2008-03-20, 09:43
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Med Clarkes bortgång förlorar vi den sista av de stora författarna från SF guldåldern. Visionärerna är borta och kvar finns dystopikerna. På något vis känns det som en era är avslutad.
Clarkes senare produktion är som flera påpekat helkass men samtidigt får man inte glömma att han var mannen som skrev mästerverk som 2001 och Rama. Det är böcker som väckte läslusten inom mig när jag var runt 12 och som jag hoppas kommer göra det för mängder av barn i framtiden. Jag vill gärna hoppas att Mr Clarke numera hör till de odödliga genom sina verk.
Välkommen till framtiden Mr Clarke

Men jösses så olika man kan se det. Smaken är som...osv. Jag tycker att med minsta koll på samtida sci-fi så inses lätt att läget vad gäller visionärer inte är dåligt, utan tvärt om ovanligt bra jämfört med föregående 1-2 decenium. Har du inte läst Banks, Reynolds, Hamilton, Stephenson, Neal, Morgan, Brin m.fl. är det bara att gratulera, då har du mycket kul framför dig.

Dessutom gillar jag personligen dagens glidning mellan sci-fi och andra genrer som tex Mieville, och Gainman gör så bra.

Däremot var det en period på 80/90 talet där det mesta nya var rätt trist (med ett uppenbart undantag för Gibson samt att Chrichton hade en bra period då).

Så utan att föringa de gamla stötarna alltför mycket tycker jag äntligen att man börjar se en generationsväxling med kvalite inom sci-fi.
Senast redigerad av najas 2008-03-20 kl. 09:46.
Citera
2008-03-20, 09:48
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/s/w_asia/74938.stm
http://everything2.com/index.pl?node=Arthur%20C.%20Clarke
Ja, det är inte lätt att veta vad man ska tro. Att han blev friad från anklagelserna behöver ju inte betyda att han är oskyldig. Å andra sidan har han, om han är skyldig, redan fått sitt anseende solkat, och då kan ju det anses vara straff nog.
Citera
2008-03-20, 09:53
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueDepths
Japp. Intressant att notera är att boken skrevs samtidigt som filmen gjordes. Det var ett samarbete mellan Kubrick och Clarke. Boken skrevs främst med syfte att kunna basera filmen på.

Men boken är inte lika mystisk som filmen. Man förstår mer av det som händer, och den handlar mer om människans ursprung och vår plats i universum tycker jag.

Vad? Det är väl inte några avgörande skillnader mellan boken och filmen, just eftersom Clarke och Kubrik skrev både bok och filmmanus mer eller mindre samtidigt. Det är iofs >25 år sedan jag läste boken/såg filmen. Ursprungstanken var väl att de båda skulle stå som författare/regissör men att det blev lite fnurror på tråden på slutet om jag minns rätt. Saturnus/jupiter skiljer sig ju mellan bok/film + lite till.

För övrigt så baseras ju både filmen och boken 2001 på novellen "The Sentinel", som faktiskt är riktigt bra. Så var det ju ofta med Clarke, han hade många intressanta ideér som han ofta lyckade förvalta bra i novellform. Romaner däremot var inte hans grej. De flest av hans novell kan rekomenderas
Citera
2008-03-20, 09:57
Medlem
En skön animation utav insidan på en Rama-cylinder
http://ebruneton.free.fr/rama3/rama.html
Citera
2008-03-20, 09:59
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Vad? Det är väl inte några avgörande skillnader mellan boken och filmen, just eftersom Clarke och Kubrik skrev både bok och filmmanus mer eller mindre samtidigt. Det är iofs >25 år sedan jag läste boken/såg filmen. Ursprungstanken var väl att de båda skulle stå som författare/regissör men att det blev lite fnurror på tråden på slutet om jag minns rätt. Saturnus/jupiter skiljer sig ju mellan bok/film + lite till.

För övrigt så baseras ju både filmen och boken 2001 på novellen "The Sentinel", som faktiskt är riktigt bra. Så var det ju ofta med Clarke, han hade många intressanta ideér som han ofta lyckade förvalta bra i novellform. Romaner däremot var inte hans grej. De flest av hans novell kan rekomenderas
Tja, filmen implicerar, boken explikerar. Exempelvis:
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Boken förklarar monoliternas funktioner, beskriver nog lite väl tydligt hur de opererar. (Minns inte något frågetecken som inte nitiskt rätas ut - vilket jag tycker är lite synd. Kan ha spelat roll att boken är "byggd på ett filmmanuskript av" Kubrick & Clarke.)
"LSD-trippen" till sista scenen finns inte i texten. Där ges i stället en detaljerad, flera kapitel lång skildring av den fysiska förflyttningen. Utan tvivel svårt att lyckas med på 1968 års bioduk, och det väsentliga ligger på ett annat plan. (Men som jag velat se det!)
Bebisen i slutet...

http://www.flashback.org/showpost.php?p=6172024&postcount=13Det ges även viss beskrivning av folket bakom de magnetiska anomalierna.
Citera
2008-03-20, 10:19
Medlem
Snusets avatar
Jag ser framför mig hur Asimov och Heinlein står och väntar. Eventuellt att Einstein är lite avundsjuk och försöker att komma in i gänget också.

"Är det inte Clarke där borta?"
"Men han lever väl?"
"Nämen han står ju där!"

Ha det bra och tack för fisken gubbar!
Citera
2026-08-01, 19:33
Medlem
nerdnerds avatar
Tar risken att störa Arthur C Clarke i hans eviga vila.

Nyss läst ut The Fountains of Paradise som jag måste säga är riktigt bra. I huvudsak handlar den om byggandet av en s k space elevator, dvs en hiss upp till geostationär bana på ca 1/10 av avståndet till månen, men detta vävs ihop med två andra teman, om historia som sträcker sig tusentals år bakåt i tiden, och om en första kontakt med en annan civilisation.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in