2008-03-19, 09:03
Medlem
Michael Leidzens avatar
En av värdens bästa SF författare Arthur C Clark har avlidit av en hjärtattack 90 år gammal.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2374&a=753293
Citera
2008-03-19, 09:09
Medlem
Rakiis avatar
Helvete, inte alls roliga nyheter att börja födelsedagen med. 2001 är ju underbar, enda jag läst också men säkert inte sista heller.

Vila ifred!
Citera
2008-03-19, 09:19
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Fan också!

Mitt enda hopp är att han inte bockat upp tofflorna på riktigt, utan att det återigen är en groda, som det var för några år sedan när han dog förra gången. Fast sen insåg pressen att han bodde på Sri Lanka och att förbindelsen var usel.

Fast han var ju tämligen gammal.

Så, Arthur, tack för dina underbara böcker, vare sig de handlar om dykning eller om de avhandlar äventyr i andra världar.

Den som inte läst Rama bör göra det. Efter tre sidor är man fast. Vad man än tycker om sci-fi.
Citera
2008-03-19, 10:02
Medlem
Jerka^s avatar
Jag kan inte påstå att jag känner någon större sorg över att en 90-årig man jag inte kände har gått bort, utan tycker istället att det är ett bra tillfälle att hylla honom och hans verk. Clarke var ju en av science fiction-litteraturens största pionjärer. Bl a populariserade han idén om en rymdhiss i sin bok "The fountains of paradise", något som jag är tacksam för eftersom den tanken kittlar fantasin på ett sådant fantastiskt sätt.

Jag får ta och utforska hans verk lite närmare. "Rendezvous with Rama" kanske jag ska börja med om den nu är så bra.
Citera
2008-03-19, 10:10
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
[...]
Den som inte läst Rama bör göra det. Efter tre sidor är man fast. Vad man än tycker om sci-fi.
3 sidor, ja. Och den kanske värsta klipphängaren i hela genren (Ej för Jerka^):
Nej, härnäst av honom blir det Lejonet från Comarre, den enda jag har men inte läst än.
Citera
2008-03-19, 10:16
Medlem
Empires avatar
Sannerligen, ett tråkigt besked och en bedrövlig start på denna dagen. Vila i frid.
Citera
2008-03-19, 10:25
Medlem
Kundalinis avatar
Han har skrivit ett par bra böcker, men har inte producerat nåt intressant under lång tid. Kanske skönt för barnen på Sri Lanka att han inte kan utnyttja dem mer...
Citera
2008-03-19, 10:56
Medlem
Spoonfeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Fan också!

Mitt enda hopp är att han inte bockat upp tofflorna på riktigt, utan att det återigen är en groda, som det var för några år sedan när han dog förra gången. Fast sen insåg pressen att han bodde på Sri Lanka och att förbindelsen var usel.

Fast han var ju tämligen gammal.

Så, Arthur, tack för dina underbara böcker, vare sig de handlar om dykning eller om de avhandlar äventyr i andra världar.

Rama skulle göra sig bra på film, men naturligtvis med fler actionsekvenser för att krydda upp det hela i hollywood-anda.

Läser just nu tvåan i Rama-serien faktiskt, lite märkligt att karln skulle trilla av pinn' just när jag läser hans verk. Iofs så det väl det som händer när man läser böcker gjorda av 90-åriga gubbar.
Citera
2008-03-19, 11:52
Medlem
Jomazis avatar
Den sista av de tre stora går ur tiden. Vila i frid!

Jag har förresten aldrig läst den första Ramaboken, kanske dags att göra det.
Skönt att ingen matar ormnäsetrollet ovan.
Citera
2008-03-19, 11:56
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Han har skrivit ett par bra böcker, men har inte producerat nåt intressant under lång tid. Kanske skönt för barnen på Sri Lanka att han inte kan utnyttja dem mer...

Äntligen en till!

Clarke är en av de som inte förtjänar alla överdrivna lovord. Enstaka böcker/noveller är bra men det är bara i undantagsfall han levererar. Att kalla honom en av de stora inom sci-fi görs ju bara av slentrian och av folk som inte har koll på litteraturen.

Jag har dessutom mött honom och han var en synnerligen otrevlig person med fulkomligt storhetsvansinne.
Citera
2008-03-19, 12:58
Medlem
Zwerchstands avatar
Ingen förtjänar överdrivna lovord.
Clarke har väl alltid varit mer visionär än litterär, men valde nu boken som medium. Även om han sällan "levererar" är han absolut en av de stora inom SF, säkert mycket på grund av att många genrebitare gillar just idéerna, för vilka bokintrigen ofta är blott fordon. Hög litteratur är det knappt, och behöver så inte heller vara – vilket väl bekräftas av antalet SF-titlar (/fantasy/deckare) i finrummen. Synd bara när det går rakt åt andra hållet, som i serien Rama, i "samarbete" med Gentry Lee. Den senare säkert kompetent forskare, men usel författare. Rama del I är riktigt bra; II med god styrfart trots onödiga stereotyper; III-IV behöver läsas bara om man prompt måste veta hur det ska gå. Clarkes medverkan tycks endast nominell efter II:an. Lees egna alster i Rama-universum kan möjligen vinna på egen hand men kommer inte ges chansen av mig. Hög uppskattning är en annan sak, och kommer bara efter förtjänst.

Citat:
Ursprungligen postat av Spoonfed
Rama skulle göra sig bra på film, men naturligtvis med fler actionsekvenser för att krydda upp det hela i hollywood-anda.
Rendezvous with Rama (2009)
Himmel eller pannkaka. Har varit öppet projekt i många år nu.
Under väntan: Rendezvous with Rama short film (Fri tolkning)
Citera
2008-03-19, 13:22
Bannlyst
Vila i frid, varför kunde han inte leva 10 år till så han blev 100 ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in