2008-03-20, 19:47
Medlem
Flytande_argots avatar
Hejsan. Någon som vet rättsläget om man vill publicera listor på en hemsida över läkare som blivit prickade?
Tanken är att jag (som inte är jag utan någon annan) reggat min sida i anslutning till en periodisk tidskrift och således kommer i åtnjutande av det fulla skydd TF erbjuder. Tidningar publicerar ju regelbundet namn och personuppgifter på folk i olika sammanhang (senast namn och bild på misstänkta ledare över den organiserade brottsligheten i Sverige), eller högskolepoäng, deklarerad inkomst etc.
Finns det några fallgropar om jag efter detta börjar publicera namnen på prickade läkare på en hemsida som hostas i Sverige?

P.S om tråden inte passar här kan den kanske flyttas till censur, juridik eller liknande?
Citera
2008-03-20, 19:49
Medlem
DoktorGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Hejsan. Någon som vet rättsläget om man vill publicera listor på en hemsida över läkare som blivit prickade?
Tanken är att jag (som inte är jag utan någon annan) reggat min sida i anslutning till en periodisk tidskrift och således kommer i åtnjutande av det fulla skydd TF erbjuder. Tidningar publicerar ju regelbundet namn och personuppgifter på folk i olika sammanhang (senast namn och bild på misstänkta ledare över den organiserade brottsligheten i Sverige), eller högskolepoäng, deklarerad inkomst etc.
Finns det några fallgropar om jag efter detta börjar publicera namnen på prickade läkare på en hemsida som hostas i Sverige?

P.S om tråden inte passar här kan den kanske flyttas till censur, juridik eller liknande?

Expressen gjorde ju det när den nya chefredaktören skulle lansera "nya schyssta Expressen" typ -00 eller -01. Men det var väl innan PUL.

Vad är syftet?
Citera
2008-03-21, 00:47
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorG
Expressen gjorde ju det när den nya chefredaktören skulle lansera "nya schyssta Expressen" typ -00 eller -01. Men det var väl innan PUL.

Vad är syftet?

Syftet skulle vara att folk snabbt skulle kunna gå in och kika om läkaren som de ska till blivit prickad och skälet till prickningen. Man lägger ju många gånger bokstavligt talat sitt liv i läkarens händer och någon form av enklel bakgrundskoll skulle ju kunna vara önskvärt att man som patient kunde göra. Inte många känner ju till HSAN idag.

Som ren konsumentupplysning tycker jag att en sådan tjänst helt klart har ett existensberättigande?
Citera
2008-03-21, 01:06
Medlem
-jOE!s avatar
Det finns en liknande tjänst, doktorsguiden.se.

Artikel: http://itivarden.idg.se/2.2898/1.146419
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in