Citat:
Ursprungligen postat av Kos
Vad tycker ni om soja? Jag knner bara till kinesisk soja och japansk soja men anvnder i regel kinesisk av ngon anledning. Lite kaxigt att benmna en produkt som kinesisk soja, anvnder alla i Kina samma soja som sljs hos ica hr i Sverige?

Och sg det som
inte kommer frn Kina i dessa dagar... finns det fler goda sojor n kinesisk och japansk och vad brukar ni anvnda till vad?
Det finns hur mnga sojor som helst. Men i det hr landet s r det tv typer som r de mest populra och det r den kinesiska "Mushroom Soy" och den lttare japanska "Kikkoman".
Den kinesiska r gjord p en blandning av fermenterad sd och svamp medan den japanska r en sojaprodukt. Vilken man fredrar r en smaksak och beror mycket p kvalitn p produkten.
Jag har fram till nyligen fredragit den japanska varianten men nyligen har det kommit en kinesisk soja som jag tycker slr allt. Den heter "Mrs. Cheng's Imperal Soy". Denna har en svagt staktig brytning och passar utmrkt i kinesisk matlagning. Den traditionella och tunga kinesiska sojan r dremot ganska frn och besk och passar egentligen bara i vissa typer av marinader.
~Paul~