2008-03-19, 14:37
Medlem
flashwriters avatar
Hejsan datorkunniga.

Jag sitter och lser p om 32 vs 64 bitar och varfr det ena r bttre/smre n det andra o.s.v. Helt klart r att jag ska ha vista fr det r ingen id att frska stoppa utvecklingen s.a.s. Frr eller senare mste man byta operativ och jag kr w98se nnu men jag tnkte hoppa ver XP.

Fr en del funkar det perfekt med 64-bitar och fr en del trasslar det till sig med drivrutiner hit och dit eller om man vill ha >4GB minne (3,2 eller vad det nu blir i praktiken) s mste man ha ett 64-bitarssystem. Inom en inte alltfr kort framtid s r det nog inte ovanligt med dubbla mngden minne mot idag, som ofta tycks vara just 2GB.

Sen r det ju vra gamla spel som en del av oss faktiskt vill kunna kra ibland. De fr ju tydligen problem med 64bit. Det talar ju fr 32.

Men fr att komma till sak. Kan man inte emulera ett 32-bitars-system? Med XP, vill jag minnas, gr det att installera t.ex. gamla worms armageddon eller dylikt ocks krs det som om det r ett gammalt w98-spel (vilket det ju r), det r vl en form av emulering? Eller nr man kr med c64-emulator. Dr r det ju inte ens 16-bitars

Sarkasmer och spydigheter vlkomna, ibland finns det anvndbarheter ven dr

Edit: Skte och fann en trd som ingen svarat p. Frsker drfr med en ny med ngot annorlunda frgestllning.
Citera
2008-03-19, 15:15
Medlem
De flesta 32-bitarsprogram gr alldeles utmrkt att kra p ett 64-bitarssystem idag, helt utan emulering men i ett speciellt "32-bitarslge" i operativsystemet.

Skillnaden mellan 32- och 64-bitarssystem r i grunden bara hur mycket minne som datorn kan hlla reda p. 32-bitarssystem anvnder just 32 bitar fr att hlla reda p minnet (vilket ger 2^32 ~ 4 miljarder eller 4 Giga mjliga platser fr processorn att hlla reda p) medan 64-bitarssystem anvnder 64 bitar (2^64= 1.8*10^19).

Adresserna r otroligt viktiga fr alla program som krs, hela tiden refereras till vad som ligger p adress XXXYYY i varenda program. Alla program som r gjorda fr 32-bitarssystem men krs p ett 64-bitarsOS fr helt enkelt de versta 32 bitarna i varje adress som programmet anvnder sig av ifyllda av operativsystemet, s programmet i sig inte behver bekymra sig fr detta. Problemen uppstr nr programmen vill brja trixa med dessa adresser och fylla i data p egen hand fr aktuell adress osv. Eftersom de d fyller i adresser som inte r giltiga i ett 64-bitars OS fungerar inte programmet. Detta r typiskt saker som sker p s.k. "lg niv" rent kodmssigt, och dr ligger i princip alla drivrutiner och hrjar, men ven en del andra program dr programmerarna trixat fr att optimera koden.

S ett kortare svar p din lnga frga r: nej, det gr inte att p ngot enkelt vis emulera 32-bitarssystem fullt ut p ett 64-bitarsOS. D skulle man f gra anpassningar fr varenda inkompatibelt program fr att p vilket stt det manipulerar adresser och "oskadliggra" det felaktiga som programmet gr. Det knns lttare i det lget att programmakarna istllet gr en 64-bitarsversion av programmet...
Citera
2008-03-19, 16:02
Medlem
flashwriters avatar
Tack fr det Olpa. Frklarar en del. Men jag kan allts inte veta vilket av mina ldre program som kommer att g bra med 64bit och vilket som kommer att fallera? Sjlvklart kan jag tnka mig att en del nyare program kommer med patchar och dylikt vad allt nu heter. Men kommer mitt worms att kunna spelas? (Antar att jag kan skicka en frga i ett mail till "Team17" frsts....)
Citera
2008-03-19, 16:16
Medlem
jEffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashwriter
Tack fr det Olpa. Frklarar en del. Men jag kan allts inte veta vilket av mina ldre program som kommer att g bra med 64bit och vilket som kommer att fallera? Sjlvklart kan jag tnka mig att en del nyare program kommer med patchar och dylikt vad allt nu heter. Men kommer mitt worms att kunna spelas? (Antar att jag kan skicka en frga i ett mail till "Team17" frsts....)

