2008-03-23, 10:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbull72
ägget e helt löst! Det rinner nerför handen.....
Självklart är det helt löst. Vet inte var "100apor.se" har fått det där receptet ifrån men det är inte så man lagar den här rätten. Precis som "quaerty" skrev så måste spisen vara på under tillagningstiden för att kunna hålla en jämn temperatur.

Så här går det till:
1. Blanda kokande och kallt vatten i en stor kastrull med ånginsats så att vattendjupet i ånginsatsen räcker till att täcka äggen och så att temperaturen är 65°C. Prickar du inte in exakt 65°C kan du börja med en lite lägre temperatur.
2. Sätt äggen i ånginsatsen och håll temperaturen vid 65° i minst 45 minuter (ingen risk att de blir överkokta). Använd mycket låg effekt på spisen och häll i lite kallt vatten om det blir för varmt.

~Paul~
Citera
2008-03-23, 10:51
Medlem
Har testat två gånger i påsk med "koka upp, dra i från plattan och låt stå under lock en halvtimme". Båda gångerna helt perfekta ägg!! Blev stor skillnad och jag kommer fortsättningsvis alltid tillaga äggen så.

Jag gör så att jag tar kylskåpskalla ägg, sköljer dem 10-15 sekunder under varmt vatten från kranen. Sen är det bara att lägga dem i vattnet, på med locket och låt stå en halv timme. Äggulan blir just krämig, varken lös eller torr. Rek. att ni testar!
Citera
2008-03-23, 11:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pissgilihari
Har testat två gånger i påsk med "koka upp, dra i från plattan och låt stå under lock en halvtimme". Båda gångerna helt perfekta ägg!! Blev stor skillnad och jag kommer fortsättningsvis alltid tillaga äggen så.

Jag gör så att jag tar kylskåpskalla ägg, sköljer dem 10-15 sekunder under varmt vatten från kranen. Sen är det bara att lägga dem i vattnet, på med locket och låt stå en halv timme. Äggulan blir just krämig, varken lös eller torr. Rek. att ni testar!
Ditt recept är inte det omskrivna 64 graders äggreceptet. Det går säkert att laga till ägget på ditt sätt men det är inte den tekniken som det aktuella fallet handlar om.

Här är återigen beskrivningen: http://taffel.se/artiklar/trend-64-gradersagget-ar-har

~Paul~
Citera
2008-03-23, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ditt recept är inte det omskrivna 64 graders äggreceptet. Det går säkert att laga till ägget på ditt sätt men det är inte den tekniken som det aktuella fallet handlar om.

Här är återigen beskrivningen: http://taffel.se/artiklar/trend-64-gradersagget-ar-har

~Paul~

Det sätt jag beskrev var det sätt jag hörde på ett av morgonprogrammen. Nu har jag inte testat 64-graders metoden men att äggvitan blir dimmvit tycker jag inte låter så aptitligt, föredrar då hellre en vit äggvita och en krämig gula.
Citera
2008-03-23, 15:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det sätt jag beskrev var det sätt jag hörde på ett av morgonprogrammen. Nu har jag inte testat 64-graders metoden men att äggvitan blir dimmvit tycker jag inte låter så aptitligt, föredrar då hellre en vit äggvita och en krämig gula.
OK, förstår. Måste erkänna att det låter lite ehm.... mindre lockande med dimmvit äggvita. Precis som du säger .

~Paul~
Citera
2008-03-23, 17:54
Medlem
redbull72s avatar
Citat:

Gaah! kan det va möjligt? Var det det att jag använde kylskåpskalla ägg... måste jag ju prova detta imorron bitti...
Citera
2008-03-23, 18:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Gaah! kan det va möjligt? Var det det att jag använde kylskåpskalla ägg... måste jag ju prova detta imorron bitti...
Den största skillnaden är ju att du kokade vattnet och sedan lade i äggen medan pissgilihari kokade upp vattnet och äggen samtidigt. Hans ägg har med andra ord blivit nästan färdigkokta när han drog av dem från plattan.

~Paul~
Citera
2008-03-23, 20:57
Medlem
100apor.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Vet inte var "100apor.se" har fått det där receptet ifrån

Det var från Melker när han var med i Tv4's morgonprogram.
Citera
2008-03-23, 21:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100apor.se
Det var från Melker när han var med i Tv4's morgonprogram.
Man borde ta ett litet snack med den där Melker .

Han har tydligen inte lyckats att förmedla receptet på ett sådant sätt att folk får fram ett godtagbart resultat .

~Paul~
Citera
2008-03-25, 17:50
Medlem
redbull72s avatar
Citat:

Näserru, det hjälpte inte heller... efter att ha haft dom i rumstemperatur en halv dag o sen sköljt dom under varmt vatten o kokat upp vatten o lagt i äggen i 35 min så var det ingen skillnad... lika kladdig hand som tidigare... provade o koka upp vattnet igen o kokade ägget i 1 minut, så var dom helt ätbara, krämig ägggula o precis fast äggvita...
Citera
2008-03-25, 17:56
Medlem
Flärps avatar
Konstigt, för när jag kokar ägg så kokar jag först upp vattnet, stoppar i äggen i det kokande vattnet, stänger av plattan och låter kastrullen stå kvar samtidigt som jag sätter på locket. Äggen får sjuda i 6 minuter och de blir ganska löskokta, men knappast för mycket.

Vad är det jag missar?
Citera
2008-03-25, 18:12
Moderator
^Eazs avatar
Detta ska testas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem