2008-03-26, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapatista
Mja, vänder mig till er katoliker i första hand, men vissa frågor kräver väl inte av läsaren att vederbörande är katolik, antar jag. Hur som helst.

Jag har under en lång tid funderat på att konvertera till katolicismen. För att fatta mig kort - hittar fler element inom katolicismen som stämmer överens med min trosuppfattning är protestantismen, men det hör inte hit. Min poäng med denna tråd är att få lite frågor besvarade. Så, here goes.

1. Om jag inte.. "håller med" om att homosexualitet är en synd - bör jag direkt leta vidare? Inte för att den frågan är central inom katolicismen, men går det att som katolik gå emot Påvens tolkning? (Blah, aldrig har jag vägt mina ord så väl som jag gör nu.... undrar varför.) Lite luddigt formulerat, men förhoppningsvis förstår ni hur jag menar.

2. Jag inser hur fånig denna fråga är, men jag vill göra "rätt", så - dessa radband, "bör" de köpas på något "speciellt" ställe, eller "går" det att köpa det av någon random person/affär?

3. Hur ser "man" på nykonvertiter, eller vad man ska säga? Är det stenhård koll på alla nya, och blir det märklig stämning om man inte närvarar vid varje gudstjänst, och liknande?

Som sagt - det blev lite luddigt formulerat, och visst, jag bjuder på skratten vid fråga två. Kommer förhoppningsvis fler frågor. Vore oerhört uppskattat med lite hjälp här!

Konvertera inte. Katolska kyrkan avgudar Maria och betraktar påven som Kristi Ställföreträdare. Katolska kyrkan är en avgudakult, ljusår ifrån urkristendomen och biblisk kristendom.
Citera
2008-03-26, 14:32
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxology
Som vanligt skriver du ett mycket bra inlägg som jag inte kan opponera mig emot. Jag tror vi kan finna en viss distinktion i frågan. Ena delen berör just att finna sin personliga tro, eller rättare sagt sin personliga kontakt med Gud och en äkta kärlek som bygger på annat än enbart intellektuella antaganden. Denna del kan ses som det individuella sökandet där du av egen kraft måste bejaka din tro och finna en kontakt som är din personliga grund, här finner du din personliga relation till skriften och Guds storhet. Denna del är ett ständigt sökande som aldrig tar slut och också den viktigaste delen för mig.

Den andra delen ser jag mer som vilken organisation som är mest gynnsam och vem som förvaltar denna tro och gemenskap på bäst sätt, ett något mer intellektuellt val. Frågor man då kan ställa sig är, vart finner min personliga tro bäst grogrund när den vacklar i frågor? Vart har tron störst chans att uppnå en kyrkans gemenskap där dess individuella medlemmar blir till bröder och systrar i Guds namn? Jag hoppas du förstår hur jag tänker. Förvaltas min tro bäst hemma i min privata kammare eller kan den finna nya aspekter och vinklar inom en organisation som bär på en mångtusenårig tradition? Finner den bäst stöd inom en protestantisk församling? Egentligen är inte denna delen viktigast för mig, utan detta är mer ett steg i utvecklingen av den personliga tron, kanske är denna delen oväsentlig?

Kanske är denna analys helt felaktig och direkt motsägelsefull?

Jag kanske skulle lägga in en mellannivå. Församlingen formas väldigt mycket efter vilka medlemmar, präster och lokala traditioner den har. Det finns troligen bra och dåliga platser i alla samfund.

Den högre, organisationsnivån, formar ju mer andras bild av dig. I någon mening påverkar väl även etiketterna du sätter på dig själv, ex. katolik el. pingstvän hur du beter dig till viss mån. Sedan är det ju en aspekt med trovärdighet och vilka åsikter de olika organisationerna företräder. De idéarv och de ritualtraditioner som bevaras i de olika är kyrkorna är ju olika till viss del, samtidigt som de inre skillnaderna (det är miljarder katoliker, i mängder av länder, från radikal befrielseteologi i sydamerika till de som stöttade Hitler), kan vara större än skillnaderna mellan samfund. Ju mindre desto mer likriktat kan man nog säga. Svenska kyrkan som i det stora hela är en ganska liten organisation innehåller allt från högkyrkliga, med nära band till anglikanska och katolska kyrkan, lågkyrkliga som värnar det lutherska och pietistiska, gammalkyrkliga som håller hårt i folkkyrkan, karismatiska, och liberala grupperingar (uppdelningen kränker säkert någon men är avsedd att visa på bredden och inte för att göra åtskillnader). Katolikernas enhet är dock smått fantastisk och helt klart en viss trovärdighet. De svenskkyrkliga biskoparna gör ju gång efter annan bort sig på ett sätt som jag inte heller uppfattar att den katolska ledningen gör. Jag tror inte att man skall underskatta betydelsen av samfundsledaren som person.

