Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-22, 02:19
  #1
Medlem
von_Ss avatar
Hur uppstod skiten?

Vad jag har hört så är hårdrock Satans musik (från början). Hur uppstod då kristen metal?

Själv hatar jag det. Oavsett hur musiken låter så har kristna inget med metal att göra.

Men alltså. Varför började kristna snubbar spela Satans musik?
Citera
2008-03-22, 03:09
  #2
Medlem
vet ej hur det uppstod men vad gör det om kristna spelar metal?
är musiken bra så bryr jag mig ej om gruppen springer omkring med grishuvuden och hyllar satan eller citerar bibeln och hyllar skaparen.

nu lyssnar jag inte på något kristet metal band såvitt jag vet men det enda jag skulle kunna ha emot det är att stämningen blir helt fel!metal skall helst vara hård och aggresiv vilket jag har svårt att få ihop med nya testamentets förlåtande och goda gud.det blir lätt fel i stämningen helt enkelt skulle jag tro men finns säkert de som lyckas med det också!
__________________
Senast redigerad av Riddar Tengil 2008-03-22 kl. 03:25.
Citera
2008-03-22, 03:55
  #3
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Hur uppstod skiten?

Vad jag har hört så är hårdrock Satans musik (från början). Hur uppstod då kristen metal?

Själv hatar jag det. Oavsett hur musiken låter så har kristna inget med metal att göra.

Men alltså. Varför började kristna snubbar spela Satans musik?
Här har vi någon som inte kan sin rockhistoria, ser jag... Det gick förstås rykten om att Judas Priest, Black Sabbath, Led Zeppelin, Deep Purple, Alice Cooper och andra tidiga hårdrocksband var satanister, men det var bara konservativa människors tolkningar... Inget av dessa band är satanister, tvärtom så är ju t.ex. Alice Cooper troende... Jazz, blues och rockabilly blev förresten också kallade djävulens musik då dessa genrer var nya...


Citat:
Ursprungligen postat av Riddar Tengil
vet ej hur det uppstod men vad gör det om kristna spelar metal?
är musiken bra så bryr jag mig ej om gruppen springer omkring med grishuvuden och hyllar satan eller citerar bibeln och hyllar skaparen.

nu lyssnar jag inte på något kristet metal band såvitt jag vet men det enda jag skulle kunna ha emot det är att stämningen blir helt fel!metal skall helst vara hård och aggresiv vilket jag har svårt att få ihop med nya testamentets förlåtande och goda gud.det blir lätt fel i stämningen helt enkelt skulle jag tro men finns säkert de som lyckas med det också!
All metal är ju inte hatisk, positiva teman som att inte ge upp, vara stolt över den man är, leva livet till maximum och liknande är ju väldigt vanligt inom metal också och passar bra ihop med kristendomen... Sen kan ju kristna band faktiskt också sjunga om djävulen, fast utan att glorifiera honom förstås... Och så finns det ju "sekulära" kristna inom metalscenen också, som tror på Gud men som inte blandar in det i sin musik... Till dessa hör t.ex. Tom Araya i Slayer, Dave Mustaine i Megadeth... T.o.m. ett så ont band som Deicide har/har haft en kristen gitarrist, Ralph Santolla...
Citera
2008-03-22, 04:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Här har vi någon som inte kan sin rockhistoria, ser jag... Det gick förstås rykten om att Judas Priest, Black Sabbath, Led Zeppelin, Deep Purple, Alice Cooper och andra tidiga hårdrocksband var satanister, men det var bara konservativa människors tolkningar... Inget av dessa band är satanister, tvärtom så är ju t.ex. Alice Cooper troende... Jazz, blues och rockabilly blev förresten också kallade djävulens musik då dessa genrer var nya...


All metal är ju inte hatisk, positiva teman som att inte ge upp, vara stolt över den man är, leva livet till maximum och liknande är ju väldigt vanligt inom metal också och passar bra ihop med kristendomen... Sen kan ju kristna band faktiskt också sjunga om djävulen, fast utan att glorifiera honom förstås... Och så finns det ju "sekulära" kristna inom metalscenen också, som tror på Gud men som inte blandar in det i sin musik... Till dessa hör t.ex. Tom Araya i Slayer, Dave Mustaine i Megadeth... T.o.m. ett så ont band som Deicide har/har haft en kristen gitarrist, Ralph Santolla...


du har helt rätt, jag generaliserade lite om metal som musik där så jag ändrar väl uppfattning lite och antar därmed att det är fullt möjligt att få ihop stämningen och känslan i en kristen metal låt precis lika bra som något annat tema!
__________________
Senast redigerad av Riddar Tengil 2008-03-22 kl. 04:13.
Citera
2008-03-22, 04:36
  #5
Medlem
BlackMetals avatar
Jag tar gärna avstånd ifrån kristen metal eftersom jag inte tycker metalens skönhet ska beblandas med den destruktiva sekten.
Citera
2008-03-22, 04:42
  #6
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Jag tar gärna avstånd ifrån kristen metal eftersom jag inte tycker metalens skönhet ska beblandas med den destruktiva sekten.
Men fredliga band med konstruktiva budskap som Mayhem och Gorgoroth går förstås bra??
Citera
2008-03-22, 10:23
  #7
Medlem
Mindfullness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Hur uppstod skiten?

Vad jag har hört så är hårdrock Satans musik (från början). Hur uppstod då kristen metal?

Själv hatar jag det. Oavsett hur musiken låter så har kristna inget med metal att göra.

Men alltså. Varför började kristna snubbar spela Satans musik?

And on the 8:th day GOD created rockn roll..

Det finns kristna inom alla former av musik och metal är inget undantag.
Du tror alltså att satan speciellt gillar metal? varför inte svår jazz eller Barthok?

Bland de bästa trummisarna inom hårdrocken finner vi tex Nicko MacBain och Tommy Aldrige, båda kristna.

Tommy.
http://www.youtube.com/watch?v=YJ8_4...eature=related

Nicko.
http://www.youtube.com/watch?v=Cgrqu...eature=related
Citera
2008-03-22, 11:01
  #8
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindfullnes
Bland de bästa trummisarna inom hårdrocken finner vi tex Nicko MacBain och Tommy Aldrige, båda kristna.

Tommy.
http://www.youtube.com/watch?v=YJ8_4...eature=related

Nicko.
http://www.youtube.com/watch?v=Cgrqu...eature=related
Icke att förglömma; Ted Kirkpatrick i bandet Tourniquet
http://www.tourniquet.net/media/contentVIDEOS.php
Citera
2008-03-22, 12:05
  #9
Avstängd
BurgerDudes avatar
All metal behöver väl inte handla om ruttna lik och ritualer? Tycker det är bra att den finns något för alla, sen sålänge det inte påverkar musiken allt för mycket.
Typ gospel-körer och böner får dom gärna hålla borta
Citera
2008-03-22, 12:13
  #10
Medlem
Grrrinds avatar
Även fast det finns en del kristna metal musiker så gör ju inte de bandet till ett kristet metal band.

Men band med kristet budskap typ Stryper blir ju enbart fåniga
Citera
2008-03-22, 13:43
  #11
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grrrind
Även fast det finns en del kristna metal musiker så gör ju inte de bandet till ett kristet metal band.

Men band med kristet budskap typ Stryper blir ju enbart fåniga
Fast Stryper spelar å andra sidan den värsta typen av fjantglam á la Poison... Deras musik skulle vara fånig vad än de sjöng om...
Citera
2008-03-22, 14:20
  #12
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Men fredliga band med konstruktiva budskap som Mayhem och Gorgoroth går förstås bra??


Nej men ett kristet band räknar jag som ett band som sprider kristna budskap. Mayhems texter är förvisso fina men det är främst musiken som är det viktiga där och Gorgoroth lyssnar jag inte speciellt mycket längre men jag står mer bakom ett satanistiskt än ett kristet fortfarande.
__________________
Senast redigerad av BlackMetal 2008-03-22 kl. 14:22.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback