• 3
  • 4
2008-03-27, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Är det 1500 år av totalt mörker? Birgitta må, likt alla människor haft sina fläckar, men finns det anledning att ifrågasätta hennes gudsrelation? Vad är egenintresset i att behålla de små samfunden? Varför denna paniska rädsla för den heliga Jungfrun? Du kan väl inte på allvar mena att alla har haft fel fram tills en snubbe började tala i tungor på Azuza street, eller?

Jag antar att du grundar dina åsikter på något mer substantiellt än att saker blir "katolska" och jag skulle gärna höra vad du säger om det. Vilka är de katolska villfarelserna, och vilka läror och bruk inom ditt samfund är så viktiga att de är värda att splittra Kristi kropp för?

Om Birgitta fick uppenbarelser om att den svenske kungen skulle gå i korståg mot Ryssland måste uppenbarelsen ha kommit från fel håll. Och hon påstod sig ha fått sådana uppenbarelser. De uppenbarelser som sägs komma från Maria och som upphöjer henne på ett otillbörligt sätt måste också komma från fel källa. Jag har studerat det här ganska ingående. Så för mig är Birgitta en falsk profetissa - det spelar ingen roll vilken fromhet hon för övrigt kan ha haft. Bibeln varnar för falska profeter och för sådana som falskeligen säger sig vara apostlar.

Det har inte varit totalt mörker i 1500 år. Det har funnits en hel dell ljus här och var - i opposition mot den falska Kristi ställföreträdaren som skändligen har låtit förfölja och döda kristna, muslimer och judar.

Till de katolska villfarelserna hör bl a avlaten, föreställningen att man måste lida straff för förlåtna synder i skärselden samt att katolska kyrkan kan pytsa ut helgonens överloppsfromhet åt "behövande" som lyder kyrkans anvisningar och förkorta lidandet. Denna katolska lära är lika levande som tidigare - katekesen är tydlig - men hålls ofta i bakgrunden för att inte störa relationerna med protestanter. Läs gärna boken "Gisslan hos Påven" av den förre svenske ärkebiskpens bror, som visades i Vatikanen som ett lutherskt sändebud.

Föreställningen att Maria skall åkallas leder till avgudadyrkan. Den förre påvens bön i Guadalupe 1999 är ett skräckexempel på sådan avgudadyrkan. Kyrkoläraren Alphonsus Liguori skrev på sin tid en blasfemisk bok om Maria som fortfarande sprids med Nihil Obstat och Imprimatur i den katolska världen. Maken till hädelser som finns i denna bok - som jag har - får man leta efter. Men Liguori finns ändå i det katolska kalendariet för den 1 augusti. (Oremus, 5 uppl. 2004, s. 658)

Beträffande påvens roll står det i katekesen (Catholica 1996), stycke 882 på sid. 257 och 258:

"I kraft av sitt uppdrag som Kristi ställföreträdare och hela kyrkans herde har biskopen av Rom nämligen den fulla, högsta och universella makten över kyrkan och kan alltid utöva den fritt."

"Kristi ställföreträdare", hmm. Den grova hädelsen kommer inte jag att erkänna på något sätt om så hela den svenska kristenheten för övrigt skulle böja knä för påven. De flesta känner inte till detta stora anspråk, men det står orubbat kvar i katekesen. Den katolska kyrkan har inte lämnat sin gamla kurs fastän protestanter sövda av ekumeniken inbillar sig det.
Citera
2008-03-27, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Om Birgitta fick uppenbarelser....
Mycket bra skrivet.
Citera
2008-03-27, 11:51
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Om Birgitta fick uppenbarelser om att den svenske kungen skulle gå i korståg mot Ryssland måste uppenbarelsen ha kommit från fel håll. Och hon påstod sig ha fått sådana uppenbarelser. De uppenbarelser som sägs komma från Maria och som upphöjer henne på ett otillbörligt sätt måste också komma från fel källa. Jag har studerat det här ganska ingående. Så för mig är Birgitta en falsk profetissa - det spelar ingen roll vilken fromhet hon för övrigt kan ha haft. Bibeln varnar för falska profeter och för sådana som falskeligen säger sig vara apostlar.

Fair enough..

Citat:
Det har inte varit totalt mörker i 1500 år. Det har funnits en hel dell ljus här och var - i opposition mot den falska Kristi ställföreträdaren som skändligen har låtit förfölja och döda kristna, muslimer och judar.

Menar du att påvedömet per definition går emot Guds vilja. Alltså inte bara när det sitter orättfärdiga påvar på stolen?