Det är kanske därför jag vill poängtera att jag är kristen, inte protestant. Mitt medlemskap i svenska kyrkan utestänger mig formellt ifrån det katolska nattvardsbordet, vilket givetvis är en sorg. Likväl har jag firat mässa med katoliker och de flesta katoliker jag pratat med om det verkar vara ganska lugna med det. Kyrkosplittringen är ju egentligen ett käbbel mellan teologer och biskopar som inte gick att lösa. Det upprätthålls av teologer och biskopar som inte kan försonas, dels av stolthet och maktbegär. Men också utifrån att de flesta svenska präster inte skulle kunna behålla sitt ämbete om man skulle sluta upp med upproret och återförenas med moderkyrkan. Jag tror inte gräsrotsnivån, då som nu är särskilt intresserad av splittring utan snarare vill ha en världsvid gemenskap i Kristus och gräsrötterna är ju precis vad Kristus lyfter fram. Om de troendes gemenskap (alltså inte det folkvalda pajaseri som finns inom sv kyrkan) vill vara just en gemenskap, vilket kyrkomöte, vilka biskopar har då rätten att ställa sig i vägen?
Citera
2008-03-26, 14:36
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Konvertera inte. Katolska kyrkan avgudar Maria och betraktar påven som Kristi Ställföreträdare. Katolska kyrkan är en avgudakult, ljusår ifrån urkristendomen och biblisk kristendom.
Nu sysslar väl inte alla katoliker med Mariadyrkan.
Det finns mycket fromhet och vördnad i katolska sammanhang inför herren, och en enhetlig hållning som jag som är pingstvän ibland kan tycka att vi saknar.
Sen så håller jag väl inte med i allt som katolikerna sysslar med. Kan väl tycka att det finns en viss prylfixering kring guld kors osv, som för mig känns lite fel. Men vi pinstvänner sysslar väl också med lite tokigheter som väcker anstöt
Vi är inte perfekta, men han som bor i i oss är det. Nämlingen Jesus
Senast redigerad av SleepaZ 2008-03-26 kl. 14:45.
Citera
2008-03-26, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Nu sysslar väl inte alla katoliker med Mariadyrkan.
Det finns mycket fromhet och vördnad i katolska sammanhang inför herren, och en enhetlig hållning som jag som är pingstvän ibland kan tycka att vi saknar.
Sen så håller jag väl inte med i allt som katolikerna sysslar med. Kan väl tycka att det finns en viss prylfixering kring guld kors osv, som för mig känns lite fel. Men vi pinstvänner sysslar väl också med lite tokigheter som väcker anstöt
Vi är inte perfekta, men han som bor i i oss är det. Nämlingen Jesus

Förmodligen har du tagit intryck av den enorma katolska propaganda som nu väller in i pingströrelsen pga svikare som Halldorf och Hedin, som drar pingströrelsen mot fördärvet. Tidningen DAGEN håller på att bli ett katolskt propagandaorgan. Garden sänks och de allvarliga förvillelser som kännetecknar Rom bagatelliseras och blir alltmer rumsrena. Hedin legitimerar mariakulten genom att publicera sig i samma bok som Arborelius försvarar denna kult i. Pingstvännnerna sövs lika effektivt som de offer som ormen i Djungelboken sövde innan den åt upp dem.

