2008-03-20, 08:49
Bannlyst
Varför inte försöka tvätta bort något av den smolk som Flashback ofta förknippas med externt?

Flashback är i allmänhetens ögon mest känt som föga välklingande "knarkforum" eller "nazistforum". Med forumets omfång och slagkraft skulle man istället för, i allmänhetens ögon, negativa kampanjer såsom forumraider, knarktips eller kändisskvaller, kunna göra något som får positiva efterverkningar och intryck hos den breda massan.

Ett sätt att skapa något positivt skulle kunna vara att starta en kampanj mot Kina och de kommande Olympiska spelen. En uppmaning till bojkott alltså, gärna med direkta hån mot värdnationen för deras fabulerande i ärenden som Tibet eller inhumana djurhantering etc.

Ett annat sätt att sprida positiva konnotationer vore att starta insamlingar i välgörande syfte, t ex fonder till utsatta grupper eller individer. Ett exempel vore att samla ihop pengar till den stackars kvinnan i Arboga, så att hon åtminstone har ekonomiska förutsättningar att kunna återhämta sig i största möjliga mån.

Det finns andra vägar att gå än de som klingar negativt. Det är bara att börja gå i en annan riktning.

Synpunkter och diskussion önskvärt!
Citera
2008-03-20, 11:11
Administrator
admins avatar
Jag anser att idén är bra, dock tveksamt vad man bör göra.
Vi har idag avdelningar som Recycle your stuff och psykakuten som tveklöst hjälper människor, och har en positiv inverkan.

När det gäller kampanjer mot exempelvis Kina, så är det lite svårare då Flashback är åsiktsneutral. På samma sätt som vi använder oss av yttrandefriheten för att kunna debattera olika saker, så anser vi att de som förespråkar ideologier och åsikter som stödjer Kina bör få samma utrymme.

Flashbacks målsättning är att föra fram åsikter i debatten som inte alltid annars kommer fram, vilket även inkluderar totalitära ideologier.

admin
Citera
2008-03-20, 13:12
Medlem
Alexandres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
När det gäller kampanjer mot exempelvis Kina, så är det lite svårare då Flashback är åsiktsneutral. På samma sätt som vi använder oss av yttrandefriheten för att kunna debattera olika saker, så anser vi att de som förespråkar ideologier och åsikter som stödjer Kina bör få samma utrymme.

Flashbacks målsättning är att föra fram åsikter i debatten som inte alltid annars kommer fram, vilket även inkluderar totalitära ideologier

Även det flög upp i mitt huvud när jag läste texten. Om flashback hade börjat stödja en totalitär regim hade då alla totalitära tänkare på forumet känt sig kränkta. Även om man inte håller med dem i sakfrågor är de ytterst viktiga för att meningsutbytet ska fortgå.

Samma sak med kvinnan i Arboga. Att diskutera kvinnans hälsotillstånd ska självklart vara tillåtet men ett ställningstagande från flashback blir bara fel. Detta kan liknas med hur Stina Dabrowski ledde Debatt, det blir aldrig bra när en debattledare tar politisk ställning.
Detta ska inte blandas ihop med moderaternas åsikter. De är inga debattledare utan de ser bara till att debatten sker inom lagen och forumets regler.
Citera
2008-03-20, 13:18
Medlem
~Kokos avatar
Ja! Låt ett sveriges största och oberoende forum enas i en åsikt! Det har ju fungerat förr! Alla skall med!

Helt vansinnigt.
Citera
2008-03-20, 13:26
Medlem
ABBORREs avatar
Så FB skulle starta en kampanj mot Kina och de kommande Olympiska spelen.
Tjena.
Citera
2008-03-20, 13:32
Medlem
coqs avatar
Varför skapa en positivare bild av Flashback överhuvudtaget? Vad tjänar Flashback och dess medlemmar på det? Har folk fått sig en förvrängd bild av Flashback som ett knark-/nazistforum är det inte mig emot att de bibehåller den bilden.
Citera
2008-03-20, 14:33
Medlem
Zumas avatar
Jag skulle iallafall bli glad om det satt affischer i busskuren där det stod nåt om yttrandefrihet och en bild på FB-katten osv..
Citera
2008-03-20, 14:39
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Flashback är väl ett knark-/nazistforum? Det vore helt vrängt att låtsas något annat. Dessutom är jag jävligt trött på tibetanska munkar. Som om de vore några demokratiförespråkare. Go Kina!

