• 1
  • 2
2008-03-18, 17:30
Medlem
pernil90s avatar
Hejsan!

Fick precis hem en ny dator som jag för tillfället håller på att formatera/instalera. Har dock två stycken funderingar:

1. Jag beställde en dator med 4GB RAM men när jag kollar på "PC Rapporten" så står det: Total Physical Memory: 3055MB vilket verkligen inte blir 4GB stod även det när man startade datorn. Vad ska jag göra åt detta? Skickar komplett.se ett till minne? För jag vill ju ha det jag har beställt och framförallt det jag har betalat för.

2. På Sound Device är det tomt, betyder det att jag inte har något ljudkort alls? Har detta moderkortet http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321979&CKS=PCW och det står ju Ljudutgång Ljudkort - 7.1-kanals surround är det då ett intergrerat ljudkort?

Tack på förhand.

Edit: Verkar som jag har tabbat mig riktigt rejält, det moderkortet som sitter i datorn kan max ta 2GB RAM verkar det som ( RAM 0 MB (installerad) / 2 GB (max) ) Antar att det är därför som det inter sitter mer i datorn. Är det inte lite dumt/taskigt av komplett att man kan välja att ha 4GB ram i datorn när man väljer ett moderkort som inte stödjer mer än 2GB?
Senast redigerad av pernil90 2008-03-18 kl. 17:34.
Citera
2008-03-18, 17:37
Medlem
Nate Blacks avatar
1. Jag antar att du använder Xp och inte Vista som operativsystem? Xp har en begränsning och kan inte adressera 4GB minne, alla minnen fungerar korrekt men det är operativsystemet som spökar. Byta till Vista isåfall. Installera operativsystemet med 2GB minne insatt i datorn. Lägg sen in resten av dem efter installation.

2. Ja, det är integrerat. Dock borde det stå något om sound device om jag ej misstar mig. Installerat drivrutinerna till moderkortet korrekt?

EDIT

Ser ut som om du (TS) kan ha rätt angående nr 1. Fast det är ju konstigt att den då skulle rapportera 3GB. Vad står det under POST:en? (Första som visas på skärmen när datorn startar) Får du ej fram POST utan en bild, ta bort denna genom BIOS inställningarna.
Senast redigerad av Nate Black 2008-03-18 kl. 17:47.
Citera
2008-03-18, 17:38
Medlem
endymions avatar
Känns inte som han installerat dom alls.
Citera
2008-03-18, 17:47
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endymion
Känns inte som han installerat dom alls.

Korrekt, jag håller på att installera, det var bara dessa grejer som slog mig när jag tittade på följdsedeln.

Men eftersom att det stog att inte moderkortet "klarar" mer än 2GB så kan jag väl ändå inte få ut mer än 2 även om jag använder Vista?
Citera
2008-03-18, 17:53
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Ser ut som om du (TS) kan ha rätt angående nr 1. Fast det är ju konstigt att den då skulle rapportera 3GB. Vad står det under POST:en? (Första som visas på skärmen när datorn startar) Får du ej fram POST utan en bild, ta bort denna genom BIOS inställningarna.

Ursäkta för dubbelpost.

När jag startade datorn för första gången så stod det att datorn hade hittat 3GB minne, och då hade jag inget OS installerat. Så något är ju lite skumt...
Citera
2008-03-18, 17:59
Medlem
Naits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
1. Jag antar att du använder Xp och inte Vista som operativsystem? Xp har en begränsning och kan inte adressera 4GB minne, alla minnen fungerar korrekt men det är operativsystemet som spökar. Byta till Vista isåfall. Installera operativsystemet med 2GB minne insatt i datorn. Lägg sen in resten av dem efter installation.

Xp har ingen begrännsing på hur ram du kan stoppa in i dator. Du kan trycka in 4*4Gb ram i en xp dator och ändå kommer det att stå att du har 3-3.5gb minne om du kollar i Windowsmiljö.

Men om du däremot instalerar XP 64bitars så kan du stoppa in 4*4gb och det kommer stå att du har 16gb ram.

Anledningen till detta är helt enkelt att 32bitars os inte klarar av att "ta hand" om mer än 3-3.5gb~ så de resterande minnesmängden idlar bara på sin plats och kommer inte att användas förrens du drar in Xp/vista i 64bitars os.

Hoppas detta är svar nog på fråga ett.

edit: ditt moderkort är inte det nyaste som finns och anledningen till att det står max 2gb är nog för att det finns 2 ram slottar och när kortet gjordes så fanns det bara minnesstickor med max 1gb på varje.

/nait
Senast redigerad av Nait 2008-03-18 kl. 18:01.
Citera
2008-03-18, 18:07
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nait
Xp har ingen begrännsing på hur ram du kan stoppa in i dator. Du kan trycka in 4*4Gb ram i en xp dator och ändå kommer det att stå att du har 3-3.5gb minne om du kollar i Windowsmiljö.

