Hejsan datorkunniga.
Jag sitter och läser på om 32 vs 64 bitar och varför det ena är bättre/sämre än det andra o.s.v. Helt klart är att jag ska ha vista för det är ingen idé att försöka stoppa utvecklingen s.a.s. Förr eller senare måste man byta operativ och jag kör w98se ännu

men jag tänkte hoppa över XP.
För en del funkar det perfekt med 64-bitar och för en del trasslar det till sig med drivrutiner hit och dit eller om man vill ha >4GB minne (3,2 eller vad det nu blir i praktiken) så måste man ha ett 64-bitarssystem. Inom en inte alltför kort framtid så är det nog inte ovanligt med dubbla mängden minne mot idag, som ofta tycks vara just 2GB.
Sen är det ju våra gamla spel som en del av oss faktiskt vill kunna köra ibland. De får ju tydligen problem med 64bit. Det talar ju för 32.
Men för att komma till sak.
Kan man inte emulera ett 32-bitars-system? Med XP, vill jag minnas, går det att installera t.ex. gamla worms armageddon eller dylikt också körs det som om det är ett gammalt w98-spel (vilket det ju är), det är väl en form av emulering? Eller när man kör med c64-emulator. Där är det ju inte ens 16-bitars
Sarkasmer och spydigheter välkomna, ibland finns det användbarheter även där
Edit: Sökte och fann en tråd som ingen svarat på. Försöker därför med en ny med något annorlunda frågeställning.