Behöver du belägg för hur illa ställt det är i katolska kyrkan så skaffa katekesen och studera bönboken Oremus och sångboken Cecilia. Det är tillbedjan av Maria som återfinns och praktiseras där, trots allt tal om motsatsen. Läs också boken "ETT LIV I BÖN Böner av påven Johannes Paulus II", som distribueras genom Katolsk Bokhandel i Stockholm. Läs där själv påvens hädiska bön i Guadalupe i Mexiko den 22 januari 1999. Lägg märke till hur han åkallade, bad till och prisade Maria som om hon var Gud själv. Här var det sannerligen inte tal om att bara be om förbön som det annars så vackert brukar heta (s. 227):

"Heliga jungfru av Guadalupe, fredens drottning, rädda nationer och folk på kontinenten. Gör så att alla, de som styr och medborgarna, lär sig att leva i sann frihet med rättvisa och respekt för mänskliga rättigheter så att freden kan befästas definitivt. Dig, vår fru av Guadalupe, Jesu mor och vår mor tillkommer all kärlek, ära och härlighet och ständig lovsång från dina söneroch döttrar i Amerika!"

Den tolerans mot allvarlig villfarelse som numera breder ut sig, inte minst pingströrelsen, var främmande för apostlarna och är i strid med Guds Ord. Vi kan inte tänka oss att Paulus skulle vilja ha ekumenik med Hymeneus och Filetus som han varnade för.

Ännu finns det några få som varnar för farorna, men de hörs inte lika tydligt som de förföriska rösterna från Stockholm och Östergötland.

Att sedan det finns stor enighet inom katolicismen ändrar ingenting. Det finns minst lika stor enighet inom mormonismen och Jehovas vittnen. Och entusiasm och hängivenhet också.
Citera
2008-03-26, 20:48
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Förmodligen har du tagit intryck av den enorma katolska propaganda som nu väller in i pingströrelsen pga svikare som Halldorf och Hedin, som drar pingströrelsen mot fördärvet. Tidningen DAGEN håller på att bli ett katolskt propagandaorgan. Garden sänks och de allvarliga förvillelser som kännetecknar Rom bagatelliseras och blir alltmer rumsrena. Hedin legitimerar mariakulten genom att publicera sig i samma bok som Arborelius försvarar denna kult i. Pingstvännnerna sövs lika effektivt som de offer som ormen i Djungelboken sövde innan den åt upp dem.

Behöver du belägg för hur illa ställt det är i katolska kyrkan så skaffa katekesen och studera bönboken Oremus och sångboken Cecilia. Det är tillbedjan av Maria som återfinns och praktiseras där, trots allt tal om motsatsen. Läs också boken "ETT LIV I BÖN Böner av påven Johannes Paulus II", som distribueras genom Katolsk Bokhandel i Stockholm. Läs där själv påvens hädiska bön i Guadalupe i Mexiko den 22 januari 1999. Lägg märke till hur han åkallade, bad till och prisade Maria som om hon var Gud själv. Här var det sannerligen inte tal om att bara be om förbön som det annars så vackert brukar heta (s. 227):

"Heliga jungfru av Guadalupe, fredens drottning, rädda nationer och folk på kontinenten. Gör så att alla, de som styr och medborgarna, lär sig att leva i sann frihet med rättvisa och respekt för mänskliga rättigheter så att freden kan befästas definitivt. Dig, vår fru av Guadalupe, Jesu mor och vår mor tillkommer all kärlek, ära och härlighet och ständig lovsång från dina söneroch döttrar i Amerika!"

Den tolerans mot allvarlig villfarelse som numera breder ut sig, inte minst pingströrelsen, var främmande för apostlarna och är i strid med Guds Ord. Vi kan inte tänka oss att Paulus skulle vilja ha ekumenik med Hymeneus och Filetus som han varnade för.

Ännu finns det några få som varnar för farorna, men de hörs inte lika tydligt som de förföriska rösterna från Stockholm och Östergötland.

Att sedan det finns stor enighet inom katolicismen ändrar ingenting. Det finns minst lika stor enighet inom mormonismen och Jehovas vittnen. Och entusiasm och hängivenhet också.
Kan hålla med dig att Halldorf blivit en mystiker och drar åt det katolska hållet. Hedin vet jag väl inte om jag kan hålla med. Han skulle ju avgå snart föresten.
Tycker du att dagen blivit det?
Men därimot så stör sig många pinstvänner framförallt tankesmedjan http://aletheia.se/ på Uffe Ekmans ev samarbete med med katoliker.

