2008-03-21, 21:42
Medlem
Shena,

Köpte en HP av en polare för 1000 spänn , operativsystemet var dock falskt och jag kunde inte installera tillexempel msn eftersom "jag inte hade service pack 2" lr något sånt ,lånade en Vista skiva av en kompis som hade använts på 4 datorer eller ngt, när jag skulle installera fick jag bara upp massa "popup fönster" och installationen avbröts... snackade med en annan kompis han sa att jag borde formatera om hårddisken och installera nytt Operativsystem. vilket jag gjorde , men när jag startar upp datorn får jag bara upp "Operativsystemet kan inte startas" och inget annat händer , har testat med en Vista och en XP skiva....

Vad skall jag göra , hårddisken är ju helt ren men hur ska jag göra för att installera operativsystemen ?

Citera
2008-03-21, 22:02
Medlem
Du måste vid uppstart få datorn att boota ifrån dvdläsaren och inte hårddisken. Antingen ställer du in det i bios eller genom att trycka på nån tangent när datorn startar. Vet inte hur det är med HP men på min dator är det iaf F8 man ska trycka på.
Citera
2008-03-21, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJOMF
Du måste vid uppstart få datorn att boota ifrån dvdläsaren och inte hårddisken. Antingen ställer du in det i bios eller genom att trycka på nån tangent när datorn startar. Vet inte hur det är med HP men på min dator är det iaf F8 man ska trycka på.

Ja , fast jag kommer inte in i bios heller har testat del, F8, F10, F12 m.fl. ...
Citera
2008-03-21, 22:25
Medlem
När du startar datorn, måste det stå vilken knapp du skall använda för att komma in i BIOS
Citera
2008-03-21, 22:28
Medlem
blottartomtens avatar
testa "delete" knappen var så på min gamla dator
EDIT: annars kan du gå in på HPs hemsida och ladda ner en manual, kanske står där
Senast redigerad av blottartomten 2008-03-21 kl. 22:31.
Citera
2008-03-21, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cliosport
När du startar datorn, måste det stå vilken knapp du skall använda för att komma in i BIOS

står ingenting , kommer bara till "operativsystemet kan inte startas" har testat de flesta , "vanliga" tangenterna för bios, (även delete)
Citera
2008-03-21, 23:49
Medlem
Trollunges avatar
En del äldre datorer kan ge felmeddelande om du håller nere en massa knappar medans du bootar, då kan det pipa och komma upp felmeddelanaden samt vilken eller vilka knappar du ska trycka på för att komma in i BIOS.
På dom äldre datorerna kan det hända att det inte bara är en knapp utan en kombination av två - tre stycken.
Men du har testat alla F-tangenter, Del och Insert?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in