2008-03-23, 22:48
Medlem
trafalgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Jo, men han och övriga som klarat 4:an har tryckt ihop handtagen till parallellt läge innan. Jag har en video där han gör alla dessa otroliga prestationener + lite till.

Aha okej, vet vad sättning är för något nu! Hittade inget med Kinney på youtube
Citera
2008-03-23, 22:54
Medlem
Malchicks avatar
Citat:
Jag tycker bara att dom korta rörelseutförande som används idag är till ondo då det klart ökar skaderisken och försämrar kraftigt smidigheten.
Jag själv går alltid ner till 7:e nackkotan eller längre och använder aldrig ryggstöd för att avlasta axelleden.
Anledningen är att jag sett många skada speciellt M. supraspinatus genom att träna med tidiga stopp, för att sedan om dom tex maxar eller på annat sätt ökar vikten och kommer nedaför sitt "invanda" vändläge och skadar nämnda muskel som då saknar nödvändig smidighet och styrka i ytterläget.

I den här tråden finns en del som fått ont av att gå för djupt ner i sittande axelpress:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=587200

Om några är konsekventa bör de väl göra sig hörda här.

Själv har jag aldrig haft axelproblem, men kör i just den övningen det säkra före det osäkra och stannar precis under öronen. Dock förstår jag ditt resonemang vad gäller att öka smidigheten för att undvika skador om man råkar komma utanför det invanda rörelsemönstret.
Citera
2008-03-23, 22:58
Medlem
Citat:
I så fall bör du knappast köra knäböj med tung stång bakom nacken.........
'

eftersom jag får resultat utav min träning så ser jag själv ingen anledning till att gå djupare.
Men, kul att vi ska gå in på min träning och just knäböj. Jag är riktigt dålig på knäböj. Dels för jag just nu jobbar för att få bra balans under mina utföranden men även från mina knäskador från fotbollen jag spelat då jag är för feg för att gå ner helt.
Citera
2008-03-23, 23:07
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trafalgar
Aha okej, vet vad sättning är för något nu! Hittade inget med Kinney på youtube
Han har givit ut en video som heter "Get a grip". Jag är glad i detta fall att upphovrätten har respekterats, han behöver alla pengar han har fått in för filmen.
Citera
2008-03-23, 23:11
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miicke
'

eftersom jag får resultat utav min träning så ser jag själv ingen anledning till att gå djupare.
Men, kul att vi ska gå in på min träning och just knäböj. Jag är riktigt dålig på knäböj. Dels för jag just nu jobbar för att få bra balans under mina utföranden men även från mina knäskador från fotbollen jag spelat då jag är för feg för att gå ner helt.

Börja träna i ett powerrack så behöver du inte oroa dig.
Citera
2008-03-23, 23:21
Medlem
Citat:
Börja träna i ett powerrack så behöver du inte oroa dig.

Smithmaskin menar du? det är iallafall vad jag kallar det
Det gör jag dem gångerna jag tränar ensam.
Citera
2008-03-23, 23:24
Bannlyst
Citat:

Han menar powerrack.

http://mikesheeran.files.wordpress.c...er_rack_b1.jpg
Citera
2008-03-23, 23:31
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:

Knäböj i smithmaskin är ingen knäböj! Det är snarare en hybrid till hacklift.
Citera
2008-03-23, 23:39
Medlem
Ah ja nu ser jag, mitt gym har ingen powerrack.
Men vad skulle den hjälpa mitt opererade knä Arne?
Citera
2008-03-23, 23:44
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ah ja nu ser jag, mitt gym har ingen powerrack.
Men vad skulle den hjälpa mitt opererade knä Arne?

Den hindrar dig från att mosas mot golvet när du rasar ihop under vikten.
Powerrack borde vara obligatoriska på ALLA gym!
Citera
2008-03-23, 23:49
Medlem
Citat:
Jag tycker bara att dom korta rörelseutförande som används idag är till ondo då det klart ökar skaderisken och försämrar kraftigt smidigheten.
Jag själv går alltid ner till 7:e nackkotan eller längre och använder aldrig ryggstöd för att avlasta axelleden.
Anledningen är att jag sett många skada speciellt M. supraspinatus genom att träna med tidiga stopp, för att sedan om dom tex maxar eller på annat sätt ökar vikten och kommer nedaför sitt "invanda" vändläge och skadar nämnda muskel som då saknar nödvändig smidighet och styrka i ytterläget.

ha ha. det märks att du tränar som på 70-talet. det är tur träningen/utvecklingen gått framåt, vilket också kvaliteten på byggarna idag bevisat.
Citera
2008-03-23, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spatel
ha ha. det märks att du tränar som på 70-talet. det är tur träningen/utvecklingen gått framåt, vilket också kvaliteten på byggarna idag bevisat.

Det är snarare "medicinerna" som har utvecklats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in