2008-03-22, 17:54
Medlem
Jag skulle kunna behöva lite hjälp av någon kunnig. Jag har en bärbar dator här från HP, Datorn är nästan helt ny, fick den för ett billigt pris av en kompis. Problemet är att jag inte kan installera något operativsystem på datorn förutom Ubuntu. När jag försöker installera XP på datorn så säger den att den inte kan hitta någon hårddisk, men jag har ju ubuntu på den och där står det att det är 60 gb ledigt på hårddisken. Någon som vet hur jag kan installera Windows XP på samma hårddisk?
Citera
2008-03-22, 18:00
Medlem
sommarlovs avatar
Finns redan tusen trådar om folk som ska installera Windows XP på en SATA-hårddisk!
Citera
2008-03-22, 18:17
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Xp kan inte läsa filsystemet som ubuntu använder..

Du måste partionera disken i två (eller fler) delar ifall du vill ha både linux och windows på datorn.
Citera
2008-03-22, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident

Du måste partionera disken i två (eller fler) delar ifall du vill ha både linux och windows på datorn.

om jag förstog han rätt så går det inte alls att installiera. windows ska normalt sätt skriva över ubunto automatisk. (microsoft gillar inte alls att dela)
Citera
2008-03-22, 18:40
Medlem
BlåTomtes avatar
Du kan i bios emulera ide disk och då går det bra att installera XP.
Eller tankar du hem drivarna och trycker F6 i början på installationen.

I biosen kan det heta SATA native också.
Citera
2008-03-23, 08:56
Medlem
Ödlans avatar
Citat:

http://www.fs-driver.org/
Citera
2008-03-23, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
http://www.fs-driver.org/

jo, det går ju, men xp kan inte läsa varken ext eller reiser default..och absolut inte installeras på ngt av dem..

fast nu verkade det ju som att jag missuppfattade det hela och det inte var en filsystemsfråga som orsakde TS problem.

On Topic: Om det nu är så att det är satadrivrutiner som saknas så tycker jag det är smidigast (av flera anledningar) att använda en windowsskiva med XP sp2..

Och även om det nu var sata som var problemet så ska nog ändå disken partioneras innan installation om ubuntu ska vara kvar.
Citera
2008-03-24, 01:28
Medlem
Bossiemans avatar
Är inte avsaknade av stöd för teknologi från 2004 (SATA) en bra indikator på att XP är gammalt?
Citera
2008-03-24, 01:38
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Är inte avsaknade av stöd för teknologi från 2004 (SATA) en bra indikator på att XP är gammalt?

jo XP börjar bli relativt gammalt nu, men har man en lite äldre burk och vill köra Windows och inte känner för att uppgradera så
Citera
2008-03-24, 02:42
Medlem
Bossiemans avatar
Men TS har ju en helt ny dator och försöker installera ett OS som utvecklades i slutet av förra millenniet, det motsvarar miljarder år i datautveklingen.

Som att försöka trycka in en vinylskiva i en cd-spelare och inte fatta att utvecklingen gått framåt. Vad är det med Windowsfolket som gör att de vill installera XP på en ny dator??
Citera
2008-03-24, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Men TS har ju en helt ny dator och försöker installera ett OS som utvecklades i slutet av förra millenniet, det motsvarar miljarder år i datautveklingen.

Som att försöka trycka in en vinylskiva i en cd-spelare och inte fatta att utvecklingen gått framåt. Vad är det med Windowsfolket som gör att de vill installera XP på en ny dator??

Du vet att XP har uppdaterats någar gånger sen det släpptes?
För mig är XP stabilt och jag trivs hyffsat i det, så jag ser ingen anledning att byta till vista.
(samt att det inte finns drivrutiner till mitt ljudkort för vista)
Sen antar jag att det folk som betalar för sitt OS och då kan det ju vara en ekonomisk fråga.

Personlinge kan jag verkligen inte förstå varför folk t.ex. installerar ubuntu, men om folk vill köra det så är det upp till dem..oavsett när systemet utvecklades.
Citera
2008-03-24, 10:51
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Du vet att XP har uppdaterats någar gånger sen det släpptes?
För mig är XP stabilt och jag trivs hyffsat i det, så jag ser ingen anledning att byta till vista.
(samt att det inte finns drivrutiner till mitt ljudkort för vista)
Sen antar jag att det folk som betalar för sitt OS och då kan det ju vara en ekonomisk fråga.

Personlinge kan jag verkligen inte förstå varför folk t.ex. installerar ubuntu, men om folk vill köra det så är det upp till dem..oavsett när systemet utvecklades.

Ok, sorry, jag bara undra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in