2008-03-21, 16:44
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Nee de vet inte bättre även om jag försöker ge dom lite småcitat ifrån FB och Kolozzeum för att hjälpa dom på traven. Jaja bara att köra på i min egen stil då alltså. Tack för svaret

edit: Alltså triceps jobbar mest när du har hantlarna högst upp?
Tänk logiskt nu mannen. Triceps sträcker i armbågen. När i rörelsen arbetar du då triceps? I bottenläget är ju armen böjd och det är först när handen kommer ovanför öronen som triceps måste kopplas på för att kunna sträcka ut armbågen och förflytta vikten vidare uppåt.

Mvh
Citera
2008-03-21, 16:45
Medlem
givetvis skall man träna muskeln i hela dess rörelselängd, men viktigt är att i nedre läget ej koppla ur spänningen i muskeln, vilket man kan göra om man går för långt ned enligt min uppfattning. Att de stora killarna har begränsad rörelselängd beror på att deras onaturligt stora muskler hindrar dom från att gå längre ned...
Citera
2008-03-21, 16:46
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Tänk logiskt nu mannen. Triceps sträcker i armbågen. När i rörelsen arbetar du då triceps? I bottenläget är ju armen böjd och det är först när handen kommer ovanför öronen som triceps måste kopplas på för att kunna sträcka ut armbågen och förflytta vikten vidare uppåt.

Mvh
Tänker på, men jag tänker även på polarnas kommentarer, de brukar säga "Men du känner väl att det tar mest i triceps när du är i "starten" " (alltså ifrån att hantlarna tagit i axeln tills de passerat öronen syftar de på).
Citera
2008-03-21, 16:47
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krake
givetvis skall man träna muskeln i hela dess rörelselängd, men viktigt är att i nedre läget ej koppla ur spänningen i muskeln, vilket man kan göra om man går för långt ned enligt min uppfattning. Att de stora killarna har begränsad rörelselängd beror på att deras onaturligt stora muskler hindrar dom från att gå längre ned...
Håller med om att du inte ska överdriva rörelsen i bottenläget.

Angående de stora killarna så finns det kroppsbyggare med enorma muskler som kör hela vägen medans andra inte gör det. De som inte går hela vägen ned kan givetvis hantera mera vikt - därav anledningen.
Citera
2008-03-21, 16:48
Medlem
Axons avatar
Citat:
Tänker på, men jag tänker även på polarnas kommentarer, de brukar säga "Men du känner väl att det tar mest i triceps när du är i "starten" " (alltså ifrån att hantlarna tagit i axeln tills de passerat öronen syftar de på).
Ta då och kopiera inlägget jag skrev och visa dem. Vill de ha en ytterligare anatomiskt förklaring kan dom höra av sig till mig.
Citera
2008-03-21, 16:50
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Ta då och kopiera inlägget jag skrev och visa dem. Vill de ha en ytterligare anatomiskt förklaring kan dom höra av sig till mig.
Okej, tack för alla snabba och bra svar

Glag Påsk
Citera
2008-03-21, 16:52
Medlem
Axons avatar
Citat:
Okej, tack för alla snabba och bra svar

Glag Påsk
Desamma. Nu ska jag snart in till stan och käka på TGI Fridays. Efter det blir det bio.

Glad påsk
Citera
2008-03-22, 09:35
Medlem
Arne Perssons avatar
Hur tror ni att dessa hade klarat sig om dom hållit på och tramsat med korta rörelsebanor?

http://www.youtube.com/watch?v=NEjykuEuZG8

Ni har inte undrat varför var och varannat av era "hjälte"proffs slitit av en eller flera muskler?
Senast redigerad av Arne Persson 2008-03-22 kl. 10:29.
Citera
2008-03-22, 11:31
Medlem
trafalgars avatar
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Välj vilken övning du vill.
Citera
2008-03-22, 11:42
Medlem
trafalgars avatar
Ursäkta om jag bumpar en tråd i denna. Tänkte bara fråga hur folk kör latsdrag mot bröstet? Gå in på Kolozzeums övningsbank och kolla. Jag kör som killen gör där. Jag har däremot sett yngre killar (främst gymnasieålder) på gymmet som startar i startposition, för att sedan lägga sig ned på rygg i princip, de lutar sig bakåt riktigt långt. Är det fusk för att det ska kunnas läggas på mer vikt (flashigt), eller ger det mer kontakt tro?
Senast redigerad av trafalgar 2008-03-22 kl. 11:45.
Citera
2008-03-22, 12:04
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trafalgar
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Välj vilken övning du vill.
Har varit in där många gånger men det betyder ju fortfarande inte att det han gör är rätt, även om jag är ganska säker på att det är det.

Jag kör även så som han gör i Latsdrag, börjar med rak rygg för att sen luta mig lite bak när jag kommer längre ner.
Citera
2008-03-22, 12:19
Medlem
Såg en PT på lokala gymet idag som körde minimal rörelse i sina axelpressar, så måste ju vara the way to go!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in