Men om du däremot instalerar XP 64bitars så kan du stoppa in 4*4gb och det kommer stå att du har 16gb ram.

Anledningen till detta är helt enkelt att 32bitars os inte klarar av att "ta hand" om mer än 3-3.5gb~ så de resterande minnesmängden idlar bara på sin plats och kommer inte att användas förrens du drar in Xp/vista i 64bitars os.

edit: ditt moderkort är inte det nyaste som finns och anledningen till att det står max 2gb är nog för att det finns 2 ram slottar och när kortet gjordes så fanns det bara minnesstickor med max 1gb på varje.

/nait

Tack för svaret! Om det du säger är rätt med att moderkortet bara ha 2 platser så borde det funka iallafall eftersom att jag har 2x2GB minne och inte 4x1GB. Så då borde ju allting vara frid och fröjd då . Inte så mycket On Topic men... finns det några bra x64 OS att ladda ner just nu? Tittade lite rundor men jag hittade ingen Vista som hade dessa kriterier åtminstonde.
Citera
2008-03-18, 18:15
Medlem
Naits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
Tack för svaret! Om det du säger är rätt med att moderkortet bara ha 2 platser så borde det funka iallafall eftersom att jag har 2x2GB minne och inte 4x1GB. Så då borde ju allting vara frid och fröjd då . Inte så mycket On Topic men... finns det några bra x64 OS att ladda ner just nu? Tittade lite rundor men jag hittade ingen Vista som hade dessa kriterier åtminstonde.

Microsoft.Windows.Vista.SP1.x64.Language.Pack.1-XiSO

Denna dist finns på torrentbytes.net du kan själv välja vilken av ultimate osv när du instalerar.

/nait
Citera
2008-03-18, 18:38
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Microsoft.Windows.Vista.SP1.x64.Language.Pack.1-XiSO

Denna dist finns på torrentbytes.net du kan själv välja vilken av ultimate osv när du instalerar.

/nait

Kollade med på den innan, men sen läste jag i kommentarerna:

"As has been stated this is NOT Sp1 its a language pack."

"IT'S NOT AN OS IT'S JUST THE LANGUAGE PACK"

Menar de då att det inte är ett OS eller bara att SP1 inte är inkluderat? Blir lite förvirrad.
Citera
2008-03-18, 18:47
Medlem
Naits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
Kollade med på den innan, men sen läste jag i kommentarerna:

"As has been stated this is NOT Sp1 its a language pack."

"IT'S NOT AN OS IT'S JUST THE LANGUAGE PACK"

Menar de då att det inte är ett OS eller bara att SP1 inte är inkluderat? Blir lite förvirrad.

Wops my bad. Är lite små trött nu, men tror jag har hittat den som jag kör( de ) med.
->http://www.mininova.org/tor/1246481

här är en annan men den får du prova på egen risk.
->http://www.torrentreactor.net/view.php?id=885604

Annars så är det bara att googla på windows vista 64 pch läsa igenom comments. Lycka till

/nait
Citera
2008-03-18, 23:49
Medlem
Citat:

/nait

Och det kan man också undra vad det är för jävla bullshit att XP inte skulle kunna få en sketen uppdatering som fixar detta? Jo, för då väntar fler folk med att köpa Vistabajset och det vore ju synd om Bill Gates ekonomi, sånt gör mig förbannad. Släpp en jädra uppdatering så XP tar mer minne liksom, är dom helt förvirrade!

Sen behöver du inte bry dig heller, låt dina minnen sitta med 3gb sålänge det är mer än tillräckligt. Jag kommer göra det ett tag, köra vidare med Xp på min nya burk och ha 4gb minnen men bara bruka 3. Det är ju inte så att minnena försvinner eller går upp i rök, den dagen man vill ha vista får du ju användning för dom.
Citera
2008-03-18, 23:56
Medlem
endymions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Och det kan man också undra vad det är för jävla bullshit att XP inte skulle kunna få en sketen uppdatering som fixar detta? Jo, för då väntar fler folk med att köpa Vistabajset och det vore ju synd om Bill Gates ekonomi, sånt gör mig förbannad. Släpp en jädra uppdatering så XP tar mer minne liksom, är dom helt förvirrade!

Sen behöver du inte bry dig heller, låt dina minnen sitta med 3gb sålänge det är mer än tillräckligt. Jag kommer göra det ett tag, köra vidare med Xp på min nya burk och ha 4gb minnen men bara bruka 3. Det är ju inte så att minnena försvinner eller går upp i rök, den dagen man vill ha vista får du ju användning för dom.

Känns ju som att den "updateringen" är xp64bitars?

Jag har själv 4gb minne men kör iaf på 32bitars för tydligen så stödjer inte alla program 64. Liksom vad gör 0.72gb minne för skillnad?:P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in