2008-03-19, 14:30
Medlem
Michael Leidzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Att kalla honom en av de stora inom sci-fi görs ju bara av slentrian och av folk som inte har koll på litteraturen.
Eller så kan vi faktiskt skilja på personlig smak och försäljningssiffror. Att vara "stor" innebär inte alltid vara bra även om jag i just detta fall anser att Clarke är en bra författare.
Citera
2008-03-19, 14:32
Medlem
Lånade 2001 på biblioteket igår och har kommit halvvägs. Känns ganska speciellt att författaren dör samtidigt som man läser boken.
Citera
2008-03-19, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueDepths
Lånade 2001 på biblioteket igår och har kommit halvvägs. Känns ganska speciellt att författaren dör samtidigt som man läser boken.

Är det stor skillnad på boken gentemot filmen?
Citera
2008-03-19, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoker
Är det stor skillnad på boken gentemot filmen?

Japp. Intressant att notera är att boken skrevs samtidigt som filmen gjordes. Det var ett samarbete mellan Kubrick och Clarke. Boken skrevs främst med syfte att kunna basera filmen på.

Men boken är inte lika mystisk som filmen. Man förstår mer av det som händer, och den handlar mer om människans ursprung och vår plats i universum tycker jag.
Citera
2008-03-19, 16:03
Medlem

vad trist!
Citera
2008-03-19, 16:05
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Kanske skönt för barnen på Sri Lanka att han inte kan utnyttja dem mer...

Ska säga först att det är tråkigt att en stor sci-fi författare gått ur tiden.

Men hur var det med den påstådda pedofilin egentligen ?.
Var det en tidningsanka ?. Var det i verkligheten människor över 18 år som han knullade med ?. Var det bara pojkar ?. Var han homosexuell ?. Frågorna hopar sig.
Citera
2008-03-19, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Ska säga först att det är tråkigt att en stor sci-fi författare gått ur tiden.

Men hur var det med den påstådda pedofilin egentligen ?.
Var det en tidningsanka ?. Var det i verkligheten människor över 18 år som han knullade med ?. Var det bara pojkar ?. Var han homosexuell ?. Frågorna hopar sig.
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
On 26 May 2000 he was made a Knight Bachelor[18] "for services to literature" at a ceremony in Colombo.[19] The award of a knighthood had been announced in the 1998 New Year Honours,[20] but investiture of the award had been delayed, at Clarke's request, because of an accusation, by the British tabloid The Sunday Mirror, of paedophilia, which was, however, found to be baseless by Sri Lankan police and retracted by the paper soon after
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/s/w_asia/74938.stm
http://everything2.com/index.pl?node=Arthur%20C.%20Clarke
Citera
2008-03-19, 17:25
Medlem
fnuskes avatar
http://lucis.net/stuff/clarke/9billion_clarke.html
Citera
2008-03-20, 00:14
Medlem
mongrels avatar
Jag gillar Clarke, och klämde nyss in ett ölstinnt bloginlägg om honom: http://thedront.blogspot.com/

Vila i frid.
Citera
2008-03-20, 00:18
Medlem
snapcases avatar
Med Clarkes bortgång förlorar vi den sista av de stora författarna från SF guldåldern. Visionärerna är borta och kvar finns dystopikerna. På något vis känns det som en era är avslutad.
Clarkes senare produktion är som flera påpekat helkass men samtidigt får man inte glömma att han var mannen som skrev mästerverk som 2001 och Rama. Det är böcker som väckte läslusten inom mig när jag var runt 12 och som jag hoppas kommer göra det för mängder av barn i framtiden. Jag vill gärna hoppas att Mr Clarke numera hör till de odödliga genom sina verk.
Välkommen till framtiden Mr Clarke
Citera
2008-03-20, 00:34
Medlem
mongrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Med Clarkes bortgång förlorar vi den sista av de stora författarna från SF guldåldern. Visionärerna är borta och kvar finns dystopikerna.
Gör de verkligen det? Jag intalar mig själv att dystopikerna rent av hade sin guldera innan visionärerna? Eller? Visserligen vet jag inte mycket om sci-fi av idag.
Citera
2008-03-20, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Clarkes senare produktion är som flera påpekat helkass men samtidigt får man inte glömma att han var mannen som skrev mästerverk som 2001 och Rama. Det är böcker som väckte läslusten inom mig när jag var runt 12 och som jag hoppas kommer göra det för mängder av barn i framtiden.

En tolvåring som läser 2001 är ett freak, så vi får väl hoppas att så inte sker... för då är nog mänskligheten förlorad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in