• 1
  • 2
2008-03-20, 12:35
Medlem
räkmustarns sons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Den dag en maskin får känslor och självmedvetande är dess intelligens inte artificiell längre och kan inte klassas på det sättet.
Det går inte att programmera in självmedvetande och käsnslor utan att ett sånt medvetandet är förprogrammerat medvetande av en eller fler andra människor.

Ja, det har du ju faktiskt rätt i, det är en "äkta" intelligens då. AI är ju faktiskt härmad intelligens, dvs en dator som verkar mänsklig. Tänkte inte på det när jag skrev.

Men jag tror att programmera in känslor inte är omöjligt. Ge datorn olika signaler beroende på vad den gör och upplever. Dessa signaler kan vara t ex en positiv belöningssignal, en negativ belöningssignal, en nyfikenhetssignal (som uppmanar att utforska i hopp om att kunna frigöra mer positiva belöningssignaler) och en rädslosignal (som gör att datorn lär sig att se upp med vissa saker). Dessa kan kombineras i olika värden beroende på vad datorn upplever, t ex hur den ska tolka ett nytt objekt i sin närhet, verkar det spännande men farligt, kan det vara värt risken att titta närmare på? Kan jag lita på denna personen?

Med detta som verktyg kommer datorn att bli självständigare än om dem skulle behöva hjälp av en människa för att veta hur den ska reagera gentemot företeelser den kommer stöta på.

Men när detta system är igång, har vi grunden till ett känslosystem som jag ser det. Det är från ett liknande system som våra känsloupplevelser är utvecklade, och med en bra anledning. Det har gynnat vår överlevnad. En konstgjord intelligens kommer också ha nytta av det.

Eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2008-03-20, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av räkmustarns son
Ja, det har du ju faktiskt rätt i, det är en "äkta" intelligens då. AI är ju faktiskt härmad intelligens, dvs en dator som verkar mänsklig. Tänkte inte på det när jag skrev.

Men jag tror att programmera in känslor inte är omöjligt. Ge datorn olika signaler beroende på vad den gör och upplever. Dessa signaler kan vara t ex en positiv belöningssignal, en negativ belöningssignal, en nyfikenhetssignal (som uppmanar att utforska i hopp om att kunna frigöra mer positiva belöningssignaler) och en rädslosignal (som gör att datorn lär sig att se upp med vissa saker). Dessa kan kombineras i olika värden beroende på vad datorn upplever, t ex hur den ska tolka ett nytt objekt i sin närhet, verkar det spännande men farligt, kan det vara värt risken att titta närmare på? Kan jag lita på denna personen?

Med detta som verktyg kommer datorn att bli självständigare än om dem skulle behöva hjälp av en människa för att veta hur den ska reagera gentemot företeelser den kommer stöta på.

Men när detta system är igång, har vi grunden till ett känslosystem som jag ser det. Det är från ett liknande system som våra känsloupplevelser är utvecklade, och med en bra anledning. Det har gynnat vår överlevnad. En konstgjord intelligens kommer också ha nytta av det.

Eller är jag helt ute och cyklar?
Vet inte om det skulle gynna den då en maskin eller robot har speciella uppgifter att sköta vilket den bör vara fokuserad på.
Ett självmedvetande och känslor skulle kunna få den på andra tankar inget säger heller hur detta känslobasserade självmedvetande skulle ta sig i uttryck gentemot dess omgivning så det skulle även finnas stora risker med ett sånt system.
Citera
2008-03-20, 14:40
Medlem
V-rocks avatar
Påminner lite om en av episoderna i Isaac Asimov jag, robot. I episoden skapar en av robotorna en religion som gör att den kan ignorera människornas order, eftersom de inte är troende.

Jag tror att en av riskerna med ai ligger i att om vi skapar den så följer delar av oss med den, och människan är bara en intelligent apa.

Avsnittet: http://en.wikipedia.org/wiki/Reason_%28Asimov%29
Citera
2008-03-22, 11:07
Medlem
GLCs avatar
Att något är "artificiellt" betyder bara att det är skapat av oss människor - något som inte kommit till pǻ "naturlig" väg. Det är inte nödvändigtvis någon skillnad på artificiell intelligens och riktig intelligens. Således kan visst AI vara "självmedvetande" och ha "känslor".

Att det skulle gå att programmera in dessa koncept tycker jag är ganska uppenbart. Människan skulle ju kunna ses som en dator, som tar input, beräknar och lagrar, och ger ifrån sig viss output.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in