2007-11-11, 21:36
Medlem
bIZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linuzzzz
Kan man se om han betalat med check?

Om jag väntar en vecka då, för att vara säker? Fast det kanske kan ta längre innan de märker det också?

Ingen aning om man kan se det faktiskt. Fråga på banken.

Tror det ska ta ungefär fem bankdagar för en check från utlandet att kollas upp ordentligt (kan säkert ta längre tid också om du har otur).
Citera
2007-11-11, 21:39
Medlem
Linuzzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soptippsbosse
Säg att du skojar! Annars lycka till med affären det lär du behöva.
Haha. Det är så självklart alltså?

Ja, om något verkar för bra för att vara sant, så är det förmodligen också det. Men jag var tvungen att höra mig för i alla fall. :P
Citera
2007-11-11, 22:01
Medlem
soptippsbosses avatar
Jag kan naturligtvis inte garantera att det är en scam, men jag skulle ALDRIG ge mig på den där affären. Det finns en orsak till att det heter just Nigeriabrev.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nigeriabrev
Citera
2007-11-11, 22:48
Bannlyst
Jag har ingen aning vad ett Nintento Wii kostar i Nigeria eller om dom säljs där, men tror du inte att om han nu ville ha ett Nintendo Wii att han skulle kunna hitta ett billigare?
Citera
2007-11-11, 23:20
Medlem
lillrånarns avatar
Ett solklart fall av bedrägeri.

Citat:
Ursprungligen postat av bIZong
Det du skulle kunna åka på är om han betalar med en check. Så kommer pengarna in på ditt konto och du skickar ditt wii. Sen tar det några dagar för banken att inse att checken inte har täckning och pengarna försvinner från ditt konto igen.

Ofta gör de så att de skickar en check med ett för högt belopp på och ber dig skicka tillbaka överskjutande belopp till köparen. Efter några dagar ser då banken att checken inte har teckning och vill ha tillbaka pengarna av dig, men då har du ju redan skickat ner dem och kan känna dig blåst.
Citera
2007-11-11, 23:44
Bannlyst
När jag hade en annons ute på en bil, då fick jag ett liknande svar.
Du ska nog följa andras råd om att inte lägga ner någon kraft på den "köparen".
Citera
2007-11-11, 23:58
Medlem
KOJVs avatar
Det verkar ju skumt, men jag skulle ge Eva en chans. Det är dock inte bankens namn och ditt kontonummer hon ska ha utan istället bankens BIC/SWIFT och din IBAN (internationellt bankkontonummer).

Jag skulle ta emot pengarna via PayNova i första hand. Där kan Eva registrera sig och föra över pengar från sitt kreditkort. PayPal har så mycket fuffens för sig och tar ut ockerpriser både av Eva och på överföringen till ditt bankkonto. Men annars via IBAN...

En sak är säker och det är att du inte ska skicka några pengar till Eva. Även om hon så skickar dig tio tusen kronor extra "av misstag" och hotar med att skicka maffian på dig för att få dem tillbaka så ska du bara säga åt henne att dra åt helvete.

Ta inte heller emot några checkar, värdepapper, moneygrams, Western Union eller andra udda valutor.

Om du använder Paypal eller liknande, skicka inte konsolen förrän du har pengarna på ditt bankkonto.

Även fast du får en IBAN-överföring, vänta gärna en vecka efter att pengarna är mottagna och ring sedan din bank för att verifiera att överföringen är okej och pengarna är dina på alla sätt och vis. Om Eva är beredd att betala nästan 50% i överpris för din konsol så har hon säkerligen inte heller några problem med att vänta på den.

Vad som än händer... Skicka inga pengar till Eva. Lämna aldrig ut ditt kreditkortsnummer. Skicka inte din handskrivna signatur eller något annat som kan användas för att härma din identitet.

Om hon är ute efter att lura dig så kommer hon förmodligen skylla på att överföringen misslyckas och så skicka dig en check eller något sådant. Något avancerat.

Hon kan inte lura dig endast med hjälp av din BIC och IBAN. Inte heller med din paypal-adress endast. Om det är lurendrejeri så kommer du få betydligt skummare grejer i din mejl, konstiga undanflykter och begäran om intimare uppgifter, etc.
Citera
2007-11-12, 02:01
Medlem
Rabbahs avatar
Du är inte den första som fått brev från Nigeria, du kommer att bli lurad.
Hur verkligt låter det på skala 1-10 ? Inte betalar någon 8000 för ett Wii som ska skickas ner till Nigeria.
Citera
2007-11-12, 08:44
Medlem
Linuzzzzs avatar
Haha.

De varnar om s.k "Nigeriabrev" i FAQ:en på ENrio Köp & Sälj, så jag ger fan i det här. Jag har hittat en annan köpare ändå.
Citera
2007-11-12, 09:56
Bannlyst
Var inte detta på någon kanal några månader sedan?
Någon gubbe fr Afrika som köper saker med check som saknar täckning..
Citera
2007-11-12, 18:29
Medlem
HFisBacks avatar
Exakt samma sak hände mig med ett par trådlösa hörlurar. Negern skulle först ge 500kr (begärt pris). Men ju mer jag tvekade desto mer höjdes priset.

Tillslut var summan över 1000kr, då fattade jag verkligen att det var en bluff. Fick till och med mail från "PayPal", fast med lite annorlunda adress, där det stod att det fanns pengar som väntade på mig.

Dom hade PayPals logga överallt, och det såg proffsigt ut förutom deras horribla engelska, dom asen kunde inte stava.

Detta var alltså innan Eniro skrev ut varningar om Nigeria.

Och blånegern ville att jag skulle skicka till "James Bola" i Nigeria...
Citera
2007-11-12, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linuzzzz
Hjälp mig.
haha, var med samma sak när jag la ut min mobil på eniro. fick en massa brev att jag skulle få 5lax om skicka det till Nigeria.
raderade mailen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in