Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Jag hittade ingen tråd om objektiv med "superzoom".
(Märkligt ord)
Märkligt ord med inte helt definierad betydelse. För mig är en "superzoom" ett objektiv som går från ordentlig vidvinkel till ordentlig tele, som 18-200-zoomarna som har blivit populära de senaste år en. En 650-1330mm är en "extrem telezoom" i min mun.
Citat:
Jag spekulerar i att köpa ett 650-1300mm objektiv
Det är inte köpråd jag är ute efter i den här tråden utan jag skulle vilja ha lite tips och idéer på vad man kan göra med en superzoom.
Jag har hört att man kan ta riktigt snygga bilder på månen men det tröttnar man nog på efter ett tag.
Du snackar om det objektiv som ömsom säljs under namnen Phoenix, Opteka, Sanyang och några till, eller hur? Fast bländare, f8 vid 650mm, f16 vid 1300mm. Bara manuellt fokus. Att den varken tillåter bländarautomatik eller autofokus är en del av förklaringen till det låga priset.
De flesta som använder riktigt långa telen gör det för att plåta fåglar och andra djur. f16 är nästintill oanvändbart för den sortens användning. Djur rör på sig, de dyker ofta upp och försvinner innan du har hunnit fokusera manuellt, och är inte heller alltid så angelägna om att uppsöka det starkaste solljuset. Men på de testbilder jag har sett är det förvånansvärt skarpt för att vara så billigt - även om jag har sett bättre kontrast i min dar - så starkt upplysta motiv som inte rör på sig snabbt borde den duga till. Om du t ex har fri siktlinje en femhundra meter eller så till en kändis som solar topless, så har du en chans att få en (kommersiellt) användbar bild med det där objektivet. Och även om det bara är en kvartskändis, borde ett så billigt objektiv vara betalat på en enda bild.
Att köra en 2x-konverter på ett sånt objektiv ger dock närmast definitionsmässigt ingenting. Bländare 32 vid maxzoom betyder att du tappar rejält med upplösning redan på diffraktionen, även om det - mot all förmodan - skulle gå att krama ur mer upplösning ur själva objektivet med en konverter. (Och om du, som nån påstod, kör 4/3, så blir diffraktionseffekten
ännu jävligare än för oss andra, eftersom 4/3 har mindre konfusionscirkel, eller vad fasen det nu heter på svenska.) Jag skulle tro att det bästa du kan hoppas på är en bild som är visserligen är dubbelt så stor som den utan konverter, men med samma detaljskärpa. Har du otur blir det sämre ändå. Alltså ingen som helst idé.
Ha vidare klart för dig att man, åtminstone med ett skarpt långt tele, måste hålla på och tjafsa med ett mycket stadigt stativ, ett balanserande stativhuvud av typen Wimberley (vilket kostar en fyra-fem tusen bara det) spegelupplåsning och trådutlösare för att inte få skakningsoskärpa i bilden. Ju sämre bildkvalitet på objektivet, dess mer skakningsoskärpa kan man naturligtvis ha utan att det syns i bilden.