2008-03-20, 12:35
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Den dag en maskin får känslor och självmedvetande är dess intelligens inte artificiell längre och kan inte klassas på det sättet.
Det går inte att programmera in självmedvetande och käsnslor utan att ett sånt medvetandet är förprogrammerat medvetande av en eller fler andra människor.
Det går inte att programmera in självmedvetande och käsnslor utan att ett sånt medvetandet är förprogrammerat medvetande av en eller fler andra människor.
Ja, det har du ju faktiskt rätt i, det är en "äkta" intelligens då. AI är ju faktiskt härmad intelligens, dvs en dator som verkar mänsklig. Tänkte inte på det när jag skrev.
Men jag tror att programmera in känslor inte är omöjligt. Ge datorn olika signaler beroende på vad den gör och upplever. Dessa signaler kan vara t ex en positiv belöningssignal, en negativ belöningssignal, en nyfikenhetssignal (som uppmanar att utforska i hopp om att kunna frigöra mer positiva belöningssignaler) och en rädslosignal (som gör att datorn lär sig att se upp med vissa saker). Dessa kan kombineras i olika värden beroende på vad datorn upplever, t ex hur den ska tolka ett nytt objekt i sin närhet, verkar det spännande men farligt, kan det vara värt risken att titta närmare på? Kan jag lita på denna personen?
Med detta som verktyg kommer datorn att bli självständigare än om dem skulle behöva hjälp av en människa för att veta hur den ska reagera gentemot företeelser den kommer stöta på.
Men när detta system är igång, har vi grunden till ett känslosystem som jag ser det. Det är från ett liknande system som våra känsloupplevelser är utvecklade, och med en bra anledning. Det har gynnat vår överlevnad. En konstgjord intelligens kommer också ha nytta av det.
Eller är jag helt ute och cyklar?