2008-03-20, 14:13
Medlem
Jånni Balles avatar
Hade en öppnad blåmögelost i kylen. Tänkte äta en bit men reagerade på att möglet såg annorlunda ut. Det var mer luddigt och lite vitare än det möglet som är i osten. Jag smakade på en bit och den smakade inte konstigt, men hur vet man om det är läge att äta mer? Hur skiljer man bra mögel från dåligt mögel?
Citera
2008-03-20, 14:28
Medlem
hm, jag brukar gå efter grundregeln -
Luddigt mögel = dåligt mögel!
Fast på ost ska det visst inte vara så farligt, bara att skära bort de angripna ställena. Om sylt eller marmelad möglar däremot så kan det bildas gifter.

(Ber om ursäkt för ett totalt onödigt inlägg, någon som har järnkoll kommer säkert komma och förklara mycket bättre inom kort.)
Citera
2008-03-20, 14:32
Moderator
^Eazs avatar
Lukta på den också.

Har märkt att för gammal mögelost har en mer distinkt ammoniak lukt.
Citera
2008-03-20, 14:46
Medlem
ja fast amoniakdoften har väl mer med ostens mognad att göra? även vit- och rödkittsostar (som väl inte har mögel? eller?) börjar ju lukta hästkiss en dag efter att de varit som godast.
Citera
2008-03-20, 14:50
Medlem
Trumpeters avatar
Är det luddigt så är det nog inte att rekommendera att du äter av den.
Citera
2008-03-20, 15:01
Medlem
Jånni Balles avatar
Har nu slukat hela biten, återkommer med rapport om jag skulle må dåligt
Citera
2008-03-20, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jånni Balle
Har nu slukat hela biten, återkommer med rapport om jag skulle må dåligt

Käkade du med ludd och hela konkarongen? modigt! (fast erfarenheten har lärt mig att man aldrig blir matförgiftad av det man tror, det kommer alltid av oväntande saker [som frusna hallon...]).
Citera
2008-03-20, 15:29
Medlem
Jånni Balles avatar
Japp! Jag litar på att evolutionen har gett mig ett lukt- och smaksinne som reagerar på om något skulle vara dåligt. Jag är inte så kräsmagad, är doft och smak okej samt att den inhemska befolkningen äter det så är inte jag den som är den heller.
Citera
2008-03-20, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reference
Käkade du med ludd och hela konkarongen? modigt! (fast erfarenheten har lärt mig att man aldrig blir matförgiftad av det man tror, det kommer alltid av oväntande saker [som frusna hallon...]).
Vad händer om man äter frusna hallon?
Citera
2008-03-20, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulzz
Vad händer om man äter frusna hallon?

Normalt ingenting, fast en del förpackningar har innehållit "vinterkräksjukebakterier". En så'n råkade jag slänga i mig för ett par vintrar sedan.
<edit>OnTopic: Mögel på hårdostar står jag fast vid att det bara är att skära bort, om men är kittsligt lagd kan man ta en centimeter extra också. Fast hur det är med grönmögelostar vet jag inte, de är ju vanligtvis mer porösa så där kanske de farliga mögelsporerna har lättare att få fäste. Sedan är de ju svårare att upptäcka också.</edit>
Senast redigerad av reference 2008-03-20 kl. 15:47.
Citera
2008-03-24, 13:04
Medlem
hände det något?
Citera
2009-05-16, 04:27
Medlem
Fellatios avatar
Han dog faktiskt. R.I.P.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera