2008-03-19, 02:00
Medlem
zevens avatar
Tjena,

För det första vill jag bara nämna att jag har en vana av att stänga av elen via en förgrenare nattetid för att musen ska sluta lysa etc. Kan datorn ta skada av detta? Självklart stänger jag ju av den på vanligt vis innan.

Nå till problemet.. Har en dator som jag inte får kontakt med. Förut när man satte på den lyste en lampa vid "power"knappen för att visa att datorn var igång. Den sattes alltid igång av sig själv bara man kopplade på elen, men så igår då jag på morgonen skulle sätta på elen på förgreningen lyste inte den där jävla lampan, och datorn gick inte igång av sig själv. Jag satte på datorn manuellt och jag hörde att datorn var igång (låter rätt mycket), men ingen lampa lös. Jag fick varken kontakt med skärm, tangentbord eller mus och jag testade att mata ut cdspelaren men det funkade inte heller. Tänkte stänga av skiten via power-knappen men den vägrade att fungera, så jag stängde av allt via förgrenaren igen. När jag testade för 2a gången med att sätta på elen blinkade power-lampan till men ingenting sattes på, och mina försök med att dra igång den manuellt gick inte heller. Så frågan är, vad fan kan vara paj? Jag hör att den är igång och det lyser på baksidan av den. Vad ska jag kolla efter om jag öppnar datorn?

Sitter lite i skiten eftersom att jag har massvis med musikprojekt sparade på hårddisken, så jag hoppas att det inte är den som har givit upp

Credd till den som svarar och förstår vad jag skrivit såhär i nattsvammlet!
/zeven
Citera
2008-03-19, 12:59
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeven
Tjena,

För det första vill jag bara nämna att jag har en vana av att stänga av elen via en förgrenare nattetid för att musen ska sluta lysa etc. Kan datorn ta skada av detta? Självklart stänger jag ju av den på vanligt vis innan.

Nej jag tror inte den kan ta skada av detta om du stänger av den som vanligt först.

Testa utan förgrenaren? Kan ju ha blivit nåt krux med den. Annars vette fan, öppna o kolla om nåt har brunnit? :P
Citera
2008-03-19, 17:32
Medlem
Får du inga pipljud (PC-speakern)? Det är olika pip beroende på vad felet är.
Det kan väl vara problem med nätaggregatet eftersom datorn startar på olika sätt varje gång.
Citera
2008-03-21, 16:18
Medlem
zevens avatar
Har inte hunnit kolla igenom den så noggrant men har öppnat och det har inte brunnit någonstans.. Inte låter det heller. Återkommer när jag kollar lite närmare på problemet..
Citera
2008-03-22, 02:40
Medlem
zevens avatar
Sådär, nu har jag kollat igenom datorn, laddat om batteriet och kontrollerat alla sladdar. Till min glädje går datorn nu igång Dock har jag lite problem.. Förutom att startup screenen har bytt (där det brukar stå HP etc) till något annat märke så laddar datorn inte längre än till denna skärm: http://img218.imageshack.us/my.php?i...0322009ue6.jpg

Vilken sladd är det jag ska kolla?
Citera
2008-03-24, 00:24
Medlem
zevens avatar
Hittade lösningen.. Efter att ha läst igenom den här tråden "http://www.nocrash.com/ncbbs/msgs/3247.shtml" utan framgång testade jag att gå igenom BIOS alla alternativ och hittade att SATAdiskar var avkopplade, så jag kopplade på den och woilá! tänk att ett sånt litet skitproblem gör så mycket..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in