• 3
  • 4
2010-03-27, 11:36
Medlem
mongrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Konstigt, för när jag kokar ägg så kokar jag först upp vattnet, stoppar i äggen i det kokande vattnet, stänger av plattan och låter kastrullen stå kvar samtidigt som jag sätter på locket. Äggen får sjuda i 6 minuter och de blir ganska löskokta, men knappast för mycket.

Vad är det jag missar?
Alltså, jag måste börja experimentera mer tror jag. Jag kokar alltid upp vattnet, sänker därefter ner de kylskåpskalla äggen och tillagar i sju minuter. Då får jag en fin och krämig gula och helt fast vita. Känns som att 6 minuter på eftervärmen borde ge rätt sladdriga ägg, men jag får testa, låter ju som ett bra sätt att minska energiåtgången! Kör du kylskåpskalla?
Även metoden med att dra av kastrullen från plattan låter intressant, skall också testas. Däremot har jag svårt att se när det skulle bli aktuellt att lägga äggen i nåt jävla tvåtimmarsbad, då jag i princip uteslutande äter ägg på morgonen, och bara några gånger i månaden... heter man Heston Blumenthal är det säkert helt rimligt, men för en vanlig tjomme har jag svårt att se hur resultatet skulle kunna motivera mödan.
Citera
2010-03-27, 12:40
Medlem
knoxahs avatar
Provade det där en gång, tog ju förjävla länge och var inte värt det.
Citera
2010-03-28, 03:42
Medlem
Detta ska man göra enligt sous vide metoden för bästa resultat, är omöjligt att hålla en konstant temperatur annars. Ägget förändras väldigt mycket runt denna temperatur(http://blog.khymos.org/2009/04/09/to...t-boiled-egg/).
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in