• 1
  • 2
2008-03-22, 00:57
Medlem
jonas_d_s avatar
Någon som har tips på hur man får pommes goda hemma, tycker själv att mina blir mjöliga. Jag är medveten att det antaligen blir bäst om man friterar dom men jag gör det så sällan plus att jag har ingen lust att ödsla 3 liter olja varje gång.
Personligen så gillar jag mest burger kings pommes, av snabbställerna.

Men har någon tips på vilka man ska färdiga man ska köpa?
Hur ska man tillaga dessa, stekpanna eller ugn, annat?
Citera
2008-03-22, 01:05
Medlem
Antevantes avatar
Är det du ensam som ska äta så behövs inga 3 liter olja. Gör det i en kastrull på spisen med kanske 0,5-1 liter olja.

Är ni flera blir det problematiskt. Fritering är nog den enda sättet är jag rädd.
Stekpanna tror jag inte en sekund på. Möjligen kan det bli bra i ugn, om det inte är för mycket på en gång. Ofta lassar man in 2 kg på en plåt och då blir det inte bra.

Så när jag tänker efter, NEJ man kan inte göra bra pommes utan att fritera.
Citera
2008-03-22, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonas_d_
Någon som har tips på hur man får pommes goda hemma, tycker själv att mina blir mjöliga. Jag är medveten att det antaligen blir bäst om man friterar dom men jag gör det så sällan plus att jag har ingen lust att ödsla 3 liter olja varje gång.
Personligen så gillar jag mest burger kings pommes, av snabbställerna.

Men har någon tips på vilka man ska färdiga man ska köpa?
Hur ska man tillaga dessa, stekpanna eller ugn, annat?

Jag brukar få rätt goda resultat (inte så bra som friterade, men ok) genom att köra frysta pommes direkt från frysen i ugn på 225 grader, men skyffla runt dem med jämna mellanrum. Om man bara låter dem ligga brukar det bli väldigt ojämnt resultat. Viktigt också att inte ha så många att de ligger ovanpå varandra i braspannan. Steak house fries, eller Felix pommes frites är de jag föredrar i ugnen. Vill man ha dem riktigt bra krävs trots allt en fritering emå.

/ Lenn
Citera
2008-03-22, 01:18
Medlem
-jOE!s avatar
Jag kör i långpanna och sätter på grillen den sista tiden för att få dom extra krispiga, funkar alltid!
Citera
2008-03-22, 01:24
Medlem
Bjorkahs avatar
Köp helt enkelt Mr. Crisp, fast det var ett tag sen jag såg dom.
Citera
2008-03-22, 02:07
Medlem
tjaboooos avatar
Kört stekpanna några gånger och de blir rätt hyffsat resultat men är mycket jobb.
Citera
2008-03-22, 02:39
Moderator
Falukropps avatar
Jupp, också kört med stekpanna. Redigt med olja i botten, brukar köra på druvkärneolja själv.

Nackdelen är väl att det luktar arab i lägenheten efteråt.
Citera
2008-03-22, 10:03
Medlem
Nikeniks avatar
Kör också i långpanna. Men saltar dem rikligt innan för att dra ut vätskan. Om man är noggrann och vänder ofta blir dom riktigt krispiga.

Skall du göra "riktiga" pommes frites bör du helst fritera dem två gånger. En gång på låg temperatur för att "baka dem". Gissar på 130-140 grader, kan kolla upp det om intresse finns. Sedan låta dem vila ett tag och sedan fritera dem på högre värme för att få krispigheten.
Citera
2008-03-22, 10:26
Medlem
dePauls avatar
Till att börja med så bör man se till att välja rätt sorts potatis. Det har tidigare varit en allmän åsikt att potatisen bör vara av den fasta sorten. Men på senare tid väljer fler och fler kockar att i stället använda sig av sorter med mjukare kött som t ex Maris Piper och King Edward.

Dessa sorter får efter förvällande en uppluckrad yta som befrämjar bildandet av en fin krispig yta, samtidigt som pommesarna är härligt mjuka på insidan.

1. Skala och stava potatisen (jag menar inte att du skall lära dem läsa ).

2. Skölj dem i rinnande vatten och låt dem ligga där i ca en ½ h.

3. Häll ut vattnet och upprepa punkt 2.

4. Förväll potatisen tills de är nästan mjuka, samt skölj med iskallt vatten för att stoppa kokprocessen.

5. Häll av och torka med en duk eller liknande samt ställ dem i frysen i ca ½ h (!)

6. Hetta upp olja (helst jordnöts) och fritera först i 150-160 grader och efter en viloperiod på ca 10-15 minuter i 180 grader.

7. Lägg de färdiga pomesarna på ett hushållspapper en stund så de droppar av.

8. Lägg dem i en skål, salta och slunga dem några ggr.

~Paul~
Citera
2008-03-22, 11:04
Medlem
Nikeniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Till att börja med så bör man se till att välja rätt sorts potatis. Det har tidigare varit en allmän åsikt att potatisen bör vara av den fasta sorten. Men på senare tid väljer fler och fler kockar att i stället använda sig av sorter med mjukare kött som t ex Maris Piper och King Edward.

Dessa sorter får efter förvällande en uppluckrad yta som befrämjar bildandet av en fin krispig yta, samtidigt som pommesarna är härligt mjuka på insidan.

1. Skala och stava potatisen (jag menar inte att du skall lära dem läsa ).

2. Skölj dem i rinnande vatten och låt dem ligga där i ca en ½ h.

3. Häll ut vattnet och upprepa punkt 2.

4. Förväll potatisen tills de är nästan mjuka, samt skölj med iskallt vatten för att stoppa kokprocessen.

5. Häll av och torka med en duk eller liknande samt ställ dem i frysen i ca ½ h (!)

6. Hetta upp olja (helst jordnöts) och fritera först i 150-160 grader och efter en viloperiod på ca 10-15 minuter i 180 grader.

7. Lägg de färdiga pomesarna på ett hushållspapper en stund så de droppar av.

8. Lägg dem i en skål, salta och slunga dem några ggr.

~Paul~

Verkar som herr Heston går igenom matforumet idag.

Förresten, vart köper man Maris Piper i Sverige? Har letat på olika ställen men inte funnit.
Citera
2008-03-22, 11:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik
1. Verkar som herr Heston går igenom matforumet idag.

2. Förresten, vart köper man Maris Piper i Sverige? Har letat på olika ställen men inte funnit.
1. Hahaa, sant (med vissa modifikationer).

2. Kan vara ett problem. Jag köpte dem i Danmark men här hemma har jag inte sett dem .

~Paul~
Citera
2008-03-22, 22:44
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik
Förresten, vart köper man Maris Piper i Sverige? Har letat på olika ställen men inte funnit.

Har sett dem som "Delikatesspotatis" på ICA. Säljs i plastpåsar om 1 kg, ligger där det finns mandelpotatis, blå kongo och liknande. Titta på baksidan av påsen, oftast är det K-E men ibland Maris Piper.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in