Fast pingströrelsen kan inte sitta och sura i all evighet heller om katolismen. Man gräver sin egen grav med präktig självrättfärdighet.
Citera
2008-03-26, 21:52
Medlem
Citat:
Kan hålla med dig att Halldorf blivit en mystiker och drar åt det katolska hållet. Hedin vet jag väl inte om jag kan hålla med. Han skulle ju avgå snart föresten.
Tycker du att dagen blivit det?
Men därimot så stör sig många pinstvänner framförallt tankesmedjan http://aletheia.se/ på Uffe Ekmans ev samarbete med med katoliker.

Fast pingströrelsen kan inte sitta och sura i all evighet heller om katolismen. Man gräver sin egen grav med präktig självrättfärdighet.

Hedin hyllade mariadyrkerskan Birgitta vid relikskrinet under jubiléet tillsammans med katolska och ortodoxa prelater. Hon var också en person som inbillade sig att hon fått en uppenbarelse om att den svenske kungen skulle gå i korståg mot ryssland - i så fall en uppenbarelse från avgrunden. Läs om det i Dick Harrisons bok "Gud vill det!" Grejen är att Hedin legitimerar katolska kyrkan och allt vad den står för.

Beträffande DAGEN kan jag lägga fram åtskilligtsom styrker det jag påstått. Ett av bottennappen var när man lät en katolik använda en helsida om den s k "Fatima-uppenbarelsen" och det utan att på något sätt säga emot på annat håll i tidningen. Ren och skär katolsk propaganda, som gjort att jag inte längre vill betala för en prenumeration. Jag får tidningen på omvägar ändå för att hålla mig a jour med utvecklingen.

Ekman har också svikit. Han är minst uppe i jämnhöjd med Halldorf och Hedin beträffande katolicismen. Han har bl a nästintill försvarat mariakulten i tidskriften Xerox. Det är rena utförsbacken och ekumeniken gör att trenden inte kan vända, bara accelerera.

Hur kan pingströrelsen gräva sin grav med självrättfärdighet när man håller på att ge upp allt, nu mer och mer även troendedopet? Man får inte acceptera och legitimera falsk lära och falska lärare. Tungotal hos katoliker överskyler inte en myckenhet av mariadyrkan och villfarelse.
Citera
2008-03-26, 22:00
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Hedin hyllade mariadyrkerskan Birgitta vid relikskrinet under jubiléet tillsammans med katolska och ortodoxa prelater. Hon var också en person som inbillade sig att hon fått en uppenbarelse om att den svenske kungen skulle gå i korståg mot ryssland - i så fall en uppenbarelse från avgrunden. Läs om det i Dick Harrisons bok "Gud vill det!" Grejen är att Hedin legitimerar katolska kyrkan och allt vad den står för.

Beträffande DAGEN kan jag lägga fram åtskilligtsom styrker det jag påstått. Ett av bottennappen var när man lät en katolik använda en helsida om den s k "Fatima-uppenbarelsen" och det utan att på något sätt säga emot på annat håll i tidningen. Ren och skär katolsk propaganda, som gjort att jag inte längre vill betala för en prenumeration. Jag får tidningen på omvägar ändå för att hålla mig a jour med utvecklingen.

Ekman har också svikit. Han är minst uppe i jämnhöjd med Halldorf och Hedin beträffande katolicismen. Han har bl a nästintill försvarat mariakulten i tidskriften Xerox. Det är rena utförsbacken och ekumeniken gör att trenden inte kan vända, bara accelerera.

Hur kan pingströrelsen gräva sin grav med självrättfärdighet när man håller på att ge upp allt, nu mer och mer även troendedopet? Man får inte acceptera och legitimera falsk lära och falska lärare. Tungotal hos katoliker överskyler inte en myckenhet av mariadyrkan och villfarelse.
Jag beundrar din kunskap. Hur kan du besitta sådan kunskap både om jv och svensk kristenhet? Bara nyfiken.
Jag följer inte debatten direkt nu förtiden, bättre att fokusera på Jesus än massa pajkastning.
Citera
2008-03-26, 22:15
Medlem
excelsiss avatar
Citat:

Är det 1500 år av totalt mörker? Birgitta må, likt alla människor haft sina fläckar, men finns det anledning att ifrågasätta hennes gudsrelation? Vad är egenintresset i att behålla de små samfunden? Varför denna paniska rädsla för den heliga Jungfrun? Du kan väl inte på allvar mena att alla har haft fel fram tills en snubbe började tala i tungor på Azuza street, eller?

