2008-03-20, 01:32
Medlem
Jag har planer p att bege mig ut i vrlden och studera spanska. Frgan r nu vart jag ska.

Jag vill lra mig sprket bra och vill vara omgiven av spansktalande mnniskor i staden i frga. Barcelona och andra enklaver i Spanien dr spanska inte r huvudsprket gr allts bort.

Det finns mnga universitet i Spanien som r listade av CSN men vilket r bst? Givetvis spelar omgivningen och kulturen roll. Jag pluggar grna vid en kust d jag trivs bst med havet i sikte och det skulle underltta inlrningen.
Jag r absolut inte frmmande fr att studera i Sydamerika bara jag kan f CSN-std.

Jag har studerat upp till gymnasiets steg 3 i Sverige s frkunskaper har jag men jag kan inte pst att de r speciellt utvecklade. Jag vgar drfr inte hoppa p en mellansvr kurs helt utan vidare. Finns det prov man kan gra fr att se ungefr vart man ligger?

Jag r tacksam fr all hjlp och alla tips.
Citera
2008-03-20, 09:20
Medlem
Om du pluggar p Uni i sverige s r det ju bara att hra med dem ifall det finns gratis utbytesplatser genom skolansfrsorg. Annar r det ju bara att leta upp lmpligt land, ort, skola och ska.
Citera
2008-03-20, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golliwogg
Jag har planer p att bege mig ut i vrlden och studera spanska. Frgan r nu vart jag ska.

Jag vill lra mig sprket bra och vill vara omgiven av spansktalande mnniskor i staden i frga. Barcelona och andra enklaver i Spanien dr spanska inte r huvudsprket gr allts bort.

Det finns mnga universitet i Spanien som r listade av CSN men vilket r bst? Givetvis spelar omgivningen och kulturen roll. Jag pluggar grna vid en kust d jag trivs bst med havet i sikte och det skulle underltta inlrningen.
Jag r absolut inte frmmande fr att studera i Sydamerika bara jag kan f CSN-std.

Jag har studerat upp till gymnasiets steg 3 i Sverige s frkunskaper har jag men jag kan inte pst att de r speciellt utvecklade. Jag vgar drfr inte hoppa p en mellansvr kurs helt utan vidare. Finns det prov man kan gra fr att se ungefr vart man ligger?

Jag r tacksam fr all hjlp och alla tips.

inget CSN fr sprkstudier utanfr EU, tyvr...

Man gr alltid prov och hamnar i en grupp anpassad fr sin niv, sen brukar det va relativt enkelt att byta grupper om de inte passar niv-mssigt.

Malaga kanske?? stor stad med bra strand, de pratar "riktig" kastilianska, (ven fast madrid bor antagligen inte hller med) och det finns massa fina utflycktsml i nrheten. Annars blir det vll La curuna i nordvst, men den delen av spainen har jag ingen koll p men det ska vara vackert och trevligt sger de som vet.
Senast redigerad av onkelfrans 2008-03-20 kl. 11:08.
Citera
2008-03-20, 15:00
Medlem
boogeys avatar
Kan direkt sga att spanska definitivt r huvudsprk i hela Spanien, och att du inte kommer stta p ngra problem i varken Galicien, Baskien eller Katalonien om du inte planerar att sl dig ner dr fr en lng tid framver. Problemen kommer om du vill plugga ngot annat n spanska p universitetet. Ngra otrevliga kommentarer frn infdda kanske, vrst i Baskien kan jag tnka mig.

Sjlv r jag jvligt sugen p Granada, kolla upp det. Madrid skulle ocks sitta fint, en av Europas strsta stder kan ju aldrig bli fel.
Citera
2008-03-20, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boogey
Kan direkt sga att spanska definitivt r huvudsprk i hela Spanien, och att du inte kommer stta p ngra problem i varken Galicien, Baskien eller Katalonien om du inte planerar att sl dig ner dr fr en lng tid framver. .

Hller med men undrar om det egentligen nd inte r bttre att befinna sig i en milj dr alla omkring dig talar det sprket du vill lra dig istllet fr att de pratar ngon lokal variant. ven fast det sklart frstr och talar kastilianska med dig om du inleder en konversation. Bara en tanke.
Citera
2008-03-20, 18:34
Medlem
Ghazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onkelfrans
inget CSN fr sprkstudier utanfr EU, tyvr...

Det fr man vl... ? Eller r detta en relativt ny lag?
Citera
2008-03-20, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghazi
Det fr man vl... ? Eller r detta en relativt ny lag?

S har det alltid varit, iaf fr europeiskasprk

http://www.csn.se/2.130/2.362/1.784
Citera
2008-03-20, 23:02
Medlem
Jag ska sjlv ivg till Granada om ett par veckor. Ska g intensivkurs i ngra veckor fr att frbttra spanskan. Det r min mor som rekommenderat Granada, hon har varit dr ett flertal gnger, det ligger dock inte vid kusten. Kan vl bertta lite om hur allt funkar s som jag uppfattat det.

Det finns mngder av skolor i spanien som helt inriktar sig p sprkstuderande som kommer frn utlandet. Det r sklart svrt att veta vilka skolor som r bra respektive dliga, den enda hemsidan jag hittade r http://www.languagecourse.net/se-sprakkurser/ som jmfr lite olika skolor. De flesta som betygsatt skolorna verkar dock vara tyska pensionrer.. Knns lite som ett lotteri att vlja skola, en id r vl att boka kanske bara tv veckor p en skola och byta om den r dlig.

Priserna r verlag vldigt lika inom stderna och det finns ven ett gemensamt system fr olika niver, det r sex niver frn beginner till superior. Ett test fr att kolla ungefr vilken niv man ligger p finns p http://www.escuela-montalban.com/htm...est/test1.html. Det bygger i princip bara p grammatik, s kolla vad du knner igen grammatiskt och se till att frska upp kunskaperna lite om det var lngesedan du pluggade s du slipper starta p en fr lg niv. Jag har sjlv lst till steg 4 i gymnasiet och har tnkt frska brja p Intermediate 2 eller Advanced. Vi gick dock igenom ovanligt mycket grammatik i vrt steg 4. I gengld har jag inget ordfrrd, det skulle komma i steg 5 men kursen blev instlld .

Skolorna ordnar ven inkvartering om man vill, mjligheten finns att bo hos en vrdfamilj vilket jag ska gra. Tror det r bra att "tvingas" prata spanska ven utanfr skolan. Man kan ven f vrig service ssom upphmtning p flygplats osv.

Vad jag vet kan man f csn-std fr dessa kurser om man gr en kurs som r minst 13 veckor. Det str mer om det p den frsta hemsidan.

Buena suerte
Citera
2008-03-21, 14:11
Medlem
Stort tack fr alla tips. Fler r givetvis vlkomna!
Citera
2009-04-13, 19:37
Medlem
nVcs avatar
Bumpar upp denna d jag har funderat p samma sak och r i samma lge som TS. Jag kan inte bestmma mig fr huruvida jag ska studera spanska i mellan/sydamerika eller i Spanien. Ngra synpunkter?
Senast redigerad av nVc 2009-04-13 kl. 19:39.
Citera
2009-05-02, 16:03
Medlem
chrille5511s avatar
Det r inget problem att plugga spanska i vare sig katalonien eller baskien, och frmodligen inte i galicien heller. Alla pratar spanska.

Sjlv kan jag rekommendera San Sebastian i Baskien. Bra skolor, neutral spanska och en av Spaniens finaste stder/strnder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in