• 1
  • 2
2008-03-21, 14:07
Moderator
Humbugs avatar
Jag sitter här med en burgare i handen, och slås av att jag aldrig reflekterat särskilt mycket över fröna som man oftast finner på hamburgerbrödet.

Vad gör de där egentligen och hur vem kom på detta?
Citera
2008-03-21, 14:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug

Vad gör de där egentligen och hur vem kom på detta?
De tillför smak och gör det släta brödet mer tilltalande ur estetisk synpunkt. Idén är gammal. Antagligen lika gammal som upptäckten av bröd.

Kineser hade sesamfrön på sitt bröd redan för många hundra (tusen?) år sedan.

~Paul~
Citera
2008-03-21, 14:17
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
De tillför smak och gör det släta brödet mer tilltalande ur estetisk synpunkt. Idén är gammal. Antagligen lika gammal som upptäckten av bröd.

Kineser hade sesamfrön på sitt bröd redan för många hundra (tusen?) år sedan.

~Paul~

Ah, snabbt svar, tackar för den!
Men tillför smak, säger du? Jag tycker fröna är ganska smaklösa..
Citera
2008-03-21, 14:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Ah, snabbt svar, tackar för den!
Men tillför smak, säger du? Jag tycker fröna är ganska smaklösa..
Sesamfrön har en speciell smak. Denna smak kommer bäst fram när man hettar upp dem, som t ex genom att torrsteka dem i en belagd panna.

Försök nästa gång att lägga hamburgebrödet i ugnen en liten stund. Smaken kommer då fram lite mer.

~Paul~

PS Man tillverkar en speciell olja på sesamfrön. Denna används mycket i kinesisk matlagning och är väldigt aromatisk.
Citera
2008-03-21, 14:45
Medlem
Dharmas avatar
Hur kommer det sig att det bara är de hamburgerbröd man köper hem på stormarknader som har sesamfrön medan de flesta andra hamburgerbröd som gatuköken köper in kommer utan frön?
Citera
2008-03-21, 14:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Hur kommer det sig att det bara är de hamburgerbröd man köper hem på stormarknader som har sesamfrön medan de flesta andra hamburgerbröd som gatuköken köper in kommer utan frön?
Hm, det har jag inget svar på. Bra fråga .

~Paul~
Citera
2008-03-21, 14:58
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:

Kanske har med ekonomi att göra...
Citera
2008-03-21, 15:35
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Det har nog aldrig hänt att jag fått ett hamburgerbröd utan sesam, förutom McDonalds små-burgare.

Men i vanliga gatukök har jag nog aldrig blivit utan frön.
Citera
2008-03-21, 17:19
Medlem
Squalos avatar
Listen ostburgare på McD har inte frön, men det är väl i princip den enda? Annars tycker jag att det är frön på alla hamburgerbröd. Och jag tycker inte det är speciellt gott.

Det har iaf. tidigare gått att köpa bröd i butik utan frön.

Hamburgerbrödet som sådant är rätt smaklöst, så det tillför väl lite smak till det annars tråkiga brödet.
Citera
2008-03-21, 18:45
Medlem
klybans avatar
Det där sesamfröet blir kanon gott när det får lite färg.
Det får sällan hamburger bröd om man nu inte rostar dom lite innan man meckar ihop burgaren.

Ta ni och lukta på kinesisk sesamolja den är allt annat än smak fattig, nästan som man tror dom brännt den illa.

Förresten vilka mängder använder man sesamoljan?
Jag alltid fått för mig att den är som smaksättare och då i tsk-mängder för smaken skull då.
För man använder väl den inte i större mängder i rätter, för då är väl det överhängande risk att den tar över totalt.
Citera
2008-03-21, 18:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det där sesamfröet blir kanon gott när det får lite färg.
Det får sällan hamburger bröd om man nu inte rostar dom lite innan man meckar ihop burgaren.

Ta ni och lukta på kinesisk sesamolja den är allt annat än smak fattig, nästan som man tror dom brännt den illa.

Förresten vilka mängder använder man sesamoljan?
Jag alltid fått för mig att den är som smaksättare och då i tsk-mängder för smaken skull då.
För man använder väl den inte i större mängder i rätter, för då är väl det överhängande risk att den tar över totalt.
Lägger man i oljan för tidigt så försvinner den mesta aromen. Således är det bäst att skvätta i lite i slutet på tillredningen eller som kryddning.

Att ange mängd är svårt. Det beror på hur mycket mat vi pratar om. Är det en stor bål med Pekingsoppa så kör man på kanske 1 msk sesamolja. Är det däremot en kycklingrätt för 2-3 p så räcker det med 1-2 tsk.

~Paul~
Citera
2008-03-21, 21:12
Medlem
klybans avatar
Hur är sesamolja gjord?
Är det olja som man tar sesamfrön och bränner in så att säga.

Eller är det rostade sesamfrön som man pressar ur oljan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in