Jag antar att du grundar dina åsikter på något mer substantiellt än att saker blir "katolska" och jag skulle gärna höra vad du säger om det. Vilka är de katolska villfarelserna, och vilka läror och bruk inom ditt samfund är så viktiga att de är värda att splittra Kristi kropp för?
Citera
2008-03-26, 22:25
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Är det 1500 år av totalt mörker? Birgitta må, likt alla människor haft sina fläckar, men finns det anledning att ifrågasätta hennes gudsrelation? Vad är egenintresset i att behålla de små samfunden? Varför denna paniska rädsla för den heliga Jungfrun? Du kan väl inte på allvar mena att alla har haft fel fram tills en snubbe började tala i tungor på Azuza street, eller?

Jag antar att du grundar dina åsikter på något mer substantiellt än att saker blir "katolska" och jag skulle gärna höra vad du säger om det. Vilka är de katolska villfarelserna, och vilka läror och bruk inom ditt samfund är så viktiga att de är värda att splittra Kristi kropp för?
Många pinsgtvänner ser ju församlingen i apostlagärningarna som förebild. Enkelheten,bönen,gemenskapen i anden,nådegåvorna. Där utgår iaf min församlings ståndpunkt.

Många pingstvänner ser katolikerna som en stor kontrast till den församling som Paulus och det första lärljungarna bildade. Men jag tänker inte säga vad som är rätt och fel, den bedömningen har jag inte kompetens att göra
Senast redigerad av SleepaZ 2008-03-26 kl. 22:30.
Citera
2008-03-26, 22:45
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Många pinsgtvänner ser ju församlingen i apostlagärningarna som förebild. Enkelheten,bönen,gemenskapen i anden,nådegåvorna. Där utgår iaf min församlings ståndpunkt.

Många pingstvänner ser katolikerna som en stor kontrast till den församling som Paulus och det första lärljungarna bildade. Men jag tänker inte säga vad som är rätt och fel, den bedömningen har jag inte kompetens att göra

Ja, katolska kyrkan har ju ett bagage, och jag kan hålla med om att Mariakulten emellanåt går över gränsen. Jag kan se att det blir en kontrast, men när man förlorar sin trovärdighet för att man öppnar en dialog med, eller för att man försöker bygga broar, lära av varandra och se att det är samma Kristus man följer och tillber, då blir det märkligt för mig. Enkelheten, det allmänna prästadömet, nådegåvorna osv, är sådant jag hade önskat kunde sprida sig. Men jag tror också att det handlar mycket om form vilket är olyckligt. Bredden är en nödvändighet ifall vi skall vara en hel kyrka.
Citera
2008-03-27, 03:23
Medlem
Dadans avatar
Sticker in en fråga

Passar på då mina favoritskribenter hänger i samma tråd. Varför tillber katoliker maria? Mycket ikoner på just henne ser man i katolska samanhang.
Helt enkelt - varför mycket fokus kring henne inom katolicismen?

Mvh
//Dadan
Citera
2008-03-27, 07:25
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dadan
Passar på då mina favoritskribenter hänger i samma tråd. Varför tillber katoliker maria? Mycket ikoner på just henne ser man i katolska samanhang.
Helt enkelt - varför mycket fokus kring henne inom katolicismen?

Mvh
//Dadan

Att känna vördan inför Maria tycker jag inte är så konstigt om man fördjupar sig något i mysteriet kring Kristi födelse. Hon är den genom vilken Gud träder in i världen. För att göra detta så ger hon upp alla sina drömmar. "Jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig som du har sagt." - är en bit ifrån Mose och profeternas klagande. Att så totalt lägga sig i Guds hand är stort. Maria är sedan med i den tidiga kyrkan. Hon är med vid korset, hon vakar med lärjungarna och blir sedan omhändertagen av en av de största teologerna i den tidiga kyrkan - lärjungen och evangelisten Johannes. Hennes kunskap om Herren, vilket hon fått under alla de år de bott tillsammans måste gjort henne, har troligtvis påverkat tron mycket. Man tar också uppenbarelsebokens ord till stöd för att kalla Maria himmelsk drottning.

Det var väl några skäl till varför Maria får uppmärksamhet i katolska kyrkan.

"Helgondyrkan" och "Mariadyrkan" i dess värsta form vänder jag mig personligen emot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in