Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Idag var jag på affären och handlade, vid köttdisken noterade jag att vanlig nötfärs kostar (minns ej exakt) 65-75 kr/kg.
Så vad har hänt, bara tre månader tillbaka kostade det 48 kr/kg. Tobaks skatten har höjts, bensinskatten har höjds och nu har dom kanske införst nötskatt?
Kan någon vara vänlig och berätta om det är något jag missat? Nu har jag snart inte råd att laga min goda köttfärsås

Ja, detta beror ju främst på våra politiker som tar ut allt högre skatter. Dom vill att folk ska äta kött från EU-länder som är tullfritt, istället för att importera kött. Men då vi har allt för låg produktion inom EU blir det brist på kött, och priserna stiger.
Summan är att följande är glada;
Politiker som får in massor av extra skatt.
Bönder som får massor av extra pengar för sitt kött.
Följande är ledsna;
Alla konsumenter som får betala mer för köttet.
Brasilianska bönder som står där med en massa kor dom inte kan exportera till oss som dom gjorde tidigare.
Skatten på brasiliansk kött är 32.8% av köttets pris,
samt 28.32 kr/kg.
Om man köper in 1 kg kött för 30 kr från Brasilien, så kostar det köttet när det kommit till Sverige 68 kr och 16 öre. Så ska importören och butiken ha ut lite pengar från köttet, och sen blir det moms på det, ytterligare 12%. Så när du väl har ditt kött hemma så har staten sett till att det är staten som tjänat mest pengar på det.