Vill också passa på att tacka min skapare för att jag slipper vända mig till Flashbacks "psykakut" om jag skulle få ett bryt!
Citera
2008-03-20, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jimi Hendrix
Ett sätt att skapa något positivt skulle kunna vara att starta en kampanj mot Kina och de kommande Olympiska spelen. En uppmaning till bojkott alltså

Trams! Är du på riktigt? Bojkotta OS? Alla idrottsälskares höjdpunkt som bara inträffar vart fjärde år. Det ska inte bojkottas!!!!
Är du internets största forumtroll i paritet med Karl-Olov Nordin?
Pajas!
Citera
2008-03-20, 14:59
Moderator
rotadents avatar
Om Flashback ska framföra något som en positiv aspekt är det väl just yttrandefriheten. Att alla får komma till tals och föra ett resonemang, oavsett vilka åsikter de torgför. Men tyvärr känns det inte som att yttrandefriheten står särskilt högt i kurs idag. I alla fall inte om det som yttras inte är populära och allmänt accepterade åsikter. Men det kanske räcker att vi som läser och skriver här på forumet uppskattar möjligheterna till yttrandefrihet? Om kvaliteten på debatterna hålls uppe kommer det i sig att vara reklam nog för forumet. De som inte vill att människor med extrema åsikter ska få uttala sig har nog inte här att göra oavsett... Att ta part i en fråga (mot exempelvis Kina och OS) känns som ett utmärkt sätt att rasera mycket av det som forumet ska stå för.
Citera
2008-03-20, 15:33
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimi Hendrix
Varför inte försöka tvätta bort något av den smolk som Flashback ofta förknippas med externt?

Flashback är i allmänhetens ögon mest känt som föga välklingande "knarkforum" eller "nazistforum". Med forumets omfång och slagkraft skulle man istället för, i allmänhetens ögon, negativa kampanjer såsom forumraider, knarktips eller kändisskvaller, kunna göra något som får positiva efterverkningar och intryck hos den breda massan.

Ett sätt att skapa något positivt skulle kunna vara att starta en kampanj mot Kina och de kommande Olympiska spelen. En uppmaning till bojkott alltså, gärna med direkta hån mot värdnationen för deras fabulerande i ärenden som Tibet eller inhumana djurhantering etc.

Ett annat sätt att sprida positiva konnotationer vore att starta insamlingar i välgörande syfte, t ex fonder till utsatta grupper eller individer. Ett exempel vore att samla ihop pengar till den stackars kvinnan i Arboga, så att hon åtminstone har ekonomiska förutsättningar att kunna återhämta sig i största möjliga mån.

Det finns andra vägar att gå än de som klingar negativt. Det är bara att börja gå i en annan riktning.

Synpunkter och diskussion önskvärt!
Du vill alltså organisera en massa aktivism med Flashback som bas, precis som de icke önskvärda Raid-trådarna gjorde? Vad är det som säger att alla FB-medlemmar stöder t.ex. en Kinabojkott? För min del får de gärna grilla Dalai Lama över sakta eld, alltså vill du att jag ska delta i nåt jag inte står för? Gå och mata en uteliggare om du har svårt att sova om nätterna och sluta starta en massa skittrådar stup i ett.
Citera
2008-03-20, 15:57
Medlem
Biffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Du vill alltså organisera en massa aktivism med Flashback som bas, precis som de icke önskvärda Raid-trådarna gjorde? Vad är det som säger att alla FB-medlemmar stöder t.ex. en Kinabojkott? För min del får de gärna grilla Dalai Lama över sakta eld, alltså vill du att jag ska delta i nåt jag inte står för? Gå och mata en uteliggare om du har svårt att sova om nätterna och sluta starta en massa skittrådar stup i ett.

Mmm, idén är bra, men det falerar på många punkter som nämts ovan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in