2008-03-21, 11:31
Medlem
Denoms avatar
(Detta är rent teoretiskt ) Om jag har ett rör som (vid den punkten av röret jag står) är oändligt långt åt båda hållen och jag sedan kapar det här röret så får jag tvåstrålar som har en början men inget slut, men går dessa rör att kapas för att skapa fyra oändligt långa rör?

Edit: denna ska självklart vara i matte och fysik delen!
Citera
2008-03-21, 11:39
Medlem
HORPATTEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
(Detta är rent teoretiskt ) Om jag har ett rör som (vid den punkten av röret jag står) är oändligt långt åt båda hållen och jag sedan kapar det här röret så får jag tvåstrålar som har en början men inget slut, men går dessa rör att kapas för att skapa fyra oändligt långa rör?

Slälvklart är den oändlig skulle jag säga. Tar ett exempel: Röret är oändligt, du delar det och mäter det. Adderar båda talen och får ett svar. Ditt svar kommer inte vara oändligt om du klarade att mäta de båda rören. Därför måste de båda delarna vara oändliga.

Förstår du vad jag menar?

/horpatte
Citera
2008-03-21, 12:09
Medlem
Kheperas avatar
Citat:

En bra illustration över varför oändlighet bara kan existera som ett teoretiskt koncept - inte som fysisk verklighet. (Det finns teoretiskt sett oändligt många decimaler på pi - men man kan inte skriva oändligt många.)
Citera
2008-03-21, 13:53
Medlem
Citat:

Självklart. Mne på vilket sätt kapar du dom?

Om detta är ett rör:

∞=============∞

Kan man kapa det så att det blir så här:
∞======
∞======

Eller så att det blir så här:
∞-----------------∞
∞-----------------∞

Förstår du hur jag menar?
Citera
2008-03-21, 14:09
Medlem
West-ens avatar
En förkortad oändlighet är ändå en oändlighet.
En oändlighet kan aldrig bli något annat med hjälp av vanliga tal.
∞ / 2 = ∞, om ni förstår tankegången.
En oändlighet kan ändå inte existera i verkligheten, utan bara som teoretiska objekt.
∞ är inget tal.
Citera
2008-03-21, 14:13
Medlem
Luxuss avatar
men om du kapar ett rör som visserligen fortsätter oändligt långt från startpunkten, så kommer efter kapningen den ena delen bestå av startpunkten och nu även en slutpunkt (där du kapade). Har röret en startpunkt och en slutpunkt är det ju inte oändligt, eller?
Citera
2008-03-21, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
men om du kapar ett rör som visserligen fortsätter oändligt långt från startpunkten, så kommer efter kapningen den ena delen bestå av startpunkten och nu även en slutpunkt (där du kapade). Har röret en startpunkt och en slutpunkt är det ju inte oändligt, eller?
Det var ju det som jag försökte förklara. Man kan kapa det på bredden istället. Fast då är det iofs inget rör längre.
Citera
2008-03-21, 14:37
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Det kan inte finnas en "halv oändlighet," så jag antar att ett halvt oändligt rör blir till två oändligheter, ja.
Citera
2008-03-21, 15:48
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Det är just det, du kan inte ha ett oändligt rör från början. Oändlighet hör hemma i teorin, inte praktiken. http://www.flashback.org/showthread.php?t=589804
Därför så blir det fel när man tänker, man kan tänka att en dubbel oändlighet, eller en halv existerar, men så är inte fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in