2008-03-19, 20:37
Medlem
Igår kväll packade jag in en massa prylar på min 250GB-disk för att uppdatera till Leopard från Tiger. Så jag formaterade datorn fullständigt och la in Leopard. Nu när jag sätter in hårddisken så händer rent ut sagt ingenting. Disken går att se via diskverktyg, men inget mer.

Nu till lite intressant (?) information, nämligen att hårddisken är en windowsdisk NTFS. Detta fick jag att funka genom att köra med Paragon NTFS for MAC när jag hade Tiger på datorn, och det skulle även fungera i Leopard.
Men disken borde väl kunna mountas oavsett för att kunna visa filerna?

Jag har extremt viktig information på disken som jag gärna inte vill bli av med, så för tillfället är en formatering HFS inte lösningen.

Går det att trixa för att komma in och visa hårddisken på något sätt? Har inte haft mac mer än en månad så alla tips mottages tacksamt!
Citera
2008-03-19, 20:48
Bannlyst
Installera om Leopard en gång till för att utesluta att det råkat hända något konstigt under installationen. Om det är likadant då kan vi fortsätta med felsökandet.
Citera
2008-03-19, 20:53
Medlem
Är det alltså så illa. Det tog mig nästan 4 timmar att göra sist inkl tiden att få mitt mobila bredband från Telia att fungera. Hoppas det går lite smidigare den här gången då...
Citera
2008-03-19, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sQuid
Är det alltså så illa. Det tog mig nästan 4 timmar att göra sist inkl tiden att få mitt mobila bredband från Telia att fungera. Hoppas det går lite smidigare den här gången då...
Jaha, trodde att du hade en nyfräsch installation. Därför tänkte jag att det inte var någon större operation att bara installera om. Men om du har meckat redan kan vi hitta andra sätt att felsöka. Ska kolla upp om jag hittar lite information angående att NTFS diskar inte dyker upp.
Citera
2008-03-19, 22:33
Medlem
Nu har jag formaterat och gjort om det ännu en gång, men fortfarande inget utslag från hårddisken. Jag har ett litet USB-minne som jag lade in lite viktiga filer på som fungerade utan problem. Jag hittar ingen relevant information bortsett från "formatera disken i HFS innan du använder den på macen", så alla tips är fett välkomna.
Citera
2008-03-19, 22:53
Bannlyst
Citat:
Nu har jag formaterat och gjort om det ännu en gång, men fortfarande inget utslag från hårddisken. Jag har ett litet USB-minne som jag lade in lite viktiga filer på som fungerade utan problem. Jag hittar ingen relevant information bortsett från "formatera disken i HFS innan du använder den på macen", så alla tips är fett välkomna.
Well. Det finns för det första olika versioner av NTFS, så det kan bero lite på vilken version din disk är formaterad i. Det finns program till din hjälp, exempelvis MacFUSE: http://code.google.com/p/macfuse/

Har hört med min support också, men det enda svar jag får är att NTFS partitioner lever sitt eget liv i OS X. Vissa fungerar, andra inte alls.

Had ejag varit dig hade jag lånat eller köpt en till extern disk som är formaterad i FAT32, fört över allting till den genom Windows eller någon Linux live-CD...formatera den gamla externa i HFS eller FAT32 och lägga över allt igen.
Citera
2008-03-19, 23:46
Medlem
Tack, men det utgör fortfarande ingen hjälp för mig.
Paragons NTFS for MAC ska klara alla dagens former av NTFS, så det verkar inte vara där problemet ligger. Tiger klarar av det alldeles utmärkt, men jag orkar inte ta en ny formatering igen :/ Det måste finnas ett sätt att tvinga fram en kontroll av USB-porten så att disken upptäcks. Bara ett felmeddelande skulle vara ett framsteg.

Jävla skitmicrosoft att jävlas då.
Citera
2008-03-20, 00:13
Medlem
Installera windows, sedan MacDrive. Flytta över massa gb från externa hdn till macen, skapa en ny partition med det lediga utrymmet på externa hdn och formatera den till HFS. Sedan är det bara att flytta över massa gb, göra partitionen större och flytta över mer. Till slut har du allt på externa och den är macformaterad.

Krångligt men funkar. Macfuse + NTFS-3G brukar fungera men om det inte fungerar av någon anledning och du verkligen behöver infon så kan du köra på det där.

Just det ja, stängde jag av hdn fel så gick det inte att mounta den. Då var jag tvungen att reparera den i windows för att få den att fungera. Du kan ju alltid testa det om du har windows tillgängligt.
Citera
2008-03-20, 01:50
Medlem
Det sista som hände innan jag formaterade om datorn och uppdaterade till leopard var just att jag råkade dra ut usb-kabeln innan jag hade unmountat, kanske var en bidragande orsak...

Hade tydligen installerat en dålig version av Paragon NTFS for MAC, för jag testade att tanka 10-dagarstrialen från paragons hemsida och då fungerade det igen. Så nu får jag göra det till ett litet projekt att flytta filer igen och försöka hitta en riktigt crackad version av programmet, det ska tydligen ha bättre prestanda än MacFuse + NTFS-3G.

Tack iallafall för alla snabba svar!
Citera
2008-03-20, 01:59
Medlem
Citat:
Det sista som hände innan jag formaterade om datorn och uppdaterade till leopard var just att jag råkade dra ut usb-kabeln innan jag hade unmountat, kanske var en bidragande orsak...

Hade tydligen installerat en dålig version av Paragon NTFS for MAC, för jag testade att tanka 10-dagarstrialen från paragons hemsida och då fungerade det igen. Så nu får jag göra det till ett litet projekt att flytta filer igen och försöka hitta en riktigt crackad version av programmet, det ska tydligen ha bättre prestanda än MacFuse + NTFS-3G.

Tack iallafall för alla snabba svar!
Det var så jag gjorde för att jag inte skulle kunna komma åt dom längre. Enda fixen som jag hittade var som sagt att "reparera" den i windows. Diskkontroll kanske det var. Äsch, har inte windows uppe just nu. ;P

Skönt att det fungerar nu. Får kolla upp paragon då NTFS-3G är seeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeegt. Kollade snabbt och Paragon 6.0 finns på dom största privata trackers man använder för att hitta mac program på. Är det den du tankat?
Citera
2008-03-20, 04:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Phusion
Det var så jag gjorde för att jag inte skulle kunna komma åt dom längre. Enda fixen som jag hittade var som sagt att "reparera" den i windows. Diskkontroll kanske det var. Äsch, har inte windows uppe just nu. ;P

Skönt att det fungerar nu. Får kolla upp paragon då NTFS-3G är seeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeegt. Kollade snabbt och Paragon 6.0 finns på dom största privata trackers man använder för att hitta mac program på. Är det den du tankat?

Jag skrev en serial som fungerar, sök paragon
Citera
2008-03-20, 16:16
Medlem
Jag testade din serial från den andra tråden, och den ser ut att funka klockrent.
Men jag vet inte om det är någonting som strular på min macbook...

Programmet funkar klockrent och diskarna likaså när jag nyss har installerat programmet. Men om jag unmountar disken eller startar om datorn så känner den inte längre igen min disk. Det gör att jag måste avinstallera+installera programmet varje gång jag vill komma åt min windowsdisk :/ Inte så kul...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in