Citat:
Till de katolska villfarelserna hör bl a avlaten, föreställningen att man måste lida straff för förlåtna synder i skärselden samt att katolska kyrkan kan pytsa ut helgonens överloppsfromhet åt "behövande" som lyder kyrkans anvisningar och förkorta lidandet. Denna katolska lära är lika levande som tidigare - katekesen är tydlig - men hålls ofta i bakgrunden för att inte störa relationerna med protestanter. Läs gärna boken "Gisslan hos Påven" av den förre svenske ärkebiskpens bror, som visades i Vatikanen som ett lutherskt sändebud.
Tanken om helgonens överloppsfromhet fördes fram även av Melanchton. Ställföreträdande kan inte vara en omöjlighet. Hela Jesu gärning bygger ju på ett ställföreträdande.. I en mer praktisk mening så får ju omgivningen nytta av en person som funnit Gud. Mer, desto närmare Gud personen i fråga kommer. Skärselden har väl ballat ur här och var, men jag tror vi kan vara överens om att något måste hända med både dig och mig mellan döden och himlen. Något bär vi inte med oss in i nästa värld.

Boken i fråga får jag lägga till högen böcker jag skall läsa..

Citat:
Föreställningen att Maria skall åkallas leder till avgudadyrkan. Den förre påvens bön i Guadalupe 1999 är ett skräckexempel på sådan avgudadyrkan. Kyrkoläraren Alphonsus Liguori skrev på sin tid en blasfemisk bok om Maria som fortfarande sprids med Nihil Obstat och Imprimatur i den katolska världen. Maken till hädelser som finns i denna bok - som jag har - får man leta efter. Men Liguori finns ändå i det katolska kalendariet för den 1 augusti. (Oremus, 5 uppl. 2004, s. 658)

Avgudadyrkan är jag emot. Liguori har jag inte läst.

Citat:
Beträffande påvens roll står det i katekesen (Catholica 1996), stycke 882 på sid. 257 och 258:

"I kraft av sitt uppdrag som Kristi ställföreträdare och hela kyrkans herde har biskopen av Rom nämligen den fulla, högsta och universella makten över kyrkan och kan alltid utöva den fritt."

"Kristi ställföreträdare", hmm. Den grova hädelsen kommer inte jag att erkänna på något sätt om så hela den svenska kristenheten för övrigt skulle böja knä för påven. De flesta känner inte till detta stora anspråk, men det står orubbat kvar i katekesen. Den katolska kyrkan har inte lämnat sin gamla kurs fastän protestanter sövda av ekumeniken inbillar sig det.

Jag anar att det är en fråga om tolkningar och vad man lägger i ställföreträdande. Kristet ledarskap handlar om att betjäna och i detta fallet att låta sig betjänas av Påven. Skulle folk sedan böja knä i vördnad för en man som funnit Gud, må så vara. Jag tänker heller inte bli tvingad att böja knä.

Allt du tar upp har förankring i verkligheten. Allt har ballat ur vid något tillfälle.

Om vi vänder på frågan. Vad ställer du för krav på kristna för att du skall kunna känna samhörighet med dem. Alltså, var anser du att gränserna för "kristen" och kanske "rättrogen kristen" går?

Den andra frågan, hur tolerant anser du att man kan/bör vara genetemot dem som inte delar ens bild av Gud. Som kanske snöar in i "ängladyrkan och vishetssystem"? Måste man uppnåt en viss nivå av insikt för att få kalla sig kristen, i så fall, vad händer med förståndshandikappade kristna?
Citera
2025-09-16, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapatista
Mja, vänder mig till er katoliker i första hand, men vissa frågor kräver väl inte av läsaren att vederbörande är katolik, antar jag. Hur som helst.

Jag har under en lång tid funderat på att konvertera till katolicismen. För att fatta mig kort - hittar fler element inom katolicismen som stämmer överens med min trosuppfattning är protestantismen, men det hör inte hit. Min poäng med denna tråd är att få lite frågor besvarade. Så, here goes.

1. Om jag inte.. "håller med" om att homosexualitet är en synd - bör jag direkt leta vidare? Inte för att den frågan är central inom katolicismen, men går det att som katolik gå emot Påvens tolkning? (Blah, aldrig har jag vägt mina ord så väl som jag gör nu.... undrar varför.) Lite luddigt formulerat, men förhoppningsvis förstår ni hur jag menar.
Du kanske bör läsa mer om hur påve Franciskus och Leo XIV hanterar frågan. Sexualitet utanför äktenskapet är i regel synd, jag tror du måste inse varför det är så.

Citat:
2. Jag inser hur fånig denna fråga är, men jag vill göra "rätt", så - dessa radband, "bör" de köpas på något "speciellt" ställe, eller "går" det att köpa det av någon random person/affär?
Nej, du kan köpa dem vart du än finner finner dem eller illverka själv, men du kan passa på att köpa i någon kyrkas butik för att hjälpa till.

Citat:
3. Hur ser "man" på nykonvertiter, eller vad man ska säga? Är det stenhård koll på alla nya, och blir det märklig stämning om man inte närvarar vid varje gudstjänst, och liknande?
Konvertiter är välkomna som vilka som helst, och nej, det blir vanligvist ingen märklig stämning om man frånvarar. Katolska Kyrkan är inte Livets Ord eller någon annan sekt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in