Citat:
Ursprungligen postat av xavi8222
Media väljer vad de vill skriva om. Att Flashback skulle vara ett nasseforum (sic!) är givetvis någonting som drar till sig läsare. Flashback kan inte styra media och det ska inte Flashback heller göra, enligt min åsikt.
Flashback kan säkerligen både påverka och bilda opinion. Det finns flertalet exempel på det som talar sitt tydliga språk, bl a fick muslimska turkar och pakistanier som bekant frispel efter Flashbacks forumdel om pedofilprofeten Muhammed.
I morse på TV4 sände man tydligen ett längre inslag om betydelsen av privatpersoners "brottsutredningar" på nätet, då bl a syftandes på Flashbacks erkänt duktiga "detektiver", nu bl a i fallet om arbogamorden (tyvärr såg jag inte själv programmet).
Dessa två exempel är tydliga belägg för att Flashback har en viss makt och genomslagskraft i samhället. Med fokus på intresseväckande fall och frågor som dessa, kan Flashback mycket väl vara att räkna med som opinionsbildare eller provokatörer av den högre skolan.
Att Flashback som organisation (Flashback Enterprises Ltd, Janne Banan, administratörerna, teknikerna och moderatorerna) bör hålla sig neutrala och inte styra upp opinionsbildning är självklart. Däremot står det var och en medlem fritt att försöka dra igång något den vurmar för, t ex en bojkott av Olympiska spelen i Kalle Anka-landet Kina för att ta ett exempel.
Citat:
Insamlingar till diverse, kanske behjärtansvärda saker, är inte förenligt med Flashbacks ideologi, enligt min åsikt. Dessutom tycker jag inte att penningbidrag är till gagn för de människor man avser att hjälpa. Det finns mycket bättre sätt att hjälpa människor i nöd, t.ex. att tillämpa total frihandel.
Vad är Flashbacks ideologi enligt dig då? Att vara en plattform där man under kronisk särskrivning utbyter knarktips och myntar omogna uttryck som anspelar på analsex? Denna "kreativitet" kan användas på så många andra sätt om medlemmarna bara vill och låter det styra dit hän.
Att Flashback och dess skulle kunna arbeta för en större frihandel är en idé om att använda kraften som finns latent i Flashback. Jag tror inte att organiserade pengabidrag skulle vara att kasta pengarna i sjön, då dylika kampanjer ofta ses med blida samhällsögon. Något sådant skulle kunna skapa en positivare syn på Flashback och dessutom vara till stort gagn för den eller de som är föremål för insamlingen.
Citat:
Flashbacks vurmande för yttrandefrihet är förmodligen mer till gagn för utsatta människor än vad diverse bidrag är. Värna om yttrandefriheten!
Visst, du har en stor poäng i att yttrandefriheten är den yttersta formen av hjälp till vissa grupper. Man yttrandefriheten är också ettt vapen att använda som opinionsbildare eller som högljudd röst i den stora världen. Det gäller bara att bestämma sig för vad man vill skrika om...