• 1
  • 2
2008-03-23, 07:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Har sett dem som "Delikatesspotatis" på ICA. Säljs i plastpåsar om 1 kg, ligger där det finns mandelpotatis, blå kongo och liknande. Titta på baksidan av påsen, oftast är det K-E men ibland Maris Piper.
Aaa, utmärkt. Tack för infon!

~Paul~
Citera
2008-03-23, 22:45
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Aaa, utmärkt. Tack för infon!

~Paul~

You're welcome!
Citera
2008-03-25, 08:15
Medlem
groovyjaxxs avatar
Om du nu friterar hemma måste du inte byta olja varje gång, kör oljan genom ett kaffefilter efter att den svalnat och ställ den i en flaska försluten, så kan du använda den flera gånger.
Citera
2008-03-25, 08:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovyjaxx
Om du nu friterar hemma måste du inte byta olja varje gång, kör oljan genom ett kaffefilter efter att den svalnat och ställ den i en flaska försluten, så kan du använda den flera gånger.
Undvik dock de billiga, vita filtren från Netto, Lidl och liknande. Dessa går sönder när man häller i olja . Har hänt mig ett antal ggr. Ytterst irriterande.

~Paul~
Citera
2008-03-25, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonas_d_
Någon som har tips på hur man får pommes goda hemma, tycker själv att mina blir mjöliga. Jag är medveten att det antaligen blir bäst om man friterar dom men jag gör det så sällan plus att jag har ingen lust att ödsla 3 liter olja varje gång.
Personligen så gillar jag mest burger kings pommes, av snabbställerna.

Men har någon tips på vilka man ska färdiga man ska köpa?
Hur ska man tillaga dessa, stekpanna eller ugn, annat?
Har du varmluftsugn? Isåfall blir dom nästan som friterade..kanongoda alltså!
Citera
2008-03-25, 15:29
Medlem
gugglianos avatar
om du gör dom i ugn så lägg ca 50g smör ovanpå stripsen, och rör sen om emellanåt. ger väldigt goda strips. feta också, visst, men strips är ju ingen smal-mat! låt rinna av på papper om du är noga.
Citera
2008-03-25, 16:05
Medlem
This_is_me_s avatar
När jag gör pommes i ugn har jag dom inne lite längre än vad som står på förpackningen. Har sedan på rejält med grillkrydda och salt. Jag tycker det blir helt Okej.
Citera
2008-03-25, 16:54
Medlem
Jans0ns avatar
Med vår varmluftsugn blir klyftpotatisen riktigt krispiga om man öser på rikligt med olja och kör jävligt varmt.
Citera
2008-03-25, 17:47
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
om du gör dom i ugn så lägg ca 50g smör ovanpå stripsen, och rör sen om emellanåt. ger väldigt goda strips. feta också, visst, men strips är ju ingen smal-mat! låt rinna av på papper om du är noga.

En annan viktig grej med ugnen är att låta plåten bli rejält varm INNAN man slänger i potatisen samt att potatisen även där för förvällas så stärkelsen släpper. Vidare så oljar man potatisen och inte plåten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in