• 1
  • 2
2008-03-04, 01:26
Bannlyst
Finns det någon billig och bra gummibåt som håller för ett längre äventyr i vattnet? Det vore ett ganska intressant projekt att försöka paddla till Köpenhamn från Malmö, det är ju mer eller mindre bara att följa bron. För ett par år sedan försökte jag och en kompis paddla så långt som möjligt men det blev jobbigt som fan med två stycken och packning så det sket sig ganska snabbt.

Mvh
Citera
2008-03-04, 07:24
Medlem
turbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreidel
Finns det någon billig och bra gummibåt som håller för ett längre äventyr i vattnet? Det vore ett ganska intressant projekt att försöka paddla till Köpenhamn från Malmö, det är ju mer eller mindre bara att följa bron. För ett par år sedan försökte jag och en kompis paddla så långt som möjligt men det blev jobbigt som fan med två stycken och packning så det sket sig ganska snabbt.

Mvh

Det lär inte bli lättare med en gummibåt eftersom det är rätt stark ström ute i sundet, ett par, tre knop är inte ovanligt. Och en gummibåt flyter på ytan och driver väldig lätt med strömmen. Ska du prompt försöka med gummibåt rekommenderar jag att du siktar mot nord till nordväst och paddlar som f-n. Har du tur så träffar du Köpenhamn, har du mindre tur så träffar du på Tyskland efter några dagar...

Lägg pengarna på en tågbiljett, då vet du att du kommer rätt, eller så köper du en optimisjolle och seglar över. Mindre ansträngande och större sannolikhet att du kommer rätt.
Citera
2008-03-05, 00:35
Medlem
MKnugens avatar
Vad hände med alla inlägg?

Håller med förgående talare, lär bli ett helvete med alla strömmar.
Citera
2008-03-05, 01:18
Medlem
503s avatar
Som tidigare sagt i tråden så lär det bli svårt med de strömmar som oftast går i sundet.
Skall du försöka så ska du inte följa bron som ju dimper ner på pepparholm för att senare försvinna under vattnet (varpå det blir lite svårare att följa).
Änden av förbindelsen är på Amager och inte i Köpenhamn.

Enklare vore att sikta norr om tex. Flakfort eller vindkraftverken som står utanför inloppet till hamnen.

Ska du göra det i gummibåt så ta med dig motor (alt. radio) för säkerhets skull.
Strömmarna är som sagt starka.
Läste i tidningen för ett bra tag sedan om några fiskare som fick soppatorsk och drev till Polen.
Citera
2008-03-05, 13:39
Medlem
Fogelbergs avatar
Optimist fungerar ypperligt även om det är lite obehagligt ibland.

Gummibåt ger jag inte mycket för, du kan inte paddla snabbare än strömmarna drar iväg dig, stört omöjligt såvida du inte sitter i en kajak eller kanadensare.

Detta projektet ger jag inte mycket för.
Citera
2008-03-05, 19:16
Medlem
turbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
Optimist fungerar ypperligt även om det är lite obehagligt ibland.

Optimistjolle bygger karaktär, lite obehag har ingen dött av, däremot kollisioner med fraktfartyg som inte ser den lilla jollen
Citera
2008-03-05, 19:26
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo
Optimistjolle bygger karaktär, lite obehag har ingen dött av, däremot kollisioner med fraktfartyg som inte ser den lilla jollen
Sant, hade nog inte gjort det utan följebåt.
Citera
2008-03-05, 19:56
Medlem
buffalos avatar
Hur mycket sjövana och sjövett anser du att du har?
Citera
2008-03-05, 19:59
Medlem
Fogelbergs avatar
Många har skrivit i tråden.... vem frågar du?
Citera
2008-03-05, 20:16
Medlem
köppte en uppblåsbar gummi-kajak på clas ohlson http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=23369086 i sommras, öste både uppströms o nerströms i en bred å, som det strömmade förbannat bra i, även inehållande mindre forsar, funkade hur bra som helst, tvivlar inte på att de skulle gå med den, ska nog försöka mej på Helsingborg-Helsingör i sommar. Provade i ovan nämnda å med vanlig klassisk gummibåt, gick käpp rätt åt helvete, den välte, jag drogs under ytan o iväg flera meter, för att tillslut fångas upp av en fet trädstamm, så de hade ja hoppat över.
Hoppas de va till nån hjälp iaf... kan även tillägga att jag köppte en sån "dubbel-paddel" i aluminium på clas, som funkar fantastiskt bra tillsammans med kajaken. Är för stressad för o ordna med ny rad, stycke indelning, stavning osv, ha överseende!
Ciao
Citera
2008-03-05, 20:25
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skånsk_Sheriff
köppte en uppblåsbar gummi-kajak på clas ohlson http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=23369086 i sommras, öste både uppströms o nerströms i en bred å, som det strömmade förbannat bra i, även .......!
Ciao

Såg kul ut, hur många kilo tar den och hur stor är den, har själv en uppblåsbar kajak som jag är nöjd med, köpt på http://www.inflatable.se/ , de har ävan andra uppblåsbara varianter som kanske passar TS projekt. Själv har jag en "Advancedframe1" som passar i bagaget på lill-bilen.
Senast redigerad av felstavadd 2008-03-05 kl. 20:29.
Citera
2008-03-05, 21:08
Medlem
hmm, jadu, för tillfället står den på säsongs förvaring i källaren, orkar inte kolla, men skulle väll uppskatta den till o va drygt 2 meter lång, o klarar iaf utan problem mej (75 kg) och en ryggsäck med diverse bra o ha grejer.
Riktigt smidig pryl måste tillläggas, kan nog lätt säga att det var ett av
förra sommarens bättre inköp.
Väldigt stryktålig med, då själva "gummi kajaken" är inklädd i tjock o stryktålig
nylon, och underredet är ca 3 mm tjock, lite hårdare plastgummi blandning.

En av de stora fördelarna kan jag tycka, är att när man paddlat klart, är de bara o tömma den, rulla ihop den, o stoppa in den i den lilla smidiga medföljande
väskan.

Haha, när ja läser igen detta, inser jag genast hur fantastiskt bra kajak
försäljare jag kunde blivit.....
Senast redigerad av Skånsk_Sheriff 2008-03-05 kl. 21:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in