Jag har vista 32 bit och kan lira worms armageddon utan problem
Citera
2008-03-19, 16:29
Medlem
flashwriters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jEffe
Jag har vista 32 bit och kan lira worms armageddon utan problem
Det lter utmrkt Jeffe! Vi som gillar maskarna mste ju kunna fortstta med det Men haken r ju att det knns som att det vore lika bra att satsa p 64-bitars med tanke p att jag inte kper ny dator srskilt ofta. Nn form av "framtidsskring" s.a.s. Men jag vill inte ha 64-bitars om fr mnga av mina program som fortfarande funkar slutar fungera....

Jag hller p fr fullt och lser p olika sidor om 32 vs 64 s tillslut kanske jag kommer fram till nt.
Senast redigerad av flashwriter 2008-03-19 kl. 16:31. Anledning: La till lite text.
Citera
2008-03-19, 16:33
Medlem
flukkes avatar
Det finns ocks ngot som heter "kompabilitetslge" vilket ger dig mjlighet att bara hgerklicka p en .exe fil och sen vlja att kra den i t.ex. XP kompabilitet direkt i vista
Citera
2008-03-19, 17:06
Medlem
Och vill man spela gamla 16-bits DOS-program s finns DOSBox fr det ndamlet...
Citera
2008-03-19, 17:28
Medlem
Allts, ville du bara spela ngot gammalt spel d o d r det nog ingen fara att vlja ett 64-bitars system. Men som du sjlv sger r det inte ngra enorma frdelar med det heller mer n att du kan ha mer n 3 GB minne. I teorin kan vissa speciella program g snabbare ocks. Alla processorer som sljs idag (tror jag) klarar av 64-bitarssystem, s knner du i framtiden att du vill byta frn 32-bitar till 64-bitar gr det utmrkt.

Vista 64-bitars tillter dessutom bara s.k. Microsoft-signerade drivrutiner till vissa saker som en del av det inbyggda kopieringsskyddet, vilket ju kan vara ett problem ibland.

Men spela spel ska g bra!
Citera
2008-03-19, 19:51
Medlem
flashwriters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
Allts, ville du bara spela ngot gammalt spel d o d r det nog ingen fara att vlja ett 64-bitars system. Men som du sjlv sger r det inte ngra enorma frdelar med det heller mer n att du kan ha mer n 3 GB minne. I teorin kan vissa speciella program g snabbare ocks. Alla processorer som sljs idag (tror jag) klarar av 64-bitarssystem, s knner du i framtiden att du vill byta frn 32-bitar till 64-bitar gr det utmrkt.

Men spela spel ska g bra!

Ja jag kanske inte var helt tydlig. Men visst, frmst tnker jag nog p gamla favoritspel. Eventuella nya spel jag blir intresserad av kommer ju skert skapas fr att kras i 64-bit. Fr att inte tala om alla program som kommer framledes. Jag har ju frvisso ngra andra program som jag kanske inte fr fatt i nya versioner av utan att "pirata" lite. Nja, datorn jag har nu duger egentligen utmrkt fr en hel del saker den med. Men det knns som att jag vill hnga med lite ocks.

Citat:

Vista 64-bitars tillter dessutom bara s.k. Microsoft-signerade drivrutiner till vissa saker som en del av det inbyggda kopieringsskyddet, vilket ju kan vara ett problem ibland.

Just det, lste om det. Lter ju lskigt rent spontant. Men om jag nu nd kper en ny dator s lr vl den vara frberedd? Iaf om jag kper en frdiginstallerad, eller hur? Skulle jag kpa ett grafikkort lite senare istllet fr det inbyggda p moderkortet s r det vl bara kolla att det r gjort fr 64-bitar och har signerade driv...

Men tack till Olpa och till er andra som bidrar med kunskap. Jag har inte hngt med s bra senaste ren
Citera
2008-09-17, 13:53
Medlem
Vcker trden igen...

Varfr kan inte jag spela mitt gamla svea rike p vista 64? Jag kan det p mitt vista 32 utan problem.

Men det fungerar inte i 64-bit ven om jag vljer att kra det i XP kompabilitet och stnger ar Aero.

Kan inte helelr kra mitt gamla spel Heroes of might and magic III

Ngon som hr en lsning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in