2008-03-21, 16:16
Medlem
Hej! Har sett många personer som kör axelpress som inte sänker vikten hela vägen ner till axeln utan stannar 5-10 cm innan axeln, ska man göra så?

http://www.youtube.com/watch?v=1lcYv...eature=related

http://www.youtube.com/watch?v=z-XkwfgiiSE

Alltså jag kan förstå att Ronnie vill bara arbeta med axeln men för en vanlig Svensson finns det väl ingen anledning till att vända 10 centimeter innan axeln eller?
Citera
2008-03-21, 16:26
Medlem
personligen kör jag mest med hantlar o sänker ned till jämnhöjd med munnen ungefär. Det är individuellt, vad som känns bäst just för dig. Fokussera på kontakten med den muskel du tränar. Ett tips vid just axelpress är att vinkla hantlarna lite så att lillfingret är högsta punkten.
Citera
2008-03-21, 16:31
Medlem
Axons avatar
Träna alltid alla övningar i full rörelselängd. Finns ingen anledning att stanna tidigare och inte låta muskeln arbeta i sin fulla längd.

Ett annat tips: Kolla aldrig hur proffsen tränar, de är inte hur de utför övningar eller vilka övningar de kör som gör att de ser ut som de gör.

/Axpn
Citera
2008-03-21, 16:32
Medlem
Dreass avatar
Edit: Axon svara
Citera
2008-03-21, 16:33
Medlem
Dreass avatar
Jag har sett många personer köra så och har också undrat över det där länge.
Citera
2008-03-21, 16:35
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Jag har sett många personer köra så och har också undrat över det där länge.
Jo det finns gott om puckon som ser på hur de stora killarna kör och sen gör likadant
Citera
2008-03-21, 16:37
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Jo det finns gott om puckon som ser på hur de stora killarna kör och sen gör likadant
Kan inte annat än att hålla med. Har även kompisar som kör så, vad säger man till dom då? De tycker ju att det känns bättre och att "Det tar bara på triceps i nedersta läget" så de skippar de sista 5 cm till axeln.
Citera
2008-03-21, 16:39
Medlem
Citat:
Träna alltid alla övningar i full rörelselängd. Finns ingen anledning att stanna tidigare och inte låta muskeln arbeta i sin fulla längd.

Ett annat tips: Kolla aldrig hur proffsen tränar, de är inte hur de utför övningar eller vilka övningar de kör som gör att de ser ut som de gör.

/Axpn
Okej, tack för svaret, då fortsätter jag köra hela vägen ner till axlarna då
Citera
2008-03-21, 16:39
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Kan inte annat än att hålla med. Har även kompisar som kör så, vad säger man till dom då? De tycker ju att det känns bättre och att "Det tar bara på triceps i nedersta läget" så de skippar de sista 5 cm till axeln.
Låt dem köra så (dom vet ju inte bättre?). Koncentrera dig på din egen träning så kommer du få bättre resultat.

Förövrigt arbetar triceps mest i mitten/slutet av övningen när du sträcker i armbågsleden och minimalt i början.
Citera
2008-03-21, 16:41
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Låt dem köra så (dom vet ju inte bättre?). Koncentrera dig på din egen träning så kommer du få bättre resultat.
Nee de vet inte bättre även om jag försöker ge dom lite småcitat ifrån FB och Kolozzeum för att hjälpa dom på traven. Jaja bara att köra på i min egen stil då alltså. Tack för svaret

edit: Alltså triceps jobbar mest när du har hantlarna högst upp?
Citera
2008-03-21, 16:42
Medlem
Axons avatar
Hälsa dem detta om du inte såg det.

Förövrigt arbetar triceps mest i mitten/slutet av övningen när du sträcker i armbågsleden och minimalt i början.
Citera
2008-03-21, 16:44
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Hälsa dem detta om du inte såg det.

Jodå jag såg det, fundera bara på var början är, har sett folk börja med armarna sträckta och endel börjar med hantlarna vilande på axlarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in