2008-03-19, 14:37
Medlem
flashwriters avatar
Hejsan datorkunniga.

Jag sitter och läser på om 32 vs 64 bitar och varför det ena är bättre/sämre än det andra o.s.v. Helt klart är att jag ska ha vista för det är ingen idé att försöka stoppa utvecklingen s.a.s. Förr eller senare måste man byta operativ och jag kör w98se ännu men jag tänkte hoppa över XP.

För en del funkar det perfekt med 64-bitar och för en del trasslar det till sig med drivrutiner hit och dit eller om man vill ha >4GB minne (3,2 eller vad det nu blir i praktiken) så måste man ha ett 64-bitarssystem. Inom en inte alltför kort framtid så är det nog inte ovanligt med dubbla mängden minne mot idag, som ofta tycks vara just 2GB.

Sen är det ju våra gamla spel som en del av oss faktiskt vill kunna köra ibland. De får ju tydligen problem med 64bit. Det talar ju för 32.

Men för att komma till sak. Kan man inte emulera ett 32-bitars-system? Med XP, vill jag minnas, går det att installera t.ex. gamla worms armageddon eller dylikt också körs det som om det är ett gammalt w98-spel (vilket det ju är), det är väl en form av emulering? Eller när man kör med c64-emulator. Där är det ju inte ens 16-bitars

Sarkasmer och spydigheter välkomna, ibland finns det användbarheter även där

Edit: Sökte och fann en tråd som ingen svarat på. Försöker därför med en ny med något annorlunda frågeställning.
Citera
2008-03-19, 15:15
Medlem
De flesta 32-bitarsprogram går alldeles utmärkt att köra på ett 64-bitarssystem idag, helt utan emulering men i ett speciellt "32-bitarsläge" i operativsystemet.

Skillnaden mellan 32- och 64-bitarssystem är i grunden bara hur mycket minne som datorn kan hålla reda på. 32-bitarssystem använder just 32 bitar för att hålla reda på minnet (vilket ger 2^32 ~ 4 miljarder eller 4 Giga möjliga platser för processorn att hålla reda på) medan 64-bitarssystem använder 64 bitar (2^64= 1.8*10^19).

Adresserna är otroligt viktiga för alla program som körs, hela tiden refereras till vad som ligger på adress XXXYYY i varenda program. Alla program som är gjorda för 32-bitarssystem men körs på ett 64-bitarsOS får helt enkelt de översta 32 bitarna i varje adress som programmet använder sig av ifyllda av operativsystemet, så programmet i sig inte behöver bekymra sig för detta. Problemen uppstår när programmen vill börja trixa med dessa adresser och fylla i data på egen hand för aktuell adress osv. Eftersom de då fyller i adresser som inte är giltiga i ett 64-bitars OS fungerar inte programmet. Detta är typiskt saker som sker på s.k. "låg nivå" rent kodmässigt, och där ligger i princip alla drivrutiner och härjar, men även en del andra program där programmerarna trixat för att optimera koden.

Så ett kortare svar på din långa fråga är: nej, det går inte att på något enkelt vis emulera 32-bitarssystem fullt ut på ett 64-bitarsOS. Då skulle man få göra anpassningar för varenda inkompatibelt program för att på vilket sätt det manipulerar adresser och "oskadliggöra" det felaktiga som programmet gör. Det känns lättare i det läget att programmakarna istället gör en 64-bitarsversion av programmet...
Citera
2008-03-19, 16:02
Medlem
flashwriters avatar
Tack för det Olpa. Förklarar en del. Men jag kan alltså inte veta vilket av mina äldre program som kommer att gå bra med 64bit och vilket som kommer att fallera? Självklart kan jag tänka mig att en del nyare program kommer med patchar och dylikt vad allt nu heter. Men kommer mitt worms att kunna spelas? (Antar att jag kan skicka en fråga i ett mail till "Team17" förstås....)
Citera
2008-03-19, 16:16
Medlem
jEffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashwriter
Tack för det Olpa. Förklarar en del. Men jag kan alltså inte veta vilket av mina äldre program som kommer att gå bra med 64bit och vilket som kommer att fallera? Självklart kan jag tänka mig att en del nyare program kommer med patchar och dylikt vad allt nu heter. Men kommer mitt worms att kunna spelas? (Antar att jag kan skicka en fråga i ett mail till "Team17" förstås....)

