Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Hur uppstod skiten?
Vad jag har hrt s r hrdrock Satans musik (frn brjan). Hur uppstod d kristen metal?
Sjlv hatar jag det. Oavsett hur musiken lter s har kristna inget med metal att gra.
Men allts. Varfr brjade kristna snubbar spela Satans musik?
Hr har vi ngon som inte kan sin rockhistoria, ser jag... Det gick frsts rykten om att Judas Priest, Black Sabbath, Led Zeppelin, Deep Purple, Alice Cooper och andra tidiga hrdrocksband var satanister, men det var bara konservativa mnniskors tolkningar... Inget av dessa band r satanister, tvrtom s r ju t.ex. Alice Cooper troende... Jazz, blues och rockabilly blev frresten ocks kallade djvulens musik d dessa genrer var nya...
Citat:
Ursprungligen postat av Riddar Tengil
vet ej hur det uppstod men vad gr det om kristna spelar metal?
r musiken bra s bryr jag mig ej om gruppen springer omkring med grishuvuden och hyllar satan eller citerar bibeln och hyllar skaparen.
nu lyssnar jag inte p ngot kristet metal band svitt jag vet men det enda jag skulle kunna ha emot det r att stmningen blir helt fel!metal skall helst vara hrd och aggresiv vilket jag har svrt att f ihop med nya testamentets frltande och goda gud.det blir ltt fel i stmningen helt enkelt skulle jag tro men finns skert de som lyckas med det ocks!
All metal r ju inte hatisk, positiva teman som att inte ge upp, vara stolt ver den man r, leva livet till maximum och liknande r ju vldigt vanligt inom metal ocks och passar bra ihop med kristendomen... Sen kan ju kristna band faktiskt ocks sjunga om djvulen, fast utan att glorifiera honom frsts... Och s finns det ju "sekulra" kristna inom metalscenen ocks, som tror p Gud men som inte blandar in det i sin musik... Till dessa hr t.ex. Tom Araya i Slayer, Dave Mustaine i Megadeth... T.o.m. ett s ont band som Deicide har/har haft en kristen gitarrist, Ralph Santolla...