Citat:
Det är så lätt hänt att man börjar känna sig anklagad när man är lite olika sådär som ni verkar vara. När den andra uttrycker sina känslor så tolkar man det som att den andra säger att hans/hennes sätt är det rätta och att man själv borde vara så.
Ursprungligen postat av foshoo
Han har energi för grymt mycket fritidsaktiviteter och engagemang i allt möjligt, allt jag orkar engagera mig i förutom jobb och skola är mina husdjur och honom (this is me trying
otroligt nog) - om detta känner han ungefär "om jag kan styrketräna, plugga 300%, jobba, spela poker och biljard, baka två gånger i veckan, rädda barn ur brinnande höghus och hålla mig ajour med ALLT som hänt, händer och kommer hända i världen borde du kunna anstränga dig lite mer".
otroligt nog) - om detta känner han ungefär "om jag kan styrketräna, plugga 300%, jobba, spela poker och biljard, baka två gånger i veckan, rädda barn ur brinnande höghus och hålla mig ajour med ALLT som hänt, händer och kommer hända i världen borde du kunna anstränga dig lite mer".Men om du frågar din kille så tror jag inte att han är ute efter att ställa krav på dig och vad du orkar med. Han utgår såklart ifrån sig själv och har kanske lite svårt att förstå alla era olikheter (vem har inte det..?). Hans sätt att uttrycka sig och ditt sätt att förhålla dig till det gör ju uppenbarligen att du känner dig lite anklagad. Så förstår jag det iaf. Men det är ganska sällan (aldrig?) man vill anklaga en partner för att vara annorlunda.
Kanske blir det lättare för er att förhålla er till era olikheter om ni inte blandar in en massa jobbiga känslor som skuld, otillräcklighet och att inte leva upp till andras/sina förväntningar. För de ska ju inte behöva finnas där. Standardsvaret är väl egentligen att prata om det. Det räcker såklart inte med att båda säger sitt och sedan blir sura. Men den biten tror jag du fattar utan att du får en massa klyschor påprackade

Citat:
Ett exempel på en jobbig situation som antagligen inte måste vara jobbig alls. Du hoppas att han ska vara upptagen och han (antagligen) att du ska vilja ses. Spänningen skulle ju inte finnas om ni, i en perfekt värld, helt kunde acceptera och kanske till och med tycka om era olikheter. Men att acceptera och tycka om olikheter kan vara svårt om någon i förhållandet känner sig anklagad.
Ursprungligen postat av foshoo
Så fort man kommer hem från jobbet förväntas han komma hit eller jag till honom.
Eller nåt