Jag har vista 32 bit och kan lira worms armageddon utan problem
Citera
2008-03-19, 16:29
Medlem
flashwriters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jEffe
Jag har vista 32 bit och kan lira worms armageddon utan problem
Det låter utmärkt Jeffe! Vi som gillar maskarna måste ju kunna fortsätta med det Men haken är ju att det känns som att det vore lika bra att satsa på 64-bitars med tanke på att jag inte köper ny dator särskilt ofta. Nån form av "framtidssäkring" s.a.s. Men jag vill inte ha 64-bitars om för många av mina program som fortfarande funkar slutar fungera....

Jag håller på för fullt och läser på olika sidor om 32 vs 64 så tillslut kanske jag kommer fram till nåt.
Senast redigerad av flashwriter 2008-03-19 kl. 16:31. Anledning: La till lite text.
Citera
2008-03-19, 16:33
Medlem
flukkes avatar
Det finns också något som heter "kompabilitetsläge" vilket ger dig möjlighet att bara högerklicka på en .exe fil och sen välja att köra den i t.ex. XP kompabilitet direkt i vista
Citera
2008-03-19, 17:06
Medlem
Och vill man spela gamla 16-bits DOS-program så finns DOSBox för det ändamålet...
Citera
2008-03-19, 17:28
Medlem
Alltså, ville du bara spela något gammalt spel då o då är det nog ingen fara att välja ett 64-bitars system. Men som du själv säger är det inte några enorma fördelar med det heller mer än att du kan ha mer än 3 GB minne. I teorin kan vissa speciella program gå snabbare också. Alla processorer som säljs idag (tror jag) klarar av 64-bitarssystem, så känner du i framtiden att du vill byta från 32-bitar till 64-bitar går det utmärkt.

Vista 64-bitars tillåter dessutom bara s.k. Microsoft-signerade drivrutiner till vissa saker som en del av det inbyggda kopieringsskyddet, vilket ju kan vara ett problem ibland.

Men spela spel ska gå bra!
Citera
2008-03-19, 19:51
Medlem
flashwriters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
Alltså, ville du bara spela något gammalt spel då o då är det nog ingen fara att välja ett 64-bitars system. Men som du själv säger är det inte några enorma fördelar med det heller mer än att du kan ha mer än 3 GB minne. I teorin kan vissa speciella program gå snabbare också. Alla processorer som säljs idag (tror jag) klarar av 64-bitarssystem, så känner du i framtiden att du vill byta från 32-bitar till 64-bitar går det utmärkt.

Men spela spel ska gå bra!

Ja jag kanske inte var helt tydlig. Men visst, främst tänker jag nog på gamla favoritspel. Eventuella nya spel jag blir intresserad av kommer ju säkert skapas för att köras i 64-bit. För att inte tala om alla program som kommer framledes. Jag har ju förvisso några andra program som jag kanske inte får fatt i nya versioner av utan att "pirata" lite. Nåja, datorn jag har nu duger egentligen utmärkt för en hel del saker den med. Men det känns som att jag vill hänga med lite också.

Citat:

Vista 64-bitars tillåter dessutom bara s.k. Microsoft-signerade drivrutiner till vissa saker som en del av det inbyggda kopieringsskyddet, vilket ju kan vara ett problem ibland.

Just det, läste om det. Låter ju läskigt rent spontant. Men om jag nu ändå köper en ny dator så lär väl den vara förberedd? Iaf om jag köper en färdiginstallerad, eller hur? Skulle jag köpa ett grafikkort lite senare istället för det inbyggda på moderkortet så är det väl bara kolla att det är gjort för 64-bitar och har signerade driv...

Men tack till Olpa och till er andra som bidrar med kunskap. Jag har inte hängt med så bra senaste åren
Citera
2008-09-17, 13:53
Medlem
Väcker tråden igen...

Varför kan inte jag spela mitt gamla svea rike på vista 64? Jag kan det på mitt vista 32 utan problem.

Men det fungerar inte i 64-bit även om jag väljer att köra det i XP kompabilitet och stänger ar Aero.

Kan inte helelr köra mitt gamla spel Heroes of might and magic III

Någon som här en lösning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in