2008-03-20, 15:58
Medlem
roccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Trams! Är du på riktigt? Bojkotta OS? Alla idrottsälskares höjdpunkt som bara inträffar vart fjärde år. Det ska inte bojkottas!!!!
Är du internets största forumtroll i paritet med Karl-Olov Nordin?
Pajas!
Klart han är på riktigt. Ibland får man sätta idrottsälskarnas höga intresse
för underhållning åt sidan när mänskliga rättigheter bör belysas i en skurkstat
av sällan skådat slag.

Jag ställer mig dessutom mig väldigt frågande till hur vida Flashback är
åsiktsneutral med tanke på alla vinklade artiklar man kan läsa på startsidan
på flashback.se.
Citera
2008-03-20, 18:47
Medlem
fuskas avatar
Tror JH är en forumbugg.....

Men varför bry sig om tibet och china? Bara för media tycker det? pågår ju sånt här över allt. Irak-USA, Gaza-Palestina m.m. m.m. Är ett försök till billiga poäng bara. Och du kan inte få hela FB bakom samma sak.

Det är är en skit tråd och det är förvånande att admin låser upp den. Seriöst är det här nya laidback?
Citera
2008-03-20, 18:49
Medlem
johnny-62s avatar
Kanske kunde FB skaffa ett litet negerbarn i Afrika dom kan vara fadder åt så kan dom användare som vill bidra med några kronor varje månad..
Citera
2008-03-20, 19:02
Moderator
Humbugs avatar
Jag gillar idén! Som sveriges största forum är det nog viktigt att Flashback framstår i god dager så att det tas på större allvar.
En betoning på yttrandefriheten ur ett positivt perspektiv skulle vara önskvärt. Som opinionsbildare skulle Flashback nog göra succe!

Men om hur det ska gå till har jag inga idéer...
Citera
2008-03-20, 19:05
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny-62
Kanske kunde FB skaffa ett litet negerbarn i Afrika dom kan vara fadder åt så kan dom användare som vill bidra med några kronor varje månad..
Absolut! Gärna en som är fet och ser välmående ut också till skillnad från alla biafrabarn, så att det syns att hjälpen kommer fram
Citera
2008-03-20, 19:09
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
En betoning på yttrandefriheten ur ett positivt perspektiv skulle vara önskvärt.
Är inte all yttrandefrihet positiv?
Citat:
Som opinionsbildare skulle Flashback nog göra succe!
Inte troligt.
Är du helt omedveten om hur den svenska mentaliteten fungerar? Det spelar ingen roll om du så finner botemedlet mot AIDS om du tidigare varit medlem i nån högerextrem grupp eller rånat nån som ung och dum 15-åring. Alltså skulle Flashback behöva "göra upp med sitt förflutna" och vädra ut alla DÖDSKNARKSFORUMMEDLEMMAR innan det skulle tas på allvar. Exakt hur kul skulle FB vara utan alla udda muppar?
Citera
2008-03-20, 19:21
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Jo, men jag tror inte att det alltid uppfattas på det viset. Detta skulle nog Flashback, denna yttrandefrihetens heliga riddare kunna ändra på.

Citat:
Inte troligt.
Är du helt omedveten om hur den svenska mentaliteten fungerar? Det spelar ingen roll om du så finner botemedlet mot AIDS om du tidigare varit medlem i nån högerextrem grupp eller rånat nån som ung och dum 15-åring. Alltså skulle Flashback behöva "göra upp med sitt förflutna" och vädra ut alla DÖDSKNARKSFORUMMEDLEMMAR innan det skulle tas på allvar. Exakt hur kul skulle FB vara utan alla udda muppar?

Ja, tyvärr sant.. Kanske är det just denna menalitet man skulle kunna ändra på? Jag har själv fått en mycket mer vidsynt syn på livet efter mitt medlemsskap här. Jag går inte i god för alla åsikter, men accepterar att det finns. Min förhoppning är att omvärlden också ser på det sättet.
Citera
2008-03-21, 01:54
Medlem
Misters avatar
Om det kan skapas regler för vilka riktlinjer som ska finnas för att flashback som företag och forum ska kunna behålla sin åsiktsneutralitet så är en tanke att man skapar utrymme för att folk gör underforum om tex insamling till något land eller för att bojkotta OS i Kina. Så länge ingen diskrimineras och det finns vissa kriterier för vad som är ett giltigt ämne så bibehålls det som anses viktigt. På samma vis som knarkforumen ger flashback en offentlig prägel så skulle såna underforum göra det, fast på ett mer positivt sätt. Även om nu admin är så otroligt neutral att knarkpropaganda inte anses som något negativt så ser ändå de allra flesta det som något mindre bra.
Kan man skapa regler för piratkort så kan man formulera regler för utrymme för kampanjer etc. Det handlar om en fråga om vilja, och framför allt om pengar. Det finns många smaskiga kronor att hämta genom annonsintäkter om det taskiga ryktet mattas av en del och det är kanske den största moroten för flashback 2008
Citera
2008-03-21, 02:07
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond

Inte troligt.

Mycket sant.
"Uffe was a nazi" och "Om en man bygger 1000 broar och suger en kuk, så kommer han inte kallas brobyggare utan kuksugare" är det man kommer att tänka på.
Citera
2008-03-21, 02:19
Medlem
roccs avatar
Citat:
Jag tycker snarare att vi ska starta en stödfond åt grotestk överviktiga
i rika amerikanska delstater. Det viktiga är väl ändå att Flashback håller
sig undan från all närhet till PK.
Citera
2008-03-21, 02:20
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag anser att idén är bra, dock tveksamt vad man bör göra.
Vi har idag avdelningar som Recycle your stuff och psykakuten som tveklöst hjälper människor, och har en positiv inverkan.

