2008-03-21, 21:43
Bannlyst
Jag planerar för att paddla över Öresund, ni kan läsa mer om det i följande tråd:http://www.flashback.org/showthread.php?t=634158

Det kommer ta en hel del tid, och för att klara det krävs det att jag har bra mat med mig, och givetvis vatten. Jag tror inte det vore optimalt med mackor. Vilken sorts mat är bäst i den situationen? Tänk också på att risken finns att jag driver iväg med en ström och tvingas vara ute i havet i flera dagar.

Det är nog realistiskt att packa mat för 2-3 dygn för säkerhets skull. Maten måste ge mig mycket energi.

Mvh
Citera
2008-03-21, 21:46
Medlem
~Kokos avatar
Försvarets torrfoder lär fungera fint. Har en låda med halvdygnsportioner i källaren som gick ut i höstas?
Annars finns det frystorkat i hyfsade friluftsbutiker.
Citera
2008-03-21, 22:11
Medlem
knoxahs avatar
Sånt där renkött som är hårt och jävligt + snickers.
Citera
2008-03-21, 22:13
Medlem
klybans avatar
Vet ju inte vad du kommer ha för transportmedel, men 2-3 dagar för att ta sig över sundet från malmö låter som lång tid.

Hur som helst du kan dricka havsvattnet som du kommer vara i.
Jag kommer inte ihåg formeln för att räkna ut hur mycket havsvatten du kan dricka utan få problem med njurarna.
Men skulle gissa att det är rätt så mycket.
När jag säger detta så tar jag absolut ingen hänsyn till ev. bakterier/parasiter.

När det gäller mat så torkade saker är inte fel som då kan blandas med havsvattnet.
Men torkat kött i div. former går ju äta utan att mjuka upp med vatten.
Eftersom det också handlar som så få dagar så behöver man inte tänka på så mycket mer än att man har tillräckligt med vatten med sig, mer än man kan få från havet då.

Ill.vet. om att dricka saltvatten http://www.illvit.no/Crosslink.jsp?d...1218&id=9327_4

Alain Bombard, hans be-räkningar visade att njurarna kan utskilja 12 gram salt varje dygn.
Då är bara frågan hur mycket salt innehåller sundet.
Hittade på google att sundet vid Malmö har 10PSU(10promille), vilket skulle betyda att man kan dricka 1,2l vatten per dygn.

OBS det jag skriver om vattnet här måste du dubbel kolla för inte det dummar till sig för dig.
Och givetvis att du har tankarna på att göra det på detta sätt också.

Sen ska tilläggas att dricka saltvatten på detta sätt ska nog bara dom göra som är skeppsbrutna på riktigt, dock kan man utan problem testa lite för bara få känslan om hur det skulle vara att dricka havsvatten.
Men det är nog en jävla skillnad på att dricka Malmö havsvatten på 10PSU, mot vad vi har i oceanerna som är på ca 35PSU.
Citera
2008-03-22, 00:37
Medlem
Jonas_s avatar
om du inte har något emot knark så ta me dej 2 gram amfetamin, några proteindrycker, vitamintabletter och massa vatten..

mvh
Citera
2008-03-22, 09:47
Medlem
Nikeniks avatar
Choklad med hög kakaohalt är ett klassiskt, och gott, överlevnadsmål. Väldigt energirikt. Innehåller både fett, kolhydrater och proteiner.

Köp en eller några stycken 200g Valhorna choklad-kakor. Och njut samtidigt som du överlever!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in