Domslut!
"Vad jag inte kan fatta är hur faan "människor" som våldtar t.ex rörelse hindrade tjejer, kan frias i rätten tack vare att tjejen gjorde för lite motstånd??? "
Det är ett kryphål i lagen som gör tolkningen möjlig (man hade bara friska,vuxna kvinnor i åtanke när man formulerade den) Har alltid trott att det var omöjligt att döma emot kryphål i lagen till den dag jag läste en tidningsartikel om en domare som haft civilkurage nog att göra just detta) vad målet gällde minns jag inte och vad det fick för följder för domaren fick man aldrig veta. Skulle vara kul om någon annan på forumet minns. Artikeln var i aftonbladet och det är inte *så* många år sedan.
"Och hur i helvete kan det komma sig att folk som lurar staten på pengar (Sånt borde ju vara lagligt med dessa skatter och bensin priser) får HÖGRE straff än t.ex en mördare eller våltäktsman?? Jo, för våldtäktsmannen är det synd om, för han hade en svår uppväxt och honom ger vi vård.... "
Det är inte staten man lurar utan andra medborgare (känn dig blåst) då skattepengarna kommer tillbaka till oss i form av sjukförsäkringar, sjukvård, (skador uppkommna av alkohol och tobak måste man väl betala igen med dom höga skatterna på dessa varor *s*) fri skolgång, fri mödra och barnhälsovård, fri tandvård upp till 19 år och mycket annat som dom flesta troligtvis måste avstå ifrån med ett annat system.
Synd om och synd om...
Det är väl inte direkt så man resonerar utan vi har den moraliska och lagstadgde ordningen i vår kultur att psykiskt sjuka människor får vård.
Om det känns bra att tänka på att det är en annan ordning i andra kulturer så lägg märke till känslan som kommer när du tänker dig att det slår om för dig eller någon av dina anhöriga i en sådan kultur.
- Vadå, *jag* ska minsann aldrig bli galen...
*heh* sådant kan man inte bestämma över utan händer det så händer det.
"Och till sist hur en hjärn skrynklare kan komma på tanken att någonsin släppa ut en pedofil ifrån sin klinik, bara för att få reda på att han fick ett återfall på sin första permis.... Låt dessa läkare vara PERSONLIGT ansvariga för dessa beslut, så skulle dom tänka efter både en och två ggr innan som släppte ut kräken... "
Kära du, läkare av alla sorter *är* personligt ansvariga för sina beslut så även psykiatrikern.
Du läser ibland i lokalblaskan (kvällstidningar bara i extremgrova fall) om att en läkare vid kliniken si och så på sjukhus x har fått en varning eller erinran av socialstyrelsen som man är direkt ansvarig under. Varje varning som innebär att läkaren klantat sig på något sätt, är ett svårt personligt misslyckande och nederlag och efter ett visst antal förlorar man sin läkarlegitimation.
Och permission får man så vitt jag vet inte för än man anses tillräckligt frisk för att kunna vistas fritt ute i samhället. Det är nog, törs jag lova dig, ett beslut som funderats över både en och två gånger och det är nog inte en *helt* enkel uppgift. *Jag* skulle då inte vilja vara ansvarig för en sluten avdelning med grova brottslingar men *någon måste* ta på sig det jobbet också nu när vi har det systemet.
/L