2008-03-19, 02:00
Medlem
zevens avatar
Tjena,

Fr det frsta vill jag bara nmna att jag har en vana av att stnga av elen via en frgrenare nattetid fr att musen ska sluta lysa etc. Kan datorn ta skada av detta? Sjlvklart stnger jag ju av den p vanligt vis innan.

N till problemet.. Har en dator som jag inte fr kontakt med. Frut nr man satte p den lyste en lampa vid "power"knappen fr att visa att datorn var igng. Den sattes alltid igng av sig sjlv bara man kopplade p elen, men s igr d jag p morgonen skulle stta p elen p frgreningen lyste inte den dr jvla lampan, och datorn gick inte igng av sig sjlv. Jag satte p datorn manuellt och jag hrde att datorn var igng (lter rtt mycket), men ingen lampa ls. Jag fick varken kontakt med skrm, tangentbord eller mus och jag testade att mata ut cdspelaren men det funkade inte heller. Tnkte stnga av skiten via power-knappen men den vgrade att fungera, s jag stngde av allt via frgrenaren igen. Nr jag testade fr 2a gngen med att stta p elen blinkade power-lampan till men ingenting sattes p, och mina frsk med att dra igng den manuellt gick inte heller. S frgan r, vad fan kan vara paj? Jag hr att den r igng och det lyser p baksidan av den. Vad ska jag kolla efter om jag ppnar datorn?

Sitter lite i skiten eftersom att jag har massvis med musikprojekt sparade p hrddisken, s jag hoppas att det inte r den som har givit upp

Credd till den som svarar och frstr vad jag skrivit shr i nattsvammlet!
/zeven
Citera
2008-03-19, 12:59
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeven
Tjena,

Fr det frsta vill jag bara nmna att jag har en vana av att stnga av elen via en frgrenare nattetid fr att musen ska sluta lysa etc. Kan datorn ta skada av detta? Sjlvklart stnger jag ju av den p vanligt vis innan.

Nej jag tror inte den kan ta skada av detta om du stnger av den som vanligt frst.

Testa utan frgrenaren? Kan ju ha blivit nt krux med den. Annars vette fan, ppna o kolla om nt har brunnit? :P
Citera
2008-03-19, 17:32
Medlem
Fr du inga pipljud (PC-speakern)? Det r olika pip beroende p vad felet r.
Det kan vl vara problem med ntaggregatet eftersom datorn startar p olika stt varje gng.
Citera
2008-03-21, 16:18
Medlem
zevens avatar
Har inte hunnit kolla igenom den s noggrant men har ppnat och det har inte brunnit ngonstans.. Inte lter det heller. terkommer nr jag kollar lite nrmare p problemet..
Citera
2008-03-22, 02:40
Medlem
zevens avatar
Sdr, nu har jag kollat igenom datorn, laddat om batteriet och kontrollerat alla sladdar. Till min gldje gr datorn nu igng Dock har jag lite problem.. Frutom att startup screenen har bytt (dr det brukar st HP etc) till ngot annat mrke s laddar datorn inte lngre n till denna skrm: http://img218.imageshack.us/my.php?i...0322009ue6.jpg

Vilken sladd r det jag ska kolla?
Citera
2008-03-24, 00:24
Medlem
zevens avatar
Hittade lsningen.. Efter att ha lst igenom den hr trden "http://www.nocrash.com/ncbbs/msgs/3247.shtml" utan framgng testade jag att g igenom BIOS alla alternativ och hittade att SATAdiskar var avkopplade, s jag kopplade p den och woil! tnk att ett snt litet skitproblem gr s mycket..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in