Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Med Clarkes bortgång förlorar vi den sista av de stora författarna från SF guldåldern. Visionärerna är borta och kvar finns dystopikerna. På något vis känns det som en era är avslutad.
Clarkes senare produktion är som flera påpekat helkass men samtidigt får man inte glömma att han var mannen som skrev mästerverk som 2001 och Rama. Det är böcker som väckte läslusten inom mig när jag var runt 12 och som jag hoppas kommer göra det för mängder av barn i framtiden. Jag vill gärna hoppas att Mr Clarke numera hör till de odödliga genom sina verk.
Välkommen till framtiden Mr Clarke

Men jösses så olika man kan se det. Smaken är som...osv. Jag tycker att med minsta koll på samtida sci-fi så inses lätt att läget vad gäller visionärer inte är dåligt, utan tvärt om ovanligt bra jämfört med föregående 1-2 decenium. Har du inte läst Banks, Reynolds, Hamilton, Stephenson, Neal, Morgan, Brin m.fl. är det bara att gratulera, då har du mycket kul framför dig.
Dessutom gillar jag personligen dagens glidning mellan sci-fi och andra genrer som tex Mieville, och Gainman gör så bra.
Däremot var det en period på 80/90 talet där det mesta nya var rätt trist (med ett uppenbart undantag för Gibson samt att Chrichton hade en bra period då).
Så utan att föringa de gamla stötarna alltför mycket tycker jag äntligen att man börjar se en generationsväxling med kvalite inom sci-fi.