2008-03-19, 00:35
En tanke slog mig precis. Enligt formeln som förutspår processorernas kapacitetökning så skulle datorerna vara ikapp människohjärnan ca 2030. Forskningen om hur hjärnan fungerar går också stadigt framåt. Alltså finns möjligheten att AI i klass med en vuxen människa kommer att utvecklas under vår generation. När vi designar denna AI:s medvetande kommer den förmodligen påminna om en människas, då det är vad som ligger naturligt för oss människor, att skapa ett medvetande helt fritt från våra grunder tror jag inte är möjligt.
Så till saken: Hur skulle denna AI - låt oss kalla honom Alf-Inger
- se på mänsklighetens religion? Skulle Alf-Inger känna någon dragning till religionen, och i så fall varför?
Skulle rädsla inför döden kunna vara en anledning? Och hur skulle ett medvetande i en elektronisk kropp se på döden, då ålder i sig inte är ett problem, utan snarare kraftförsörjning. Skulle han frukta sin egen död överhuvutaget, eller bara säkerhetskopiera sig själv lite då och då och inte bry sig nämnvärt?
Och sedan dess födsel. Skulle den se sin egen design av människan som ett tecken på människans design av Gud, eller rentutav se människan som en Gud? Eller helt enkelt inte bry sig?
Bara lite funderingar som dök upp i mitt huvud...
Lite drygt om man lägger miljarder dollar på att utveckla en AI, och sen när man startar den bekänner den sig till zen-buddhism och blir okontaktbar i form av stand by-meditation.
Passar detta ämnet inte här så kan någon mod flytta det till religion, men jag tyckte att det passade bäst här.
Så till saken: Hur skulle denna AI - låt oss kalla honom Alf-Inger
- se på mänsklighetens religion? Skulle Alf-Inger känna någon dragning till religionen, och i så fall varför? Skulle rädsla inför döden kunna vara en anledning? Och hur skulle ett medvetande i en elektronisk kropp se på döden, då ålder i sig inte är ett problem, utan snarare kraftförsörjning. Skulle han frukta sin egen död överhuvutaget, eller bara säkerhetskopiera sig själv lite då och då och inte bry sig nämnvärt?
Och sedan dess födsel. Skulle den se sin egen design av människan som ett tecken på människans design av Gud, eller rentutav se människan som en Gud? Eller helt enkelt inte bry sig?
Bara lite funderingar som dök upp i mitt huvud...
Lite drygt om man lägger miljarder dollar på att utveckla en AI, och sen när man startar den bekänner den sig till zen-buddhism och blir okontaktbar i form av stand by-meditation.
Passar detta ämnet inte här så kan någon mod flytta det till religion, men jag tyckte att det passade bäst här.