipen
Okej där ser man, tyvärr har jag ingen sådan eftersom min burk är ett riktigt hopkok av saker. Men jag hittade ett bra program vid namn "killdisk" som städade riktigt rent på hårddisken. Nu tjugodubblade jag utrymmet på C och så var det problemet löst i alla fall. Men tack för hjälpen!

Förut kunde man skriva *era* eller nåt liknande, är det samma nu?
Citera
2008-03-22, 23:40
Medlem
vinkelslipens avatar
Vad menar du med *era*?

Om du tänker på "format C" eller liknande så ska det tydligen inte fungera i XP.

Vore rätt smidigt med ett simpelt sätt att nollställa datorn med.
Citera
2008-07-20, 16:12
Medlem
Banshee19s avatar
Problemet du hade var att du satte i skivan när datorn var igång och bara körde. Du ska sätta i skivan och starta om datorn så att den bootar från skivan istället för hårddisken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in