2008-03-22, 02:19
Medlem
von_Ss avatar
Hur uppstod skiten?

Vad jag har hrt s r hrdrock Satans musik (frn brjan). Hur uppstod d kristen metal?

Sjlv hatar jag det. Oavsett hur musiken lter s har kristna inget med metal att gra.

Men allts. Varfr brjade kristna snubbar spela Satans musik?
Citera
2008-03-22, 03:09
Medlem
vet ej hur det uppstod men vad gr det om kristna spelar metal?
r musiken bra s bryr jag mig ej om gruppen springer omkring med grishuvuden och hyllar satan eller citerar bibeln och hyllar skaparen.

nu lyssnar jag inte p ngot kristet metal band svitt jag vet men det enda jag skulle kunna ha emot det r att stmningen blir helt fel!metal skall helst vara hrd och aggresiv vilket jag har svrt att f ihop med nya testamentets frltande och goda gud.det blir ltt fel i stmningen helt enkelt skulle jag tro men finns skert de som lyckas med det ocks!
Senast redigerad av Riddar Tengil 2008-03-22 kl. 03:25.
Citera
2008-03-22, 03:55
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Hur uppstod skiten?

Vad jag har hrt s r hrdrock Satans musik (frn brjan). Hur uppstod d kristen metal?

Sjlv hatar jag det. Oavsett hur musiken lter s har kristna inget med metal att gra.

Hr har vi ngon som inte kan sin rockhistoria, ser jag... Det gick frsts rykten om att Judas Priest, Black Sabbath, Led Zeppelin, Deep Purple, Alice Cooper och andra tidiga hrdrocksband var satanister, men det var bara konservativa mnniskors tolkningar... Inget av dessa band r satanister, tvrtom s r ju t.ex. Alice Cooper troende... Jazz, blues och rockabilly blev frresten ocks kallade djvulens musik d dessa genrer var nya...

Citat:
Ursprungligen postat av Riddar Tengil
vet ej hur det uppstod men vad gr det om kristna spelar metal?
r musiken bra s bryr jag mig ej om gruppen springer omkring med grishuvuden och hyllar satan eller citerar bibeln och hyllar skaparen.

nu lyssnar jag inte p ngot kristet metal band svitt jag vet men det enda jag skulle kunna ha emot det r att stmningen blir helt fel!metal skall helst vara hrd och aggresiv vilket jag har svrt att f ihop med nya testamentets frltande och goda gud.det blir ltt fel i stmningen helt enkelt skulle jag tro men finns skert de som lyckas med det ocks!
All metal r ju inte hatisk, positiva teman som att inte ge upp, vara stolt ver den man r, leva livet till maximum och liknande r ju vldigt vanligt inom metal ocks och passar bra ihop med kristendomen... Sen kan ju kristna band faktiskt ocks sjunga om djvulen, fast utan att glorifiera honom frsts... Och s finns det ju "sekulra" kristna inom metalscenen ocks, som tror p Gud men som inte blandar in det i sin musik... Till dessa hr t.ex. Tom Araya i Slayer, Dave Mustaine i Megadeth... T.o.m. ett s ont band som Deicide har/har haft en kristen gitarrist, Ralph Santolla...
Citera
2008-03-22, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Hr har vi ngon som inte kan sin rockhistoria, ser jag... Det gick frsts rykten om att Judas Priest, Black Sabbath, Led Zeppelin, Deep Purple, Alice Cooper och andra tidiga hrdrocksband var satanister, men det var bara konservativa mnniskors tolkningar... Inget av dessa band r satanister, tvrtom s r ju t.ex. Alice Cooper troende... Jazz, blues och rockabilly blev frresten ocks kallade djvulens musik d dessa genrer var nya...

All metal r ju inte hatisk, positiva teman som att inte ge upp, vara stolt ver den man r, leva livet till maximum och liknande r ju vldigt vanligt inom metal ocks och passar bra ihop med kristendomen... Sen kan ju kristna band faktiskt ocks sjunga om djvulen, fast utan att glorifiera honom frsts... Och s finns det ju "sekulra" kristna inom metalscenen ocks, som tror p Gud men som inte blandar in det i sin musik... Till dessa hr t.ex. Tom Araya i Slayer, Dave Mustaine i Megadeth... T.o.m. ett s ont band som Deicide har/har haft en kristen gitarrist, Ralph Santolla...

du har helt rtt, jag generaliserade lite om metal som musik dr s jag ndrar vl uppfattning lite och antar drmed att det r fullt mjligt att f ihop stmningen och knslan i en kristen metal lt precis lika bra som ngot annat tema!
Senast redigerad av Riddar Tengil 2008-03-22 kl. 04:13.
Citera
2008-03-22, 04:36
Medlem
BlackMetals avatar
Jag tar grna avstnd ifrn kristen metal eftersom jag inte tycker metalens sknhet ska beblandas med den destruktiva sekten.
Citera
2008-03-22, 04:42
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Jag tar grna avstnd ifrn kristen metal eftersom jag inte tycker metalens sknhet ska beblandas med den destruktiva sekten.
Men fredliga band med konstruktiva budskap som Mayhem och Gorgoroth gr frsts bra??
Citera
2008-03-22, 10:23
Medlem
Mindfullness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Hur uppstod skiten?

And on the 8:th day GOD created rockn roll..

Det finns kristna inom alla former av musik och metal r inget undantag.
Du tror allts att satan speciellt gillar metal? varfr inte svr jazz eller Barthok?

Bland de bsta trummisarna inom hrdrocken finner vi tex Nicko MacBain och Tommy Aldrige, bda kristna.

Tommy.
http://www.youtube.com/watch?v=YJ8_4...eature=related

Nicko.
http://www.youtube.com/watch?v=Cgrqu...eature=related
Citera
2008-03-22, 11:01
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindfullnes
Bland de bsta trummisarna inom hrdrocken finner vi tex Nicko MacBain och Tommy Aldrige, bda kristna.

Tommy.
http://www.youtube.com/watch?v=YJ8_4...eature=related

Nicko.
http://www.youtube.com/watch?v=Cgrqu...eature=related
Icke att frglmma; Ted Kirkpatrick i bandet Tourniquet
http://www.tourniquet.net/media/contentVIDEOS.php
Citera
2008-03-22, 12:05
Bannlyst
All metal behver vl inte handla om ruttna lik och ritualer? Tycker det r bra att den finns ngot fr alla, sen slnge det inte pverkar musiken allt fr mycket.
Typ gospel-krer och bner fr dom grna hlla borta
Citera
2008-03-22, 12:13
Medlem
Grrrinds avatar
ven fast det finns en del kristna metal musiker s gr ju inte de bandet till ett kristet metal band.

Men band med kristet budskap typ Stryper blir ju enbart fniga
Citera
2008-03-22, 13:43
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grrrind
ven fast det finns en del kristna metal musiker s gr ju inte de bandet till ett kristet metal band.

Men band med kristet budskap typ Stryper blir ju enbart fniga
Fast Stryper spelar andra sidan den vrsta typen av fjantglam la Poison... Deras musik skulle vara fnig vad n de sjng om...
Citera
2008-03-22, 14:20
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Men fredliga band med konstruktiva budskap som Mayhem och Gorgoroth gr frsts bra??

Nej men ett kristet band rknar jag som ett band som sprider kristna budskap. Mayhems texter r frvisso fina men det r frmst musiken som r det viktiga dr och Gorgoroth lyssnar jag inte speciellt mycket lngre men jag str mer bakom ett satanistiskt n ett kristet fortfarande.
Senast redigerad av BlackMetal 2008-03-22 kl. 14:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in