När det gäller kampanjer mot exempelvis Kina, så är det lite svårare då Flashback är åsiktsneutral. På samma sätt som vi använder oss av yttrandefriheten för att kunna debattera olika saker, så anser vi att de som förespråkar ideologier och åsikter som stödjer Kina bör få samma utrymme.

Flashbacks målsättning är att föra fram åsikter i debatten som inte alltid annars kommer fram, vilket även inkluderar totalitära ideologier.

admin

problemet är bara vissa medlemmar på exempelvis psykakuten som tipsar om att folk kan ta livet av sig. Det känns inte riktigt i linje för att ge flashback en positiv stämpel

Jag föreslår hårdare moderering oavsett om det är "forummaskotar" som skriver inläggen
Citera
2008-03-21, 22:12
Bannlyst
Citat:
Jag anser att idén är bra, dock tveksamt vad man bör göra.
Vi har idag avdelningar som Recycle your stuff och psykakuten som tveklöst hjälper människor, och har en positiv inverkan.
Förvisso kan några avdelningar ha en hjälpande funktion ibland, däribland de du nämner, men som du kanske förstår är jag snarast ute efter en massiv aktion som sprider stora - positiva - ringar på samhällets lervälling.

Citat:
När det gäller kampanjer mot exempelvis Kina, så är det lite svårare då Flashback är åsiktsneutral. På samma sätt som vi använder oss av yttrandefriheten för att kunna debattera olika saker, så anser vi att de som förespråkar ideologier och åsikter som stödjer Kina bör få samma utrymme.
Jag menar inte att Flashback som organistation skall driva kampanjer, utan efterlyser snarare spontana aktioner startat av forumets medlemmar. Ett exempel på en spontan aktion som startats, är FB-sedelmärkningskampamjen. Ett annat exempel är Muhammedforat, där diverse uppmaningar om att smäda pedofilprofeten, bl a med teckningar, fick internationell genomslagskraft.

Det är min övertygelse att den handlingskraft och slagkraft Flashback har som forum, även kan användas till andra aktioner startade på individuella medlemmars initiativ. En bojkottande och smädande aktion mot t ex Kina och dess Kalle Anka-regering är därför ingen omöjlighet, så länge viljan och initiativförmågan finns.

I tråden om Arboga-morden efterlyste jag någon gammal FB-räv (gärna moderator) som var villig att starta en insamlingsfond till den drabbades familj och anhöriga. Syftet med en sådan insamling baserar jag på farhågor om samhällets allt mer utbredda svek mot behövande i sådana traumatiserande situationer. En ekonomisk plattform för familjen att stå på under sorgearbetet, är det minsta man kan begära att vi medmänniskor skall kunna bidra med. Dessutom hade det varit en aktion som sänder ut goda signaler från ett forum som för allmänheten - icke helt rättvist - annars mest är känt för knark och nazism.

Citat:
Flashbacks målsättning är att föra fram åsikter i debatten som inte alltid annars kommer fram, vilket även inkluderar totalitära ideologier.

admin
Jo, jag är medveten om detta. Det hindrar dock inte användarna från att t ex protestera mot totalitära ideologier, säväl som omvänt. I fallet Kina är jag övertygad om att en överväldigande majoritet av Flashback (och resten av världen), gärna skulle vilja se Kina göra sig av med ett och annat omänskligt drag.

Du skall ha heder och tack för att du låste upp denna tråd igen. Sånt gillar och uppskattar jag! Hoppas det sved ordentligt i skinnet på den låskåte moderatorn, även om jag tycker att han i övrigt verkar vara en genomhygglig och korrekt prick...

Citat:
Ursprungligen postat av coq
Varför skapa en positivare bild av Flashback överhuvudtaget? Vad tjänar Flashback och dess medlemmar på det? Har folk fått sig en förvrängd bild av Flashback som ett knark-/nazistforum är det inte mig emot att de bibehåller den bilden.
Varför inte? Det gagnar inte bara Flashback som forum, utan det kommer även användarna till del i form av välbefinnande över att ha gjort något positivt. Så funkar människan generellt - man blir glad och upprymd av att göra något positivt tillsammans. Det skapar samhörighet mellan användarna.

Personligen tycker jag att det vore trevligt om ett annat klientel än arketypen för flashbackaren skulle söka sig till forumet. Den demografiska sammansättningen av Flashbacks användare är ganska stereotyp. Visst vore det trevligt med t ex livserfarna 60-eller 70-åringar som deltagande element i debatterna? Sådana grupper (och andra) skräms i nuläget säkert till vettet bara någon andas om Flashback...

Citat:
Ja, det är också en väg att gå. Tänk en övergödd 150-kilos FB-negerunge med cigarr i mungipan bland övriga streckkodsnegerbarn i det afrikanska flyktinglägret...

Citat:
Jag gillar idén! Som sveriges största forum är det nog viktigt att Flashback framstår i god dager så att det tas på större allvar.
En betoning på yttrandefriheten ur ett positivt perspektiv skulle vara önskvärt. Som opinionsbildare skulle Flashback nog göra succe!

Men om hur det ska gå till har jag inga idéer...
Jag tycker du har en poäng i ditt resonemang. Det hade räckt med en eller ett par positiva och brett uppmärksammade aktioner om året, för att Flashback genast skulle få en positivare stämpel av allmänheten, både nationellt och internationellt, så länge man kampanjar om "rätt" grejer.

Men återigen, Flashback som organisation behöver nödvändigtvis inte stå som organisatör - det räcker att någon handlingskraftig individ kläcker en idé och får massan med sig.

MVH

/ Jimi Hendrix
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in