• 1
  • 2
2008-03-22, 16:04
Medlem
ozones avatar
Idag var jag på affären och handlade, vid köttdisken noterade jag att vanlig nötfärs kostar (minns ej exakt) 65-75 kr/kg.
Så vad har hänt, bara tre månader tillbaka kostade det 48 kr/kg. Tobaks skatten har höjts, bensinskatten har höjds och nu har dom kanske införst nötskatt?

Kan någon vara vänlig och berätta om det är något jag missat? Nu har jag snart inte råd att laga min goda köttfärsås
Citera
2008-03-22, 16:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Idag var jag på affären och handlade, vid köttdisken noterade jag att vanlig nötfärs kostar (minns ej exakt) 65-75 kr/kg.
Så vad har hänt, bara tre månader tillbaka kostade det 48 kr/kg. Tobaks skatten har höjts, bensinskatten har höjds och nu har dom kanske införst nötskatt?

Kan någon vara vänlig och berätta om det är något jag missat? Nu har jag snart inte råd att laga min goda köttfärsås
Matpriserna har överlag stigit. Vissa varor mer än andra.

T o m sådana kedjor som Lidl har höjt rejält. En kyckling som tidigare kostade 16:90 kostar nu 28:90.

~Paul~
Citera
2008-03-22, 16:44
Medlem
http://www.metro.se/se/article/2008/...3-62/index.xml
Citera
2008-03-22, 16:46
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Jag reagerade faktiskt också på köttfärspriset sist jag handlade.
Tror den låg runt 60-70 spänn kilot.
Nån som vet vilken kvalité vanlig nötfärs i mataffären håller gentemot att man skulle mala egen färs?
Vad jag förstår är det mycket senor och annan skit som åker ner i kvarnen.
Citera
2008-03-22, 16:55
Medlem
EUs blockad mot brasiliansk nötkött börjar nu kännas...
Citera
2008-03-22, 17:09
Medlem
Bajsfacistens avatar
Kinas och indiens välstånd har drastiskt ökat efterfrågan och därmed priset på spannmål. Sedan så får man lägga på klimathysterin som gör att på odlingsmark odlas det nu energigrödor istället för spannmål och livsmedel. Detta gör att grisarnas foder har blivit riktigt dyrt. Grisar konsumerar mängder med foder så om 1 kg foder kostar 2kr för 2 år sedan så kostar det idag säkert 5-6 kr kg om inte mer.* Dock så har grisproducenterna i Sverige riktigt dåligt just nu, el, diesel och foder har blivit mycket dyrare men inte får de mycket mer för köttet från slakterier.

*Siffrorna är tagna ur luften.
Citera
2008-03-22, 17:10
Medlem
UT64s avatar
ICA-handlarna (och andra affärer) är så bussiga att de gör rent
köttkvarnen emellanåt samt kasserar köttfärs de tappat på golvet.

Därför tycker de att det är ok att vi betalar lite extra !
Citera
2008-03-22, 17:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Nån som vet vilken kvalité vanlig nötfärs i mataffären håller gentemot att man skulle mala egen färs?
Hemmald är naturligtvis bättre eftersom man har kontroll över vad man puttar i. Dessutom kan man själv bestämma vilken grovlek man vill ha på färsen och krydda samtidigt med tillverkningen.

~Paul~
Citera
2008-03-22, 17:28
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hemmald är naturligtvis bättre eftersom man har kontroll över vad man puttar i. Dessutom kan man själv bestämma vilken grovlek man vill ha på färsen och krydda samtidigt med tillverkningen.

~Paul~

Dessutom så är det en väldigt härlig syn att se när köttfärsen kommer ur hålen.
Citera
2008-03-22, 17:55
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozone

Ja, detta beror ju främst på våra politiker som tar ut allt högre skatter. Dom vill att folk ska äta kött från EU-länder som är tullfritt, istället för att importera kött. Men då vi har allt för låg produktion inom EU blir det brist på kött, och priserna stiger.

Summan är att följande är glada;

Politiker som får in massor av extra skatt.
Bönder som får massor av extra pengar för sitt kött.

Följande är ledsna;

Alla konsumenter som får betala mer för köttet.
Brasilianska bönder som står där med en massa kor dom inte kan exportera till oss som dom gjorde tidigare.

Skatten på brasiliansk kött är 32.8% av köttets pris, samt 28.32 kr/kg.

Om man köper in 1 kg kött för 30 kr från Brasilien, så kostar det köttet när det kommit till Sverige 68 kr och 16 öre. Så ska importören och butiken ha ut lite pengar från köttet, och sen blir det moms på det, ytterligare 12%. Så när du väl har ditt kött hemma så har staten sett till att det är staten som tjänat mest pengar på det.
Citera
2008-03-22, 18:20
Medlem
ozones avatar
Jag skulle ha passat på att handla innan dom höjde!

Jag köpte 2 Kg köttfärs på coop i januari för 31 kr / kg som räckt tills nu
Får väl passa på och köpa nu innan det stiger till över hundringen :P
Citera
2008-03-22, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markoolio666
EUs blockad mot brasiliansk nötkött börjar nu kännas...
Det kan knappast beröra så ädla styckdetaljer som ingår i nötfärs. Eller menar du attfolk i gemen ersatt oxfilén med köttfärs?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in